Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1471 ggr
[Surina]
4

Väntan

Hej alla!

Prata med uppfödaren och i värsta fall så kommer jag få vänta längre, hon vet inget om tikne fortfarande men vi alla hoppas fortfarande !

Annars så har hon planer på flera kullar, hon tänker para 2 tikar till, 1 tik i agusti och en annan tik i sep.

Så det kommer ju! Hon sa att om jag inte orkade vänta så fick jag vända mig till någon annan, men jag tycker inte det är relevant :)  Känns bättre att stanna kvar och vänta.

Skulle bara vara jobbigt… då jag redan har en sån bra kontakt med ''min'' nuvarande uppföddare.

Men vi hoppas fortfarande ! :) Finns säkert folk därute som har väntat längre än mig ! :D

[Tecknaren]
0

Vad jobbig när ni inte vet något om tiken. Men vad är det för kennel ? Om du inte vill skriva här, så kan du skicka ett pm. Glad

[Driva]
2

Men alltså, ursäkta om jag är konfunderad, men du skrev inlägg 19 juni om det här och då visste inte uppfödaren än om tiken var dräktig så det borde varit minst en vecka innan tiken blev parad?

Vilket innebär att tiken är i ca vecka 5, då borde hon ju veta om MAX två vekor eftersom efter det får inte tiken flyttas, eller ska valparna födas hos foderägaren ?

Kanske bara jag som är okunnig, men jag tycker det är lite konstigt att inte en erfaren uppfödare vet om tiken är dräktig?

[Forest]
0

Mjo vi vänta över 1 år på att en Enja skulle finnas i magen på hennes mamma :)

Labolina_73
3

Jag måste nog säga att jag heller inte förstår riktigt detta..

http://hundar.ifokus.se/discussions/4fedfde3d4ebea16b3006012-en-liten-fraga

skrev du att dom skulle födas om ca 2 veckor,, och menar du att uppfödaren inte vet ännu om tiken är dräktig?

kanske är fel av mej att dra förhastade slutsatser men det känns lite som att din uppfödare håller dej på "halster" att hon hela tiden drar ut på din väntan..

kan vara fel av mej som sagt men det är en känsla jag får..

rätta mej gärna om jag har fel..

mvh Linda

[Surina]
0

Tiken ska valpa hos fodervärden då hon är van, så min uppfödare har inte hört nått ännu, hon har försökt att ringa , men inget svar,

Hon som har tiken är en riktig ute männinska så hon kan var svår att få tag i :P

[Surina]
0

Samma som står i #5 :)

Loveradio
6

Ska jag vara ärlig så tycker jag det hela verkar lite skumt. Och hur många kullar tar hon egentligen?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Surina]
0

Totalt i år har hon tagit: 1 som har lyckas. 1 tik gick tom och nu har hon parat den tiken jag väntar på :P Sen ska hon ta 2 till i år.

Såklart det låter skumt om man inte har hört allt eller :P Jag har ju bara bekskrivit detta väldigt enkelt.

[Driva]
5

#5 så hon har en fodervärdshund som ska ha valpar som hon typ inte får tag på?

Jag tycker det låter jättekonstigt, speciellt som tiken då ska ha valpar rätt snart…

Hur ska kunna ha en bra kontakt och översikt över valparna när de föds om hon inte ens kan få tag i personen under dräktigheten? Speciellt som du skrivit att detta var en super viktig kull…

Sen hur känner du över att valparna inte kommer växa upp hos "din" uppfödare? Det är en ganska viktig tid de första veckorna….

Anibaz
3

Så det blir 4 kullar inom loppet på ett halvår?

Håller med dom andra, det låter väldigt skumt.

[Surina]
0

#10 nja inte direkt då en kull inte var hennes egna riktigt och sen var det redan i förra året som de gjordes 1 av dem iaf :)

Jag känner inga problem för det då jag vet vem det är som har kullen isf, hon bor ju i Norge ca 100 mil bort så det är ju en bit :P Men hon har kennel i Norge.. så det är inga skumma männinskor som har kullen isf.

De är ju nära vänner och hon kan vara lite okontaktbar ibland :P Händer mycket för henne också, men det senaste hon fick veta var att tiken iaf påbärjade bädda inför valpning men vi har inte hört nått om någon klar dräktighet.

Den här tiken har varit känd sen tidigare att haft problem med, får hon inget den här gången så kommer hon inte avlas på mer.

Jag ser liksom inte de problemen ni ser :) Jag har ju fått mer infomantion än vad jag vill utge.

[Doglovers]
6

Vi har folk som väntat i ett par år. Och dom står glatt kvar.

Surina. Jag håller nog med dej där. Du behöver inte alls ge ut så mycket information. Du kommer nog få den där valpen i sinom tid. Den som väntar på något gott…..Flört

[Surina]
0

Nu har det kommit lite negativa nyheter :( Tiken gick tom! Men vi var bereda på det… men hon ska para en tik till nu i agusti så jag hoppas på den kullen! :)

Jag har inte bråttom iaf!

[Doglovers]
3

Jösses, hur länge ska du behöva vänta..?

[Surina]
0

Ja det blir nog iaf minst 4 månder till skulle jag tippa på :( Men jag vet inte heller om jag skulle våga att fråga någon annan uppfödare heller… har haft det så svårt… min ålder har satt käparna i hjulet …

[Doglovers]
0

Ring runt lite och lyssna ändå.  Dom kommer under tiden du pratar med dom, förstå att du är väldigt insatt i det här med hundar. Kanske dom har en som är färdig valpad?

[Surina]
0

Jo men samtidigt så vill jag inte bli ovän med min nuvarande uppföddare :( Även om hon har sagt att jag får kolla med andra.

[Empisen]
0

#17 Varför skulle du bli ovän med henne?

[Surina]
0

Men jag vet inte.. men det känns som om man är liksom ''otrogen'' mot henne :S Hon har varit så himla snäll och tog in mig när ingen annan uppföddare typ svarade ..

[Empisen]
1

#19 Fast du sa ju själv att hon sagt att du kunde titta runt bland andra uppfödare.
Ser inte varför det skulle vara ett problem, och skulle hon bli sur över en sådan sak så skulle iaf jag bli lite fundersam.

[Surina]
0

Jag har mailat henne nu, och frågat om lite tips, för jag vet ju att alla kennlar är inte bästa vänner … så jag vill bara ha lite råd av henne, kanske hon vet en kollegas kennel som jag skulle kunna vara med?

Vi får se… allså jag vill så gärna vänta! Men jag börjar må så himla dåligt att vara hundlös :( Saknar det så!!!!

[Doglovers]
2

#21 Jag förstår dej. Man är lite rädd att man ska trampa någon på tårna, så att säga. Det kan vara väldigt känsligt det där. Visst råder det konkurens mellan kennlar. Men det får inte stoppa dej om du förstår mej rätt. Prata med uppfödaren och fråga hur hon skulle ställa sej till att kontaktade fler uppfödare, men det kanske var det du gjort nu.

Du behöver inte vara orolig för din ålder. Det skulle inte jag bry mej om, som säljare. Man kan vara 30 år och inte klara ett dugg när det gäller hundhållning och man kan vara 18 år och vara hur duktig som helstFlört

Här händer det emellanåt att vi skickar valpköpare vidare till en annan kennel om vi fått en liten kull och någon annan har valpar över.

Michaela-N
8

Jag hade struntat i att vara fodervärd för länge sen om det ska vara så krångligt, invecklat och en sån väntetid. Vet att pomeranians är dyra men det kanske är bättre ändå att spara ihop till summan istället för att vänta gång på gång på tikar som får tomma kullar hela tiden.

Qepta
1

Jag håller faktist med #23. Och sen kan du ju fråga uppfödaren om din tik då kan få en kull hos henne (då du vela lära dig mer om att föda upp om jag inte minns fel) eftersom det endå skulle bli så om du blev fodervärd.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Surina]
0

Inte för att det spelar någon roll, att få en tik i en kull är alltid svårt även om man skulle köpa tiken.

De är ofta redan sålda eller ska till andra kennlar så det är därför väntetiden är så lång.

Krångligt är det ju inte bara att det ska ju föddas någon tik ;) Men det har varit lite tik korka de senaste halvåret.

[Doglovers]
0

Pomarna får ju heller inte så många valpar i sina kullar.

[Surina]
1

Ja precis :S det födds ju bara 2-3 valpar per kull :S 2 är det vanligaste. men inte sällan att det bara blir 1 heller.