Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 5640 ggr
Randomshit
0

Kickbike + hund?

Hej. Jag har tänkt köpa en Kickbike. Nu vet jag inte vilken modell jag ska köpa. Det är tänkt att hunden ska få dra med den också. Någon som vet vilken modell man ska ha då? Eller kan man ha vilken modell som helst, isåfall, vart sätter man fast kopplet?

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hundfolk använder sig främst av Cross Max, eller den nyare Cross Max 20 D, finns en ännu coolare med lättviktsframgaffel, men det är nog lite over-kill.

20D rekommenderar jag, då den har ett bakdäck som är lättare att hitta ny slang och däck till.

Kopplet fäster du antingen i styrstången direkt, med risk för lintrassel, eller så skaffar du ett dragfäste som du sätter linan i. Detta håller ut draglinan så att du slipper trassel.

Det är bättre att fästa en riktig draglina med expander mellan cykeln och hundens nomesele, än bara ett koppel. Då blir det lite ryckdämpning för hundens del, och du har rätt utrustning om du får för dig att tävla i framtiden.

Här ett foto från barmarskurs vi hade i våras på Draghundcenter. Sigrid kör en Cross Max, har dragfäste med draglina och hunden har nomesele.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
1

För fler foton, kika gärna in här.

MVH Elin

Randomshit
0

#1 Tack så mycket för informationen!

Just nu har jag inte möjlighet att köpa ett dragfäste, men det ska göras senare. Ska absolut köpa mig en draglina med expander så man slipper rycket. Tack för svaret.

Vattnadal
0

Har du en hund som alltid jobbar framåt, och du är alert så att linan alltid är spänd, är det ju ingen större risk för trassel heller. Glad

MVH Elin

Randomshit
0

Jodå, hon är iprincip alltid framåt. Vet du om det är någon större skillnad på Cross Max och Cross Max 20D? Vi hade inte tänkt börja tävla i något, utan mest för skoj skull, hobbynivå.

Vattnadal
0

Det färsmta är att Cross Max har ett mindre bakdäck, som är svårare att byta ut, eller köpa slang och däck till. Vidare har 20 D skivbromsar både fram och bak.
Sedan kan jag ha missuppfattat, men jag tror inte Craoss max tilverkas längre, utan bara säljs ut så länge den finns.

MVH Elin