Hur hundsäkra hemmet?
Hur hundsäkrar man hemmet? Vad är viktigast? För vuxen hund, ej valp :).

Beror en hel del på hunden då, brukar den bita på saker så ta bort allt som kan vara farligt att bita på/som ni vill ha helt.
Stor hund med glad svans så bör man sätta allt ömtåligt som finns på bord och hyllor, högt upp så det inte viftas ner (egen erfarenhet av glada svansar).
Kattmat & kattlåda placeras där katterna men inte hunden kommer åt det.
Om hunden inte är kattvan eller katterna inte hundvan så se till att sätta en grind till ett rum där katterna kan få lugn och ro men samtidigt kunna se hunden för att vänja sig.
Giftiga växter plockas bort om det är en hund som tuggar på saker.
Är det en stor hund, så se upp med små kattleksaker, har hänt att stora hundar svalt kattbollar, mm och med lite otur fått opereras.
Allt som är vasst förvaras utom räckhåll.
Eneklt sagt, så hundsäkrar man enklast på samma sätt som man barnsäkrar för ett barn på 2-3 år.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för svar!
Hunden är mindre är katterna ;). Vi har ingen grind att avskilja med men däremot en massa hyllor/kattmöbler överallt som katterna kan hoppa upp på. Ska klippa kattklor också - för säkerhets skull… De har träffats tidigare men hunden har aldrig varit här någon längre stund (det är en hund jag är dogwalker åt, som jag nu ska passa över helgen).
Dammsugit NOGA har ja gjort, då stackarn är allergisk mot det mesta. Så ingen kattmat får råka stå framme, som du sa också. Plockat undan kattleksaker också avklarat.
Hmm.. hur är vuxna hundar med sladdar? De brukar inte vara särskilt intresserade av sådana va? (hunden gillar inte leksaker överlag heller)

#2 Okej är den så liten så är nog inte kattleksakerna någon fara att ha framme.
Finns en del vuxna hundar som gnager på sladdar också, men då beror det ofta på att ägaren inte lärt hunden att sladdar är inte tillåtna att tugga på. Men överlag så är vuxna hundar mindre gnagiga av sig eftersom de redan bytt alla tänder så det kliar inte i munnen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
En del vuxna hundar tuggar på saker, men då tror jag att det ofta handlar om understimulering eller stress. Hur just Den hunden är , är ju svårt för andra att säga. Jag antar att du inte kommer att lämna den ensam, så du lär ju se om den visar sig vilja tugga på otillåtna saker.