Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 868 ggr
mopsen12
0

Valp sex veckor??

Jag har sett massor av youtube klipp från USA om valp-träning där valparna bara är sex veckor när de kommer till sina nya ägare. Det är väl inte rätt alls? Om man nu inte är en väldigt bra matte/ledare kan jag tänka mig att valpen inte mår bra alls. Hur tänker ni? Åtta veckor som tidigast är det ju i Sverige. Är det för att amerikanarna vill att hunden ska vara liten och söt längre, eller varför lämnar de mamman så tidigt där? Sex veckor känns som ingenting enligt mig…

Satum
0

Jag har för mig att valpen ska vara mellan 8-12v innan den kommer till sin nya familj även i USA. Har läst det någonstans.

Kanske bara är rekommendationer, men ändå…

Ixectrona
0

De har inte alls samma djurskyddslagar där borta som vi har här, man får ju i många fall t.o.m hålla en tiger i lägenheten, så ja, att ta en valp vid sex veckors ålder är "okej" där. Kanske inte överallt, dock.

Karmatarerskanise
0

Det är olika i USA, men vad jag har hört så är det vanligare än i Sverige att de lämnar bort valparna i tidig vecka. Däremot så finns det dom som kommit längre i utvecklingen som faktiskt behåller valpar till dom är till och med 12 veckor.

Sverige har kommit längre då det gäller hund än vad många i ISA har gjort.

mopsen12
0

Ja, jag förstod att det inte var så i alla fall men ändå i rätt många. Haha, tänk om alla svenskar hade en tiger i vardagsrummet, nä, men jag håller med.

mopsen12
0

Jag fick min tjej när hon var 12 veckor, men jag tror nästan att jag velat ha henne när hon var lite yngre, mer åt 10 veckor. Hon träffade nämligen aldrig män hos uppfödaren, och den rädslan tror jag skulle försvunnit lite mer om vi fått henne tidigare.