Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3866 ggr
halludu
0

Stallhund?

Hej!

Jag ska köpa hund och funderar vilken ras jag ska skaffa mig. Skulle gärna vilja ha en Chihuahua men kan dom verkligen vara med lösa i stallet? Vill inte ha en för stor hund men den måste fortfarande kunna följa med på promenader och vara lös i stallet. Helst ingen korthårig! Ska passa  som sällskapshund! :-)

joheck
0

Hur hade du tänkt aktivera hunden annat än att ta med den till stallet? Är du tex intresserad av någon hundsport? Blir nog lättare att tipsa om du förklarar lite om hur hundens dagar skulle se ut hos digFlört.

halludu
0

Vill ha en sällskapshund som kan följa med dit jag åker, gärna inte för stor, smidigare med mindre! :-)

Så inga sporter för mig utan endast sällskap och promenader :-)

joheck
1

Hmm ok… Här har du ju sällskapshundarna:

http://www.skk.se/hundraser/?group=9

Dom är ju små och smidiga och avlade som just sällskap. Men de flesta av dessa kräver ju även en hel del mental aktivering, det räcker alltså inte med att motionera hunden. Tror nog inte det finns någon ras som skulle nöja sig med endast promenader. Men om du kan tänka dig att träna lite tricks och kanske lite spår/sök- övningar så kan det nog räcka för vissa i denna grupp. Mer aktiva hundar ska du nog definitivt stryka då de oftast behöveren hel del mental aktivering utöver mycket fysisk motion.

Noa-Nisse
0

Du söker alltså en renavlad sällskapshund. Sök på hundraser ur grupp 9.

Hoppas att du kommer göra mer med din hund än att ha den som sällskap och promenera med den. Alla raser kräver olika mycket, men alla hundar måste mer eller mindre aktiveras med hjärngympa ibland.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

Oj vi skrev nästan samtidigt (;

Medarbetare på Hundar.ifokus

joheck
3

#5 Brilliant minds think alike!Flört

halludu
0

Jag har haft hund i 14 år men då av något större ras, så jag vet vad jag ger mig in på!

Funderar på Chihuahua men har inga erfarenheter alls av den rasen. Vet bara att många ryttare har den rasen..

joheck
0

#7 Här kan du nog läsa massvis om vavvan: http://chihuahua.ifokus.se/

[Forest]
0

7 tycker itne vavvor är vanliga bland hästfolk ser jack russel i nästan alla stall. Men trenden kanske är lite olika vart man befinner sig. Jag rek att du funderar på rasgrupp 9. Vad mer har du tänk göra med hunden?

halludu
0

Som sagt, sällskap, promenader och självklart trickträning men inget agility eller jakt osv..

Anibaz
1

Alltså du har ju hundarna i grupp 9, sen har du dom större molosserna som säkert skulle trivas med att strosa runt i stallet och ut på ridturer. Men hundar behöver mental aktivering, vissa mer än andra men alla behöver det. Spår är väldigt enkelt, och populärt, att syssla med, och för många räcker den aktiveringen tillsammans med vardagslydnad och tricks.