Hur har du koppeltränat din hund?
En ganska enkel fråga egentligen. Hur har du gjort när du koppeltränat din hund? Har du behövt koppelträna? Kräver du att din hund ska gå vid den sida eller får den gå på långt koppel hela tiden? :)
Ja! Vi har en blandrastjej på ca 1,5 år. Hon gillar de flesta andra hundar, men är lite osäker emellanåt, så skulle vara jättebra, speciellt med tanke på att din kille är lite yngre. Vi bor i centrala halmstad, bara hör av dig!
Hej när jag koppeltränade min tik som idag är 9 månader så tränade vi framförallt på att få henne tycka det är kul och förstå att när hon drar i kopplet är det fel. Det har gått kanon, hon drar aldrig i kopplet och går fint vid min sida :)
Mina hundar få gå hur långt dom vill ifrån mig bara dom inte drar. Jag stannade till och väntade på slakt koppler + kontakt och då fortsatte vi, så gjorde jag varje gång dom drog.
Medarbetare på brukshundraser.

tränade genom att så fort kopplet sträcks så stannade jag och väntade att hunden kom in vid min sida, då fick den beröm & belöning. hjälpte det inte med att stanna så tog jag ett par steg bakåt eller vände och gick åt motsatt håll.
Gick hunden fint några steg så fick den beröm/belöning.
Min hund får gå lite hur hon vill så länge det är slakt koppel, om jag inte gett kommandot "fot" för då ska hon gå vid min vänstra sida tills dess att hon får nytt kommando.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Och jag har tydligen lyckats få in ett inlägg heeeelt fel tråd!… Bortse från #1, eller plocka bort den, är ni söta.
Jag har fått lägga ner lite tid på koppelträning på mina 4 fd gatuhundar, men det har gett resultat :) Jag har lärt dem att vi går i bredd helt enkelt. Sally längst ut, sedan Paddy, Molly och Kelly närmast mig. När vi promenerar så håller de sina positioner tills jag ger kommando, då får de snusa, nosa, kissa, bajsa … sen promenerar vi igen.
Varje dag får de däremot springa lösa allihop.
#6. Häftigt. Hur har du koppeltränat dem? Alltså enligt vilken metod?
#7 Jag har helt enkelt visat dem var jag vill att de ska gå, och belönat när de gått där … med rösten.
Koppelträning individuellt var det till att börja med, för att de överhuvudtaget skulle kunna gå i koppel. Då gjorde jag så att när de drog i kopplet så stannade jag och kallade tillbaka dem till utgångsläget, dvs bredvid mig. En promenad som är ca 500 meter kunde ta över en timme .. men det var det värt :)
Jag gjorde som dom flesta andra som svarat, stannade och väntade på att hon kom mot mig och visade att de är kul att gå fint :)
Min schäfer hade 3 olika lägen, fot, här och fritt. Fot är fot, här är att hon inte får gå längre bort än att hennes rumpa slutar vid mina ben, och fritt är hur långt hon vill men inte dra :)
Jag gjorde så som flera har skrivit, om hon drar, stannar jag och väntar på att hon kommer tillbaka.
Jag har två olika koppel: ett 8m. flexi koppel då hon får hon gå mer fritt, det använder vi mest när vi går i skogen, sen har jag också ett "vanligt" kopplel på 1.30m. som jag använder när jag ska gå en runda i stan ex.
Intressant att läsa hur ni har gjort med era hundar! Med min förra "foderhund" (som jag hade ett halvår medan ägaren var utomlands) kunde jag köra stanna, hunden ska tittat och sedan går vi. Med min unghund fungerar det också.
Min syster cocker däremot som nu är på besök… Han vet inte vad kontakt är på promenad. Nosen är antingen i marken eller också drar han allt vad han kan. Ofta försöker han galoppera i kopplet. Hon har halti på honom men han har lyckats lära sig dra i det också så jag har inte det på honom nu när han bor hos mig. Vi kör massa kontaktövningar inne och nu också ute i trädgården. Som #8 skrev här ovan, att gå 500 meter tar en evighet. Det som verkar funka bäst är att stanna, säga häråt. Sedan leder jag honom i en cirkel runt mig innan vi går vidare. Det tycker han är dötråkigt och jag tycker redan det är bättre ;) Misstänker att han är lite understimulerad överlag så vi provar lite spår och annat också nu medan han är här.
Hoppsan, det blev långt! Behövde nog skriva av mig lite…
Vad jag ville med tråden var helt enkelt att höra hur ni gjort och vad som funkat på era hundar. Fortsätt gärna dela med er!