Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2567 ggr
indra-bus
0

Överviktig hund.

Jag är nu hundvakt åt en hund som är 8 år o överviktig. Han är van tre promenader på 5-10 min om dan. Så han har inte mycke muskler.

Min hund (Schäfer) Väger 33 kg. O är ljust nu väldigt vältränad altså bra musklad.( Tränar fys med henne varannan dag)

Han är någon centimeter högre än henne o de är ungefär lika långa. Han är en blandis på 4 raser var av en är schäfer o väger 44 kg.

Så jag gissar på ca 10 kg. Men han är pigg o frisk för övrigt o lever upp när vi är ute.

Så till frågan. Hur mycket kan jag mortionera promenad. Islät teräng?

Har läst om att fys träna hundar men aldrig en äldre över viktig.

Låter detta vettigt?

15 minuter morgon prom.

30 min middag. 10 min kväll.

3 dar

Sen 15 morgon 30 min skogs teräng 10 kväll

varvat med 40 min på middagen. En vecka.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

AnneN
0

Vet inte vad du menar med slät terräng, men jag skulle nog undvika asfalt och annat hårt underlag för att skona lederna. Kuperad terräng, tex skog är mycket bättre för hunden.

Låter vettigt med lite mjukstart i promenaderna som du skrivit, sedan ser du ju om hunden orkar mer så kan du utöka. Och glöm för tusan inte att även minska på maten och istället för godsaker som belöning så ta med en del av dagsransonen av fodret.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

indra-bus
0

Jag menade slät mark alltså inte upp o ner.

Att gå i kuperad teräng är ju mycket  jobbigare o han har ingen kondition o muskelstyrka. O med den över vikten blir de rena dunder passet de är de man börjar med när man börjar bygga muskler.

Sen så visar ju hundarna inte när de är trötta o jag vill inte att han över ansträner sig.

Viket jag faktiskt gjorde i okunskap med en 3 årig hund som inte var tränad han hängde med i min hunds tempo o fick inflamation i benenSkäms han visade inte att han var trött o de vi gjorde var ju så kul.

Han har haft fri tillgång på mat. O jag tror att han ibland äter för att han är uttråkad. Men här blir de hund mat 2 grr dag.

O jag tänker lägga fokus på att förbättra kondisen o ner vikten. Tror de är nog stimulans att komma ut o gå på olika ställen till att börja med.

Noa-Nisse
0

tänk på att om du ska gå i skogsterräng så kan han med största sannolikhet få träningsvärk i bröst/buk och ben eftersom han lyfter tassarna och benen så högt. så kanske lite stretching eller massage efteråt hade varit bra :) Annars tycker jag att ditt schema såg bra ut!

och förresten tummen upp för dig för att du tänker på hudens bästa :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Lathundarna
0

Man kan aldrig enbart motionera bort en övervikt på hundar, omlägg av foderintag brukar krävas. Testa riv morötter (väldigt effektiv bukfylla) och dra ner på fodergiven. Annars tycker jag nog att upplägget ser okej ut Glad

[Forest]
0

Jag tror lite på se över oxå vad han äter. Jag skulle någ tagit lite skogspromenader i promenadtakt. Tänk oxå på värmen jag hade tagit den längre promenaden på mogonen eller senare på kvällen. Jag tycker vissligen inte han låter så jätte tjock, utan mer att han är otränad?

Maja2
0

Då det gäller en äldre hund, som både är överviktig och omusklad, gäller det att öka motionen väldigt försiktigt, samt ge ett vettigt foder i vettiga mängder. Vad äter han för foder? Beroende på vilket foder han äter, kan det ju bli tokigt att minska alltför mycket. Att öka på motionen för mycket och för snabbt, kan åxå skada mer än det gör nytta

Hur länge är du hundvakt åt honom? Vad säger ägarna? Instämmer de med att han är överviktig och behöver/kommer fortsättningsvis att få mer motion? Är han veterinärbesiktigad nyligt?

AnneN
0

#2 Det jag menar med kuperad terräng, i detta fall är tex skogsstigar, elljuspår, ängar, sandstrand - alltså mjukare och naturligare underlag för att skona lederna.

_**/Mvh Anne

indra-bus
0

Jag skall vara de i sommar sen kommer jag att ha honnom då o då.

I dag gick dieten bra hade lagt bejkon på bänken åt min dotter på diskbänken. Min hund brukar inte ta. Men nu var de ju inte hon som var ensammen hemma. Skrattande

Ägarna bryr sig inte om de direkt, För hann har tydligen varit ännu tjokare. O han kan ju inte behöva gå hungrig typ. så han får fri tillgång på doggy. Eller annar billigare foder. Så hemma tror jag att han går o äter ibland för att han har tråkigt inte för att han är hungrig. Då han faktiskt inte är en sådan hund som kastar sig på maten..

Här får han två gr dag. O inget annat. Han dricker mycket så jag vet att de nyss var till vet med de. Han hade inte diabetes.Så mat regelbundet o rätt mängd.

Gennerellt kommer han ju få mer motion av mig då jag kommer fortsätta att ta med honnom ut.

Han är tjock min, hund väger 33 o är ljust nu fysiskt vältraänad o bra musklad har lite hull. Han utan muskler väger 44kg muskler väger mer än fett. Så han är tjock.

Fast blir de varmt så byter jag ut den längre promenaden till kväll eller morgon.

Tänkte oxå om jag får skuts någon dag skulle han få simma.

Jag vet att kosten är viktig men de var inte de jag frågade om.

Att ska inte träna honnom så han får tränings värk inte den första månaden. Då är de för hårt .. När jag ändå är på tråden vet någon hur gammal en hund är i människo år när den är 6 o 8 år ?? ;)

AnneN
0

#8 ang åldern så sägs det lite olika, men det jag fått lära mig är att man räknar med att ett människoår är ca 7 hundår, så i så fall blir  6-åringen = 42 hundår & 8-åringen = 56 hundår.

_**/Mvh Anne

Maja2
0

#8 Ger du annat foder, eller samma foder som ägarna?

Att jämföra vikt med andra raser är ganska bortkastat, eller är det en schäfer det här med?

indra-bus
0

Tack AnnN,, Då är jag o min hund nästan jämn gamla. O låne hunden  inte panchis än ;)

Jag mjukare underlag är ju att föredra. Men att gå i skogs teräng är jobbigt för hunden som #3 Skrev så måste de lyfta benen högt vilket kräver stor muskel styrka.

Nu skrev jag ju själv skogs teräng när jag menade skogs promenad på sågspån stig. Där de går lite upp o ner.. Virra jag..Foten i munnen

Skogs teräng är näsra planerade steg.

[Forest]
0

8 ta en bild på han så får vi se lite gärna helbild på sida och överbild :)  Vad är det mer för raser än schäfer i honom? det är en hanhund o de brukar väga lite mer än tikar generellt. Jag kunde inte gämnföra fd hunden Chanel med grannens tibetanska terrier då chanel vägde 12 kg och han väger 19 kg skiljde inte många cm på dom. Ändå var han inte tjock.

indra-bus
0

Nej jag ger honnom inget annat foder. Men regelbundet o inte fri tillgång. O han får bara hund mat inga gosaker..

Han har fyra raser i sig en är schäfer en älghund sen vet jag inte.

O igentligen kan man inte jämföra någon hunds vikt min hunds kull syster är väldigt fin lemmad så btedvid henne ser min ut som en gladiaror. Fast hon brukar knapt ha hull typ skinn o muskler. Skulle hon väga lika som min skulle hon vara över viktig fast de är lika stora.  Tex,  Sen är ju kroppen olika konpakt  de kan skilja mycket på samma ras. Så min bedömnig av vikten är inte enbart jämförelse. Han är överviktig med en massa fett om de är med 9 eller 12 kan jag inte säga men jag vet hur en hund kropp skal se ut för att vara normal viktig.

O de var träning upplegget jag frågade om.

Maja2
3

Ts ok. huvudsaken är väl att du har hundägarna med dig, både på viktminskningen och träningen, kan jag tänka.

I övrigt : se på hunden hur den verkar ta ditt schema. Det är inte VI som ska avgöra det, det är hunden.

indra-bus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på honnom. Men de säger inte så mycket häller för han har ju tjock päls. Man måste ju känna. Vad som är kropp muskler o fett.. Men han gillar kaninen ;) O är jätte söt.

Kan ta en bättre bild men inte få in den i datorn i dag. Dottern är hos pojkv.

indra-bus
0

Jo de skulle jag vilja säga att de är vi som ska styra över träningen. Då hundar kan överänstränga sig regält. De gäller inte bara valpar. Over ansträner man hunden ofta så ger de skador på sikt. O man bryter ner muskler i stället för att bygga upp dem.

Med en så pass gammal o överviktig hund ska man vara försiktig.

Ägarna tycker väl  jag kan göra som jag vill de vet att han väger för mycket o att han rör sig förlite. Så de är glade att få hjälp o jag är glad att kunna hjälpa till..

[Tess86]
2

Nu vet jag att det var träningen du frågade om, men jag började tänka på en annan sak. Skulle du inte kunna anmäla ägarna? Lagen säger väl att man måste erbjuda hundar en stimulerande miljö och fysisk och mental stimulans? Tre promenader om 5-10 minuter håller ju inte en hund frisk och glad och man borde åtminstone kunna få dit kommunens djurskyddsinspektör att prata med dem.

Maja2
0

#16 Jag menade Vi, här på forumet :)

Men, ta det försiktigt och se hur hunden tar det, sen är det bara att önska lycka till.

[Forest]
0

ta det lungt jag tror du har bra kunskaper iaf hur du kan öka promenaderna själv. Glad att du ställer upp o ser till att hunden rör sig lite mer :)