Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3489 ggr
[postmortum91]
0

Amstaff översovandes

Min sambos bästa vän har skaffat sig flickvän och nu vill dem komma och sova över här en natt/en helg vet inte riktigt än hur länge. Och de tänker ta med sig sin amstaff på 10 månader som de sagt morrar och skäller åt folk ute på stan och grejer. Jag är lite hundrädd även för "muskelhundar" och vill ABSOLUT INTE ha en Amstaff hemma hos oss när vi har en liten Eurasiervalp på 13 veckor. 

Jag sa till sambon: men om den inte går ihop med vår valp kan den ju inte sova över här.
han bara: jo, dom får väl ha den kopplad.

VAD I HELVETE!!!

Har inte jag rätten att säga nej i detta läget? oavsett om amstaffen är snäll mot vår valp känner jag inte att jag kan lita på en sån stor hund som jag inte känner och som jag läste på ssk "inte viker sig ofta mot andra hundar". Tänk om han ska springa lös i vår lägenhet och bli arg på vår lilla hund för att han leker med sina egna leksaker eller äter sin egna mat. Vi känner inte hunden, har aldrig träffat den så hur i h* kan han/dom köra över mig på detta?

(snälla Amstaff-ägare, bli inte arga på mig men jag är osäker runt "muskelhundar, och SPECIELLT om jag inte känner hunden").
Plus dom har ju sagt att han morrar åt främmande folk och hans tjej har tipsat oss om att "köra ner fingrarna i halsen" på vår valp när han biter, vilket JAG inte tycker är okej, eller min sambo. Jag vill inte ha en som domderar hur vi ska uppfostra vår hund när hennes egna morrar åt folk. vilket INTE vår valp gör eller någonsin kommer att få göra.

[Forest]
0

Klart man får säga ifrån. Jag säger ifrån oxå här men det beror inte på hundarna utan att vi har en katt och katten stänger jag inte in eftersom han bor här. :) Jag skulle någ först o främst göra klart för besöknarna att man går promenad för att se hur hundarna är mot varandra på neotral plats eftersom ni har valp så kan ni ta ett ställe där eran valp trivs att vara på. Efter detta så hoppas jag att ni ser hur hundarna funkar bra eller dåligt. Sen är det bra att de har hunden kopplad först inne om du känner dig osäker, jag vet många amstuff som är jätte trevliga mot andra hundar även om de är osäkra mot nya personer så verkar de gilla att vara bland 4 bentingar. men som sagt du har rätt att säga nej, men jag hade någ träffat ute för kolla läget först iaf Flört

Toxics
1

Det beror ju helt på, det är klart att du skulle kunna säga ifrån. Men du låter lite överbeskyddande.

Inget illa menat

Oftast så är det ju så att bara för att en hund ( i detta fall amstaffen) inte tycker om människor och är osäker på människor och morrar och så, så betyder inte det att den inte går ihop med andra hundar. Och de flesta hundar brukar gå ihop med valpar. För de förstår att de är valpar.

men bor ni i en etta? Funderar på varför ni inte bara kan sätta kompostgaller mellan hundarna?

Lycka till!

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

russin
11

Långt ifrån alla hundar tycker om valpar och jag skulle inte låta min valp träffa en osäker främmande hund. En valp behöver träffa lugna och säkra hundindivider.

Kan man dela av hemma så absolut, men annars skulle jag avstått.

[postmortum91]
0

Jag sa till samons bästa vän (känner honom också jättebra) att de får ta hit hunden men då får dom ha hunden kopplad, men då blev han sur. Hur mycket kan man kräva igentligen om man är gäst hemma hos någon? Oförskämt av dem tycker jag.

Toxics
0

4# Men att han inte vill ha hunden kopplad förstår jag absolut. Det är ju inget roligt för hunden. men kan ni inte spärra av något rum som jag skrev tidigare?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Jenna_Nord
3

Tycker de är självklart att du ska säga ifrån när det även är din valp! Även om Hunden kanske inte skulle göra din valp illa så kan den ändå ha dåligt inflytande då den verkar ha diverse problem. Amstaffar är även väldigt burdusa i sin lek och har man inte tillräckligt med pli på den så kan den både råka springe över din valp eller göra något annat som den kan bli rädd för. Nä jag Tycker att de är väldigt viktigt med vilka hundar man låter sin valp träffa! Och känns de inte okej så tycker jag att man ska gå på den magkänslan. Säg ifrån att du inte vill ha en främmande hund sovandes över utan att dom ens har träffats förr. ( har själv en amstaff, tar inte illa upp, jag hade varit likadan)

Mvh Jenna

[postmortum91]
3

De lär de inte heller gå med på, de förväntar sig att de ska kunna få ha hunden springandes runt i vår lägenhet som den gör när den är hemma hos sig. Dom äger inte ens hunden, det är hennes pappas hund. Jag riskerar inte min valps säkerhet för en hund som jag inte känner, de får de F*N förstå och acceptera, + att jag är smårädd för muskelhundar, så de borde ta hänsyn till oss om de vill sova över här med sin hund. Jag tycker det är snällt bara att gå med på det med vissa regler.

[Forest]
0

Är det så att de blir sura så hade jag sagt helt ifrån hunden får inte komma in, blir din sambo och dom sura så får de ta detta. Jag ser verkligen till mina hundars säkerhet med.

Loveradio
3

#2 Oftast? Det är betydligt vanligare att de ÄLSKAR människor men inte går bra ihop med andra hundar (av samma kön pg.a könsaggressivitet)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Vattnadal
0

OM det blir så att ni ska ha hundarna tillsammans, se till att det inte ligger leksaker, ben ed framme. Var noga när din valp äter, att du vaktar den och skålen, så att den främmande hunden inte kan komma för nära när valpen äter.
Ha din valp i knäet när ni sitter och pratar/tittar på TV ed, så känner du dig tryggare. Ömka inte med valpen, men visa att den kan komma till dig och få skydd om den känner sig hotad eller osäker.

Jag skulle inte acceptera att främmande kan räkna med att ha sina hundar lösa hemma hos mig. Fungerar de inte med mina hundar till 100%, så får deras hund sitta i bur, bakom kompostgaller eller vara i koppel. Sen får de bli sura om de vill.
Vi brukar börja med en liten promenad, för att se om de funkar med Vidar, Vittra funkar med alla hundar, Cora med de flesta. Går det inte 100% bra, så har vi koppel på eller delar av.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
0

9 nja det kan jag någ påstå inte helt stämmer jag har 4 amstuffkompisar o visst de älskar oss människor men de är jätte glada i 4benta vänner, jag har tikar o 2 av amstuffarna är tikar de blir jätte glada i mina hundar. Nu leker inte mina med 1 av dessa då han är väldigt berdus men med tikarna går alla hundarna lösa och leker mellan varven. Så jag tror det är mycket olika i hur dom är faktist sen tror jag knappast att de skulle se en valp som utmanande även om könet är samma. Två av amstuff kompisarna har 2 tikar de är 6 och 4 år gammla inte något tjavs mellan dessa två eller mot andra tikar/hanar heller.

10 bra tips

Sophie&Segra
3

Åh herregud, jag hade blivit skogstokig! Förstår dig verkligen!

Jag hade verkligen satt ner foten och sagt att Du inte känner dig trygg med den typen av hund.. Och om dom vill sova hos er får dom väl för f*n lämna hunden hos någon annan!

Sånt här gör mig så upprörd, stå på dig - *kram*!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Karmatarerskanise
2

Jag hade inte accepterat det. Dessutom är det inte ens deras hund? "Lämna då hunden hos din pappa" hade jag sagt!

Er valp är så iten ännu, och jag hade inte riskerat något med en främmande hund som ni inte känner. Går det fel så kaan det gå riktigt fel.

Loveradio
2

#11 Jag säger inte att alla Amstaffar är så. Självklart finns det de som går bra ihop med andra hundar av samma kön. Men nog är det vanligt med könsbunden aggressivitet. Det kan du inte hävda att det inte stämmer.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Madlene]
2

TS det är din lägenhet, så vad är problemet? De kör ju över dig om de tar med hunden, Du får ge dom ett rakt svar, ni kommer inte med hunden han kommer inte in eller något :)

Amstaff eller inte, fortfarande ägarna de är fel på. En 10 månaders valp ska inte morra åt folk på stan. Då har något gått snett.

Rafflan
0

Så kan inte dem tex ha sin amstaff i rummet ska sova i och ni och eran valp har resten av lgh? :)

TjockaBerta
6

Säg nej. Du är rädd och det kommer båda hundarna känna av. Bara det kan göra saken värre.

>>>Malum domesticum<<<

Stormblomma
0

Det är ditt ansvar som hundägare att hålla din hund borta från hundar du inte litar på. Av allt du beskriver kan detta sluta illa hur snäll den andra hunden än är. Ta inte in en hund du inte litar på! Vare sig du har valp eller vuxen hund - det är inte värt risken. Fråga mig som lever varje dag med menet efter ett överfall som höll på att ta död på min ena hund. Det är Inte värt att ta några risker. Vill dom umgås kan ni börja med att ses ibland, promenera med hundarna kopplade osv. Först måste du bli trygg med hunden! Säg ifrån!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

russin
11

Tja, surar sambon så säg "okej - ta hit dina kompisar med hund. Själv så sover jag då borta över helgen med valpen hos andra vänner"Tungan ute

[Besan]
0

ta inte dit hunden tS. Beter den sig så skulle det inte förvåna mig att den börjar ta din valps leksaker, matskålar mm .. och börjar vakta. Detär INTE bra. Ägaren verkar ju inte vara så duktig hon heller.

Jag förstår dig till fullo, folk får kalla dig överbeskyddande eller vad som helst men ja då är ju jag likadan!

Vattnadal
0

Tyvärr är det ju så, att en hund som korrigeras mycket fysiskt, lär sig att det är OK. Om den är van att åka på däng, alfarullas od, så kan den uppföra sig så mpt andra hundar, även valpar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mischa
0

Självklart skall du kunna säga ifrån till att ta in en främmande, halvvuxen hund i ditt hem.

Dom får hitta en hundvakt, en vit lögn om att valpen din har något smittsamt kan ju också funka men ärlighet varar längst.

≧◔◡◔≦

[postmortum91]
0

Sambon är på min sida, han är också osäker nära "muskelhundar". Jag erbjöd honom att hunden skulle få vara i hallen, men de gick de inte med på. Så hunden kommer inte in hit. SKÖNT! :P

[postmortum91]
6

Han är på min sida nu iaf. Jag ringde hans bästa vän och konfronterade honom, jag sa att ni kan inte kräva att en främmande hund ska få vistas löst i vår lägenhet som vi inte känner. Så sa jag att hennes pappa fick ta hunden, men det kunde han visst inte, så de typ hotade med att inte komma alls om inte hunden fick bli med och leva som en kung eller nått sånt, så jag sa ultimatumet att då tar ni varken med er själva eller er hund.

[postmortum91]
1

Tack så jättemycket för era svar och er förståelse och stöttning :)
Sambon tyckte mitt ultimatum på att den skulle vara kopplad eller i ett stängt rum var bra och stod på sig mot bästisten.

Jenna_Nord
0

Skönt o höra!! Glad

Bra ni stod på er, de tackar nog er valpis för!

Mvh Jenna

[Forest]
0

23, Skönt o höra Flört

14 ne jag säger inte ifrån dig där för det vet man ju om, men jag ville bara säga att det stämmer inte över lag alla  var bara det jag ville säga Flört

[Besan]
0

#24 Skönt att det löste sig! :) Var inte rädd för att stå på dig, jag är likadan - vad många kallar mig för överbeskyddande och hönsig…. men jag vill att min valp ska bygga upp en positiv bild av andra hundar i så här tidig ålder! Därför låter jag honom bara träffa hundar jag vet är lugna och stabila, nu i början.

[postmortum91]
2

Sambons bästa vän ringde nyss och verkar fortfarande tjata och elta skiten, får se vad som sägs mellan dem nu.

Jag fattar inte att han och hans flickvän inte fattar, speciellt hon som ska va så bra på hundar säger hon. Hon borde väl fatta hur jag tänker när det gäller min valp och hans uppfostran, säkerhet och erfarenhet av andra hundar.

[Driva]
0

Snacka om respektlöst tycket jag, av kompisen alltså.

Har man hund får man ju respektera att alla inte vill ha hunden som man själv vill i deras hem. När jag kommer hem tillk ompisar och vi ska äta middag tex får inte min hund springa runt  fötterna på folk (får hon iof inte hemma heller), är jättenoga med att hon inte lägger sig i någon soffa eller stol och att hon håller sig lugn och inte hoppar på folk.

Min hund är mitt val och när hon följer med gör jag mitt bästa för att det inte ska "gå ut" över andra…

[Besan]
0

Håller med #30, väldigt respektlöst! Vet själv hur det är - hade en kompis som tog med sig sin hund till oss en gång och den hoppade upp på diskbänken och snodde mat, välte ner glas mm. Och hon tyckte det var gulligt! Riktigt arg blev jag då! Hade aldrig tillåtit min hund göra så där :S Och definitivt inte skrattat åt det!

Jenna_Nord
0

Om man ska ha hund och leva den livsstilen så måste man också kunna respektera alla andras livsstilar!
Och respektera att dina regler inte gäller hos andra.

Är precis som tidigare talare väldigt noggrann med att mina hundar inte är till något som helst besvär hos någon annan eller ställer till det. Hemma så får dom vara i möbler osv, men det är totalt förbjudet om vi är bortbjudna (så länge inte den vi besöker tycker det är ok). Det är ju en självklarthet! Och om man ska bort så får man acceptera ett nej lika mycket som ett ja. Så är de bara!

Mvh Jenna

malinroth
0

Hojja. Bra att du/ni står på dig/er! Jag skulle inte ta hem en hund jag inte litade på till min vuxna hundar och än mindre en valp. Om det är så viktigt för dom att ha hunden med och ha den lös hos er är det kanske bättre att dom stannar hemma och kommer till er när dom inte tar hand om hunden. Även om det skulle gå bra mellan hundarna är det ju viktigt att ni, som är valpens trygghet, också känner er trygga och litear på hunden som är på besök..

[postmortum91]
0

Sambons bästa vän ringde till mig idag och berättade att han inte alls har tryckt ner fingrarna i halsen på vår valp när de var här sist, han NÖP istället Sheldon i läppen så att han gnydde. Som om det var okej, jag sa att vi inte uppfostrar vår valp med fysisk smärta och det ska inte dem heller göra på vår valp. 

Sedan så hade min sambo sagt till "R" som vi kan kalla honom att han inte tror att R och hans tjej har så tillräckligt stor koll och pli på deras Amstaff. Detta sa han eftersom R hade sagt att hunden morrade och grejer.

Då hade tjejen till R blivit så bestört så nu kräver hon att min sambo ska åka 10 mil hem till hennes mamma och be henne om ursäkt.

VAD I HELVETE!!!

Och detta hade hon bett R säga till min sambo, varför inte säga det själv? varför inte ta ett förlåt på telefon? Nej för hon tycker det känns mer personligt om han åker 10 mil med sin bil när han är arbetslös och har inga pengar. Jävla subba!

Då sa jag: Om hon blev bestört av det så är jag och David (min sambo) bestörta för att ni inte respekterade våra regler så då borde fan ni åka 10 mil till oss också och be om ursäkt om det är så.

Blir så jädra förbannad, hon verkar vara en jädra Drama Queen som försöker köra med folk.

Min sambo ska faan inte åka dit och be om ursäkt till henne.

Förlåt för alla svordomar, är bara så arg.

[Driva]
8

jag hade, helt ärligt, sagt upp bekantskapen… Hade aldrig umgåtts med såna människor..

thilda-
0

jag hade gränsat av lägenheten med kompostgaller :) gjorde vi senast när jag och akillez var på besök hos hans kullsyster

Toxics
2

35# Men snälla, det låter lite drastiskt. De ser säkert sin hund som sin lilla pärla. Jag ser inget konstigt med det. Och att de ska sova över hos någon i en hel helg och ha hunden kopllad hela tiden är inget man önskar för sin hund. Så att de valde att inte komma är inte ett dugg konstigt.

Jenna_Nord
2

Nä hade dom ingen hundpassning så är de klart dom inte kommer. Jag hade inte heller kommit om jag hade behövt ha min hund kopplad. Men man får ju samtidigt respektera det? Och inte börja bråka och göra så stor grej av det som deras gäster gjorde nu.

Mvh Jenna

[Driva]
3

#37 hade någon betet sig så mot mig, med att kräva att man ska åka 10 mil och be om ursäkt över sån saker till någons mamma (??). Jag hade iof aldrig bett om ursäkt om jag verkligen tyckte att deras hund betede sig illa och jag hade sagt vad jag tyckte.
Och sen inte respektera eller bete sig vuxen över att man har andra regler i sitt eget hem, så hade jag slutat umgås med såna människor. Jag har bättre saker att ödsla energi på… som vänner man kan prata vuxet med och som faktiskt kan visa respekt och hänsyn.

Toxics
0

39# Men hunden kan ju vara ett känsligt ämne för att de är deras pärla? Jag menar en hund blir ju en familjemedlem för de flesta. Klart att man inte vill höra att den inte är bra eller att man ska ha den kopplad hela tiden .
Det betyder väll för tusan inte att personerna i fråga är dumma i huvudet och inte värda att umgås med.

Herregud vad ni förstorar upp saker.

Jenna_Nord
3

Eh, när de beter sig så i efterhand och inte respekterar sina vänner?
De var inte för att hunden var dum som dom inte ville ha dit den, utan att den inte verkar tillräckligt stabil för deras valp.
Hade dom inte haft en egen hund att tänka på så hade de säkert inte varit några problem. Men fruktansvärt egoistiskt om man inte kan acceptera att så är läget.

Mvh Jenna

[postmortum91]
0

Ojj vilken diskussion det blev. Jag har sagt till Sambon att HON är inte välkommen hem till oss längre. HAN är ju fortfarande vår vän som tyvärr har blivit tillsammans med en tjej som tror att hon kan styra folk hur som helst och köra med folk. Henne gillar jag inte.

Jag blev vansinnig om att hon krävde en ursäkt, och nu han hon istället typ krävt att min sambo ska åka 30 mil istället. Subba!