Namn
Hejhej!
Nyfiken igen
.
Denna gån är det era hundars namn jag är nyfiken på^^.
Vad heter din hund/dina hundar i stamtavlan?
Vad heter din hund/dina hundar i vardagen?
Berätta gärna lite om "historien" runt hundens namn. Varför heter/heter inte hunden som i stamtavlan? Varför heter hunden det den gör? Osv.
Hihi jag börjar!
Chockerande nog heter min hane Kingpin i stamtavlan
. Jag hade en låång lista på namn men så tyckte jag att namnet han fått hos uppfödaren va så coolt och unikt att jag behöll det. Han kallas oftast för Pin. Hos uppfödaren kallades han för "Pinnen", men det känndes inte riktigt rätt så jag förkorta det. Det är ju lite kul också eftersom de flesta verkar tycka/tro att det borde förkortas till "King". Tycker han passar bra i sitt namn, det ända jobbiga är att folk inte verkar fatta riktigt vad jag säger; "va det Tintin, Kingtin, Pim" osv…
Tiken heter i stamtavlan Kezella. Hos förra ägaren hette hon Kessie. Inget av dessa känndes rätt, och jag tyckte att ett nytt namn skulle vara passande till hennes "nystart" hos mig och Pin. Hon fick då heta Sansa. Döpt efter en av karaktärerna i "A Game of Thrones"-böckerna. Är ett stort fan av dessa böcker och tycker att namnet passar henne utmärkt!
Er tur!
Lägg gärna upp en bild också!
Mvh Johanna
Oj rolig tråd!
(Jag har alltid sakt att min första hund ska heta Kasha!)
**
Bella!
**
Hon hette Pumkin i sin stamtavla.
Tyckte det var jätte söt namn men det passade inte henne alls :O
(Tyckte jag)
Hennes namn Bella kommer ifrån en annan hund i Usa!
När vi var i Usa på semester 2011 gick jag ut med den hunden varge dag, (Det var första hunden jag har gått en promenad med)
Men i allafall hon hette Bella!
Och jag gillade henne väldigt mycket, det var en Jack russel.
Min hund Bella visste inte jag att jag skulle få, så Mamma och pappa döpte Pumkin till Bella för just Bella i Usa! :D
Lite roligt va?
Trixi!
Hon hette STRIDSBERGETS BLOSSOM i sin stamtavla, men nu heter hon ju Trixi!
Det börgade med att vi fick hem henne och hadde hene här hemme i några dagar utan något namn alls.
Sedan tyckte jag att hon skulle heta Lillan för hon var minst i sin kull och hon var mycket mindre en Bella.
Så det fick hon heta en dag.
Sedan tyckte mamma att hon skulle heta Lexy, Jag tyckte det var jätte sött så vi döpte om henne.
Men sen komm pappa effter två dagar….Lexy är ju så hoppig och lär sig så snappt…..varför inte kalla henne för Trixi?
Jag tyckte inte om det, men effter ett tag så tyckte jag att det skulle passa henne mer än Lexy.
Det var så Trixi fick sitt namn!
En liten rolig grej!
Bella var störst i sin kull och Trixi var minst i sin kull! Hihihih….
Tja, för min del blev det väldigt enkelt med mina två nuvarande hundar
Tanspots Michelangelo Mi-Michellino kallas för Mini
Tanspots Pik Koenigs Polly Pik Bube kallas rätt och slätt för Polly
Äldsta tiken heter Ivanna i stamtavlan, där tog vi bara bort ett n så hon fick behålla namnet Ivana bara för att hon lyssnade till det och var såpass "gammal" att det kändes onödigt att byta. Hade vi inte behållt namnet så hade hon fått heta Ira
Valpen heter Tarasov's India Silk i stamtavlan, vi fick faktiskt välja det själva, eller vi fick ett papper med några namn hon hade valt så fick vi välja därifrån. Både jag och mannen fastnade för India Silk efter att ha suttit och klappat silkeslena valpar i en halvtimme
.
Vi velade faktiskt lite mellan det och Irish Mist men kom fam till att vi inte ville att hunden skulle dela namn med en whiskey. Här hemma kallas hon däremot för Tesla efter uppfinnaren.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Min kille heter Snazzy's Lotus i stamtavlan. Men jag ville ha ett annat namn så jag bestämde mig för Valentin.
Valde mellan flera namn innan jag bestämde mig för Valentin. Bl.a så funderade jag på Lexus, Ziggy, Bowie, Diesel, Rocky, Texas osv.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Våra hundar har inte så mycket historia bakom namnen. Uppfödaren väljer namn från tecknade figurer, främst disney.
Alice i underlandet "Alice", vi tyckte att det passade henne.
Cajsa Kavat "Cajsa", samma som för Alice plus att Cajsa var 4 månader när vi hämtade henne och redan van att kallas Cajsa.
Harlikin "Hugo", för att min syster ville att han skulle heta Hugo helt enkelt.
Lightning McQueen "Blixten", för han var mer vild än tam när han var valp. :P Vi fick välja stamtavlenamnet.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Kayobas Golden treasure heter min i stamtavlan. Och Kelly i vardagen. Vi fick hjälpa till att komma på G-kullens namn och då tyckte vi Grase Kelly men det blev inte så, men vi fastande då för Kelly och det fick min tjej heta i vardagen :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Hugo heter min hund. Han hette Snobben hos uppfödaren, och jag ville att han skulle heta Micro/Mikro, på grund av sin storlek. Trots att det skulle bli min hund vägrade mamma ett namn som förknippades med ett köksredskap man använder varje dag :P Mamma och syster valde namnet Hugo. Än idag tycker jag att det är jättefult, men det passar honom så otroligt bra! Han är verkligen en Hugo.
Tindra heter Shangri-La You Are My Sunshine i stamtavlan och av förklarliga skäl så fick hon ett smeknamn, det tog dock någon dag innan jag kom på ett passande namn på fröken 
Storpudeln: Dyrstad`s Scandic Diesel enligt stamtavlan, kallas för Diesel.
Namnet Diesel fick jag välja själv (parningsvalp dessutom). Att det blev Diesel… tja ett till slut gemensamt namnval. Klädmärke, bränsle, skådis efternamn….
Jaktcockern: Iagos Taco enligt stamtavlan, kallas för Wesslan.
Alla Wesslans syskon heter något med *dip-namn*… mamma heter bl.a. Dippa i stamtavlan och kalla för Dippa.
Att det blev Wesslan.. ja jösses.. en ren slump. Husse ville som vanligt vara med och bestämma namn…. Taco tyckte vi inte var så bra namn att ropa. Men…. husse var kräsen, inga namn dög. Till slut, lite trött så hävde jag väl ur mig lite alla möjliga tokiga och icke tokiga namn… bl.a. olika djur: råtta, fågel, krax, kråka, utter, varg, vessla…
*pling* … husse nappade direkt på Vessla! En vesslan.. en svart liten vessla - jajamen!
Hm.. först tyckte jag det lät konstigt, men alla kompisar tyckte det var ett bra namn så… det blev Wesslan, då stavat med W.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Klenod heter Klenod i stamtavlan och jag valde att behålla namnet för det kändes ovanligt och hon är verkligen en klenod för mig :) alla i kullen har namn som börjar på K.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#12 :D haha så kul!! vad hette de andra i Kingpins och Sansas kull? =)
Syskonen till henne hette liknande namn också =)
De heter: Katjing, Klanderfri, Kolla Kolla, Klockren, Kraftfull, Klarvaken, Konfetti, Kärleksfull, Kristallklar och sen då lilla Klenod :) 10 st tikar i en och samma kull :P ganska ovanligt!
#14, aw så sött :)
Ja det låter osanolikt, men det är sant ^^ hehe! De skulle vara 11, men en dog och det var faktiskt också en tik!
#15 Kanske hade nåt att göra med att kullen kom från en parning med två harlekins. Den är ju letal (och därmed inte tillåten i Sverige) i dubbel upplaga, kanske var hanarna för svaga för att överleva.
Nellie är blandras och hette Nellie när hon kom till oss, eftersom jag inte visste om hon skulle stanna eller inte fick hon behålla namnet, och sen passade hon i det.
Min andra hund heter "Meatloafs Energy Girl" men kallas Speja. Där hade jag ganska mycket ångest över namnet. Ville ju att det skulle bli perfekt, men alla namn lät bara fula när jag försökte gå runt iflera dagar och säga de :s
Jag älskar namnet Bella, men det hette hennes mamma. Sambon ville ha Isa, men det tycker inte jag om, men tänkte att vi kunde kompromissa med Isabelle, för då kunde han kalla henne Isa…
Men egentligen ville jag ha ett "verb", för jag tycker det är coolt. Speja var det en gammal kompis på fecebook som gav förslag på och alla andra verb-namn jag tyckte om kände jag folk som hade hundar som hette. Speja var fint och lätt att säga och jag hade aldrig hört om en hund som heter det..
Dock brukar folk ha lite svårt att höra att man säger "Speja" när de frågar vad hon heter, utan det blir Spira, Ella, Beja, Ejja osv
Torres heter Jolly Jumper i stamtavlan. Namnet Torres fick han då jag är fotbollsnörd x1000 och är ett stort fan av Spanien. När Spanien vann VM 2010 så var det en självklarhet att han skulle få ett namn efter en spansk fotbollsspelare. Att det blev just Torres är just för att det är ett ex antal stycken i Spaniens fotbollslag som har Torres som ett andra efternamn.
Xavi heter Kusliga Kaos i stamtavlan. Jag fick välja namn men hade väldigt svårt att välja namn. Då kom Emaljoh4 här på Hif på namnet Kusligt Kaos men jag ändrade det till Kusliga Kaos. Xavi fick även han efter en spansk fotbollsspelare. Kändes rätt självklart då dom vann EM i år. Det stod mellan Xavi och Llorente men blev Xavi för att jag älskar stavningen och det är kort och lätt att säga :).
Torres och Xavi <3
Medarbetare på brukshundraser.
#16, Kan inte du sluta hålla på att skriva om det?! Jag vet att båda Klenods föräldrar är Harlekin! Båda föräldrarna är friska, alla tester de genomgått har det klarat med U.A, allt från ögonlysning, till höft, armbåge, knä, EKG, ultraljud av hjärtat och blodprov. Dessutom har inte rasen Grand danois något skrivet om att parningar med H och H inte är giltigt. Och med 11 valpar i en kull, hur många fler valpar tror du där skulle få plats? Snälla kom tillbaka och klaga när du inte har en blandras längre som är är otroligt oseriöst att köpa!!
#18, va konstigt! Min kompis Leonberger heter också Jolly Jumper i stamtavlan :P tycker det är gulligt! :)
#20 haha ja det är riktigt gulligt. Det passar honom också, han älskar att hoppa. Han är lite av en studsboll :D
Medarbetare på brukshundraser.
Haha, min hund heter… , Nu kmr det… MEJA! haha xD Jag skulle gärna velat haft något kennelnamn o typ furminator elr nåt coolt men nepp Meja blev det xD Hennes mamma heter dock boxolas Matilda, o pappa kmr från swedbox (minns ej namnet)
Hon heter Meja i vardagen oxå
Troya hette Troja sen valp (blandras), när jag köpte henne som vuxen ville jag inte byta namnet utan bytte bara en bokstav ^^
Bamse heter Sweet Little Beauty Basse, Basse kallas han också ibland. Men det är ju som gulligt med en vavva som heter Bamse 
Min lilla tjej heter Encos Natasja i stamtavlan, och till vardag kallas hon Dolly. :-)
// Nadja
Russellgårdens Jonah heter Hugo i stamtavlan, det var min mormor som gick och tjatade om att hon ville att min nästa hund skulle heta Hugo.
Så det fick bli det.