Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 2332 ggr
[Doglovers]
4

Hund/varg

Jag läste en jäte intressant artikel. Jag vet att hunden och vargen inte fungerar exakt likadant, men det här var väldigt intressant.

http://www.jaktojagare.se/kronika/kolmarden-balanserade-pa-en-knivsegg#.UBKIH_xhpfo.facebook

Itchy
0

båda gångerna jag varit i kolmårdens varghägn har det endast funnits en skötare med, och hade 2 vargar som bråkade i stort sett i mitt knä, men "det är ingen fara" tycker skötaren :/

tragiskt det som har hänt, men inte så oförutsett när man tänker efter

You can't spell Bitchy without Itchy

Sussi89
0

Så intressant artikel!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[Doglovers]
2

När jag var där så hade dom fått mat dagen innan och var rätt slöa. Men det jag reagerade emot var att dom fortfarande hade benknotor kvar som dom låg och gnagde på. Men det var ingen fara då heller sa hon som var med. Men jag var nog lite på min vakt.

En låg på rygg i en sänka och hon gick fram och kliade den på amgen. Han började morra men hon bara skrattade åt den.

Och inte riktigt ärlig var hon angående maten heller. Jag frågade vad dom fick och hon sa nötkött. Då frågade jag om dom inte även fick ponnisar och då sa hon tvekande att jo, det fick dom ju också.

EmelieKelly
0

Intressant! Men det jag inte fattar va att han säger ju att varg och hund är lika varann medan på andra ställen läser man att man måste skilja mellan varg och hund. Känns som han säger tvärt emot vad jag läst innan, eller är jag helt ute pch cyklar?

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Itchy
0

#3  men alla deras rovdjur får ju hästkött som doneras till djurparken för just foder ;)

till och med reptilerna & vissa rovfiskar

You can't spell Bitchy without Itchy

Rumblebee
1

Tycker artikeln var riktigt intressant. Själv har jag aldrig velat gå in till vargarna, och kommer definitivt inte vilja göra det nu heller efter det som hänt. Frågan är om Kolmården kommer låta besökare få gå in dit. Tycker det är konstigt om dom gör det. Tycker det låter vansinnigt att släppa in främmande människor bland vargar. Inte tror jag att dom skulle låta folk få gå in till hovdjuren dom har.

#3 Och att skötaren inte var riktigt ärlig vad gäller maten dom fick, kan vara för att hon kanske oroade sig över att det skulle bli lite smått ramaskri av att vargarna åt hästkött, för det finns ju en del som tycker att det är vidrigt med sånt, just för att det är fina hästar.

LitenPyssling
1

#4 Antagligen menar han det att hund och varg är lika varandra, men samtidigt är de inte det. Även om hunden ursprungligen kommer från vargen så är de inte lika, han menar att man måste skilja på detta. En varg är inte en hund och en hund är inte en varg, de fungerar inte lika eftersom hunden är framavlad på ett visst sätt och de naturliga instinkter sitter inte där på samma sätt som hos en varg, naturliga instinkter som flykt, jakt m.m finns hos alla rovdjur och även hund men de sitter inte där på samma sätt som de gör hos en varg.
Han menar att man ska inte behandla en varg som man behandlar en hund, på kolmården har de behandlat vargarna som om de vore hundar = största misstaget man kan göra med vilda djur, behandla de som ett "vanligt husdjur". Spelar ingen roll om man fött upp djuret ifråga själv, de kommer alltid vara mer vilt än tamt i och med att instinkterna sitter där på ett helt annorlunda sätt än vad de gör hos faktiska tamdjur som kommit fram efter år och åter igen år av arbete.

Och faktum är att man aldrig kommer att ha 100% kontroll på sin hund just tack vare detta, naturliga instinkter. Hundägare som säger sig ha full kontroll vet uppenbarligen inte vad de har där, du må ha full kontroll på din hund men de har du inte längre när instinkterna kommer fram - då är det plötsligt en "ny hund" där fram tills att du återfått den på neutralt läge men det vet du aldrig hur fort de går då det varierar från gång till gång. Bara att inse.
Och om man inser det så förstår man ännu mer att en varg går ännu mindre att lita på eftersom instinkterna sitter där på ett annat sätt och det kommer vara så oavsett om du födde upp den eller den vargen helt själv.
Den dagen du alltid har 100% kontroll på din hund, den dagen står du där med en robot helt utan instinkter. Bara för att hunden inte reagerade ett dugg på det där djuret som just sprang där borta 99 gånger i rad så betyder det inte att den inte heller gör de den 100e gången - något man alltid måste ha i åtanke.

Hänger du med i hur jag menar? Glad

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

EmelieKelly
0

#7 jaha! Nu förstår jag allt, tack :) Läste artikeln lite snabbt och blandade ihop lite ;)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

LitenPyssling
0

#8 Hehe, inga problem! =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Doglovers]
2

#6 Japp, visst blev det reaktion för maten. Men jag tycker det är helt naturligt. I stället för att det ska gå till kadaverhantering eller grävas ner.