Halv/Hel fodervärd?
Hej alla !
Jag har bara en fråga… jag sitter och funderar på halv och helfodervärd?(jag vet att det heter nått annant nu men så långt)
Allså är det säkrare för en uppföddare att ta en hund på halv eller helfoder?
Bara en tanke :)! Men jag har funderat lite på om jag ska ta ett halvfoder kontrakt? Då är ju hunden mer min? Men man får fortfarande den värdefulla foderdelen?
Men jag vet inte … är det inte super stor skillnad så spelar det ingen roll :P
Men till frågan bara: Så ur en uppföddares synpunkt är det säkrare med halv eller helfoder?
Visst ville du ha hunden på foder på grund av inköpskostnaden? Då är "helfoder" ett bättre avtal för dig. Köp med bibehållen avelsrätt är oftast inte så mycket billigare, däremot blir hunden mer din. Väljer ni SKKs nya kontrakt kan uppfödaren känna sig säker med bibehållen avelsrätt också, eftersom du numera inte hae möjlighet att köpa ut hunden.
Jag tror det ska finnas en gammal tråd om detta oxå. Med halvfodervärd så har du rätt att köpa ut hunden, det kan man inte som fodervärd. Det är någ den största skillnaden tror jag.
Vad har du fått det ifrån?! Jag valde fodervärd då det är ett bra sätt att starta en kennel verksamhet… Jag blev rekomenderade fodervärd av min mentor iaf… Så nej jag vill inte ha en hund ''gratis'' vilket jag blir lite sur över… för det har man fått höra hit och dit.. vilket också är det som gör det svårt för sånna som mig att lyckas.
Så det är inte super stor skillnad :S Vi får se vad min uppföddare säger vad hon känner sig bäst i antar jag :) Tack för hjälpen!
3 nja inte jätte stor skillnad är det, jo en kull valpar mot 2 sen är det olika vad de säger förståss har inte jätte kollen vad SKK kontraktet.
#3 Ska du starta kennel på en ras du aldrig ägt? #2 Med det nya avtalet går inte det längre, som jag redan skrivit.
Om jag ska vara helt ärlig så skulle aldrig jag skaffa en varken hel eller halv foder värd. Vi tog upp detta på hunduppfödar utbildningen. Man har inte så mycket koll på tiken om hon är utlämnad och inte har man koll på löpet heller. Det händer ofta att fodervärden inte berättar om att tiken löper till exempel
Men det kan säkert vara en bra lösning för många, men inte för mej
5 jaså, oj det är helt nytt med andra ord :)
#7 http://www.skk.se/nyheter/2012/6/nya-avtal-for-uppfodare/ Köpeavtal för hund med bibehållen avelsrätt Här är den viktigaste förändringen att köparen inte längre har rätt att köpa loss avelsrätten från uppfödaren. En köpare som hindrar uppfödaren att utnyttja sina avelsrättigheter kan bli skyldig att betala skadestånd. Vidare framgår det nu tydligt att det rör sig om en exklusiv avelsrätt. Köparen kan inte utnyttja hunden i avel innan säljaren har utnyttjat sin avelsrätt till fullo (en valpkull för tik, tre för hanhund). Det förtydligas dessutom vad som menas med en valpkull eftersom vissa köpare har tolkat antalet parningar/språng som avbetalning och inte att parningen de facto resulterat i minst en levande valp.
Ja? Jag har aldrig ägt en men jag har under den tiden jag har väntat passat delvis min uppföddares hundar och verkligen fått känna på rasen!
Tycker inte det spelar någon roll om man inte har ägt en ras, det som spelar roll är om man är väldigt insatt och varit bekant med rasen.
Vet en som jag pratade som födde upp schäfrar, hon hade inte ägt en schäfer innan men hon hade fått varit nära sin mentor.
Hon blev väldigt duktig och födde upp väldigt fina hundar! Men hon slutade då schäfern blev allt sämre och sämre enligt henne(utställnings schäfern)
Så ja du får säga vad du vill :) Men som jag sa tidigare i en annan tråd så berättar jag kanske bara 20% av vad jag håller på med här :)
Så du kan dömma mig om du vill :P Upp till dig.
#9 stå på dej ;o}