Blandras
Det är så att vi ev ska skaffa valp igen, och jag undrar lite över blandraser. Tex med Border collie och Finsk lapphund, hur mycket motion skulle en sån behöva? Border collie är ju otroligt krävande, och vad jag har förstått det är Finsk lapphund krävande men på en helt annan nivå. Blir det som en blandning då? Hur mycket motion skulle en sån behöva? Hur mycket vallning? Hur mycket aktivering? Om man då tränar lydnad, rallylydnad, spår, agility och såklart vallning.
Bara en fundering.
Hur mycket av varje ras som kommer i blandningen är omöjligt att säga.
Så bäst att att vara förberedd att hunden kommer kräva väldigt mycket. Vallning är ett måste anser jag om det finns border collie i den.
Även de andra sakerna du raddar upp är bra att köra med. Hur mycket av det får någon annan svara på :)

Eftersom båda raserna är vallhundar och väldigt aktiva sådana så är chansen stor att avkomman får stark vallinstinkt och är väldigt krävande både med motion och hjärngympa
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Håller med ovanstående, dock rekommenderar jag en renrasig då du vet säkrast vad du faktiskt får. Även om detta är individuellt så är du fortfarande säkrast med en renrasig hund som kommit fram genom seriös avel. Därmed inte sagt att all blandras avel är oseriös även om jag anser den vara onödig (så länge det inte handlar om att ta fram en ny ras eller förbättra) och delvis väldigt oseriös men så är även en del renrasiga uppfödare med - tyvärr.
Den erfarenhet jag har av blandras avel är att den är otroligt oseriös och jag själv skulle aldrig vilja ha en blandras men det är av en mängd olika anledningar som inte hör hit! Nu är det ditt val och då ska man göra det bästa av situationen, såklart. =)
Som redan nämnts så vet du inte med säkerhet hur mycket av den ena rasen som slår igenom, BC exempelvis kräver enormt mycket och de ska ha möjlighet till vallning - vilket jag såg du kunde ge, toppen! =)
En BC utan tillräcklig aktivering är en oberäknelig hund (som alla andra raser), den är även en av de smartaste raser vi har och en av deras fantastiska egenskaper är att förutse fårets drag (eller vad den nu vallar) innan fåret ens gjort draget och därmed kan hunden korrigera det.
Med andra ord är den inte alls rolig att ha och göra med om något skulle gå snett eftersom den har en otrolig förmåga att förutse saker och ting, den hamnar fort ett steg före dig om du inte tänker efter lite.
Så en BC skulle jag inte rekommendera om den inte med absolut säkerhet får ordentlig aktivering, än mindre skulle jag rekommendera en BC korsning just tack vare att du inte vet lika säkert om vad du får och inte än om den skulle vara renrasig och förutsatt att den är ett resultat av en bra avel.
Dock fick jag känslan av att aktivering inte kommer vara något problem hos dig, frågan är dock hur mycket aktivering du är beredd att ge varje dag.
Och en bra avel är ju det man strävar efter när man köper hund, oavsett ras. =)
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag har en 5årig blandras mellan finsk lapphund/border collie/kelpie. Har bara haft turen att han inte alls visar några tendenser på att "stress-valla", så länge han får nog med aktivering.
Dock är min hund väldigt lik finsk lapphund, både till utseende och temperament. Men man kan ju aldrig veta hur blandningen slår till.
Jag tycker det låter bra med den aktivering du kan erbjuda men hade jag varit du så skulle jag gärna vilja träffa föräldrarna och ev även deras kullsyskon för att ha en liten aning om vad du har att vänta :)
Jag kollar lite efter det som finns närmast oss, har hittat Samojed/Border collievalpar också som ligger lite närmare. Tror ni att det skulle räcka med en kort halvtimmes promenad på morgonen, en timme när jag kommer hem från skolan och sen en timme på kvällen? En gång i veckan blir det dock två promenader eftersom jag rider då. Jag kommer även träna lite agility, flyball, frisbee, rallylydnad och tricks nästan varje dag och jag får leta upp någon som vi kan valla hos en gång i veckan. Vissa dagar kan jag även cykla med hunden.
Kommer hunden vara ensam hela dagarna? Om svaret är ja tror jag inte det är rätt raser för er.
#6 Nej, jag går i skolan från åtta på morgonen till senast klockan tre, men pappa är arbetslös för tillfället så han är hemma hela tiden.
När hunden är valp måste den ut väldigt ofta, så det räcker inte med de promenader du nämner. Ibland får man gå ut flera gånger i timmen om den leker, sover och äter.
#8 Men valpar ska ju inte gå så långa promenader, och som sagt är pappa hemma och han sitter för det mesta utomhus och har dörren öppen eftersom Missy går ut och in, så ute får den vara.
#9 Nej, de ska inte gå, men det är viktigt att man tar ut valpen ofta för att den ska bli rumsren. Det är inte bara att låta dörren stå öppen och hoppas på att den ska förstå att det är ute den ska göra sitt bestyr. Det är väldigt mycket jobb med valp. Uppfostran, rumsrenhet osv.
#10 Jag vet hur det är med valp, jag har haft det förut. Och som sagt så är pappa hemma och kan ta ut den.
Dock så undrar jag varför ni vill ha vallhund om det bara kommer ske någon gång i veckan? Finns ju många raser som passar till de andra aktiviteterna som ni vill syssla med.
#12 Det är inte så att vi bestämt vill ha den rasen, jag tittar på det som finns närmast oss.
#14 Jo men mina föräldrar vill inte åka så långt för en hund, och vi har inte bestämt något ännu.
Och kolla efter vad som finns närmst er tycker jag inte låter så smart. Kolla runt, kolla på länen i närheten, kolla på valpar runt om i sverige.
Jag skulle köpa en valp i Gävleborgslän men det blev inte så, åkte gwenom halva Sverige och köpa mig Izor.
Sen skulle jag faktist inte vela ha en BC korsning så man aldrig vet vad det är som slår igenom.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#13 Verkligen ingen bra anledning till rasval, att det finns nära.
Hund ska väljas efter vad man har att erbjuda, vad som passar ens liv.
Så er familj borde tänka om och kolla på raser som passar er. Inte raser som finns i närheten.
#15 Jag har ju frågat om det jag kan erbjuda passar för dem raserna? Och blir det en Samojed/Border collie kanske den inte ens vill valla eftersom Samojed är en polarhund. Om den skulle gilla vallning kan jag valla upp till fyra gånger i veckan när jag hittat någon jag kan få valla hos. Men jag tänker inte skaffa en om det jag kan erbjuda inte passar, det är därför jag frågat och nu väntar jag på svar.
Men är vallning det du vill syssla med? Är det ett intresse?
#17 Jag vallar ju inte nu och har inte gjort det, men jag vill göra det så det är ett plus då om hunden får ett vallintresse.
Då bör ni först kolla upp om det finns möjligheter till vallning några gånger i veckan.
Jag hoppas ni tänker om och tänker noga när det kommer till rasval.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Om du är intriktad på en hund med bordercollie i sig så kan du nästan räkna med att vallning slår igenom. Vad jag märkt så får hunden(blandrasen) oftast mentaliteten efter den rasen som har ett större aktiveringsbehov än den andra.
Alltså, en blandning med en hund ur sällskapsgruppen blandat med en bordercollie får ju sällan metaliteten av sällskapshunden.
Så (nästan) oavsett vad du väljer att blanda med bordercollie så tror jag att den kommer ha behov av att valla.
Om nu inte blandrasen har endast 5% BC i sig, då är kanske chancen mindre. eller om blandrasen har 5-6 raser i sig varav alla är ur sällskapsgruppen utom BC.
Men eftersom du redan har bestämt dig för att välja en BC-blandning så hade jag inte väntat för att se OM den vill valla och inte fören DÅ kolla upp om det finns något ställe där du får valla. För den kommer den vilja valla. Då är det bättre att kolla upp redan nu om du har tillgång till hage och får (eller vad du nu vill valla) istället för att stå där med en BC-blandning som är stressad för att den inte får valla bara för att du inte kunde hitta någon att valla hos.
Man måste tänka på hundens behov också, hunden är inte bara till för vår del. Vi kan inte begära att hunden ska ge ge och ge, utan vi får också ge ge och ge.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#21 Vi har ju inte bestämt oss för någon ras ännu, men jag kollar möjligheter till vallning nu om det skulle bli en Bc-blandning.
hurvida det räcker med det du skrivit beror ju på hur mycket av varje som du kan erbjuda och vad just eran hund kräver.
Jag har läst igenom och förstått att ni inte har bestämt er, så jag hoppas ni hittar en valp som passar med vad ni vill göra och vad ni kan erbjuda. :) och blir det en BC blandning så är det ju bra att du kollat upp vallningsmöjligheterna redan innan :)
MVH
Sofie
Vad jag har hört så är det sällan folk som vill släppa in blandraser till sina får. Om det stämmer eller ej vet jag inte.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#24, det har jaf också hört! Kanske inte om det gäller BC-Aussie eller liknande kombinationer.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#25 Jag tror det gäller alla blandraser faktist. Vallhundar är framavlade för att valla och då ska man inte blanda in andra raser. (Tycker jag)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#24+25 Det har jag också hört! Man måste ju tänka på fåren (eller vad det är man vallar) också! Själv tycker jag att det är deras hälsa som borde prioriteras först när det kommer till vallning. Det är ju väldigt viktigt att vallningen görs korrekt så att det inte blir någon "jakt lek".
#27 Exakt. Och köper man en reggad vallhund så har båda förldrarna utfört ett vallhundsprov. Blandraser får inte ens utföra ett vallhundsprov.(rätta mig om jag har
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Sen förstår jag inte varför man ska ha en BC korsning? det är väl det mest oseriösa hundköpet man kan göra.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#29- Lite OT, men jag har en BCkorsning och tycker inte alls att det var ett oseriöst hundköp! Dock var han ju vuxen när jag köpte honom och jag visste vad jag fick, blev helt enkelt kär i individen och inte i raserna i honom :)
Så jag tycker inte alls man kan säga så!
#30 Att köpa omplacering och att stödja blandrasavel är två helt olika saker. Jag skulle aldrig köpa blandrasvalp, men har haft ompaceringshundar som varit blandraser och kommer med största sannolikhet ha det igen.
Att köpa en BC-korsning från en blandisuppfödare, det är oseriöst. Handlar det om prestationsavel är det en annan sak, men våra rena BCs duger gott och väl och därför finns det ingen anledning att blanda in nytt, framförallt inte polarraser?
Så jo, visst kan man säga som Qepta säger, för det är ren sanning.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
TS ville ha hjälp om aktiveringen räcker, jag tror inte hon ville ha en tråd om hurvida blandraser är bra/dåligt/seriöst/oseriöst…
Ang. vallningen så skrev ju ts att hon kollade upp om det fanns någon som ville låta hunden valla.
MVH
Sofie
Jag skulle ALDRIG släppa in en blandras med t ex samojed till mina får. Någon skrev att man måste tänka på hundens behov och det är ju sant, men fåren är levande varelser och inga aktiveringsleksaker till hundar. Jag är rädd om mina får och jag vet inte hur en blandras eller för den delen en oreggad sk BC som inte är avlad på vallning skulle uppföra sig med fåren. Så nej tack!
Snälla TS! Lägg ner det där med BC-blandning! Vad ska det vara bra för?
Vill du satsa på vallning, välj då en sådan ras. Vill du göra annat, välj inte en BC. Jag tror att du kan komma att ångra dig om du väljer samojed/BC för vallning och sen får du en hund som hellre drar än vallar. Som fårägare hade jag heller aldrig släppt in en hund som inte helt säkert haft potential till vallning. En blandning samojed/BC är uteslutet, även om ena föräldern har avlagt vallhundsprov. Fåren är också djur, och det är viktigare att inget får skadas än att hunden får valla. Jag tycker inte att det är rätt att valla med bland annat sheltie heller.