Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 18977 ggr
[djurens_vän]
0

ovanliga raser?

hej,

vet ni någon hundras(er) som är ovanliga? jag vill gärna ha fakta om den hundrasen och en bild :) (och vad den heter så klart)

jag håller på med ett engelska uppdrag om hundar och då vill jag ju ha någon ovanliga hundar som inte många känner till :)

tack för hjälpen :D

LLLINN
0

Mexikansk nakenhund kanske :)? Finns en massa, kolla på www.skk.se/kopahund vetja!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

malinroth
2

Kooikerhondje och kromfohrländer är ganska ovanliga. Fina och intressanta raser :) bra fakta finns på rasklubbarnas hemsidor och vill du ha bilder kan du ju kolla om någon här har rasen eller kolla med någon uppfödare om du kan få låna lite bilder till ditt arbete.

Hanna Andersson
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
[djurens_vän]
0

okey :)

thilda-
1

Ca De bou / Perro Dogo Mallorquin

reverse
0

Berger picard är ovanlig. Googlar du så hittar du bilder på rasen.

//Lina

[djurens_vän]
0

dom var ju gulliga!!!Kyss

[MelissaTN]
3

Landseer är väl ganska ovanlig :)

Fridaaaa
0

#8 Tja räknas inte direkt till dem ovanliga:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lattjo
2

Min syster hade en sabueso espanol.Snällare hund får man leta efter. Men har tyvärr gått bort nu pga ålder. Vet inte om det finns uppfödare i Sverige av sådana längre. När min syster köpte hunden fanns det bara en uppfödare i Sverige vad jag vet.

[djurens_vän]
0

Kysssssåååå söt den var!!!!!!!Kyss

den ska jag ha med! sabueso espanol

Belimas
0

Cirneco dell'Etna är inte så jättevanlig men trevliga hundar =) Norsk lundehund är en annan ras som jag också har träffat. Sedan har man ju sett diverse ovanliga raser på utställningar men där är det vanligt med ovanliga raser så att säga så det är inte samma sak i mina ögon Flört

kodex
5

Har också en kooikerhondje :)

Saiop
0

Plotthunden är inte så jätte vanlig i Sverige, än i alla fall. Jag har en korsning plott/gråhund.

Ixectrona
1

Samma som Thilda, Perro Dogo Mallorquín. Det finns ett drygt trettiotal i Sverige, och de är rent allmänt extremt sällsynta utanför Mallorca.

Vad vill du veta?

Jag har en artikel (som ska skrivas om, men den duger) på min hemsida.

Ixectrona
1

En till bild.

russin
0

Det beror på vad du menar med ovanlig. Att det registreras mindre än 100 djur - eller mindre än 50 djur eller vad per år ?Glad

[djurens_vän]
0

ja men dom som är ovanliga nu :P

Fridaaaa
0

#17 Jo men hon menar om det registreras 50 djur/år eller 100 djur/per, 20 djur/år osv, vilket du räknas som ovanlig ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pair Of Dogs
0

själv har jag en Saarloos Wolfhound & dom är ju inte så vanliga  & en ras man inte ser varje dag. Dom  finns endast registrerade i ett litet antal idag i sverige.

[djurens_vän]
0

okey :)

myra82
0

Tosa Inu är en ovanlig ras, i dagsläget tror jag att det bara finns 12 eller 13 hundar i sverige.

vallhund
0

Chodský pes är ganska ny i Sverige, även känd som Böhmisk vallhund, ser ut som en liten svart/tan långhårig schäfer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

DesK
2

Akita är ju inte särskilt vanlig Glad (#22 Inu betyder hund och är borttaget ur de rasnamn där det förekommit tidigare)

/Désirée

hus-musen
1

Alaskan klee kai? :)

Qui dormit, non peccat

myra82
0

# 24 jag vet men egentligen är det fullständiga namnet det.

vallhund
0

Tamaskan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

mopsen12
0

Ceskoslovensky vlcak eller sarloos wolfhound Skrattande

Någon gång ska jag ha en ceskoslovensky vlcak, eller tjeckisk vallhund som det heter på svenska.

Ixectrona
0

#28 - Menar du inte Tjeckisk varghund? Flört Vlcak betyder ju varg eller varghund, och jag har aldrig hört att de kallats vallhund eller ffa. använts som det.

mopsen12
0

oj, haha skrev fel :D

Pair Of Dogs
0

svar till 29/ tjekoslovakian vlac & saarloos Wolfhound är 2 skillda raser

jag har en Saarloos Wolfhound inte en tj.vlac

dom ser dessutom olika ut vad det gäller både utseende & storlek.

dessa raser är ingen nybörjar hund då dom kräver aktivitet & stimulans för att må bra im dom inte får det,blir dom understimulerade & som vilken hund som helst kan dom bli pproblemhundar

[Driva]
0

Tips är att kika på skk på raser och kolla upp de man inte känner igen :)

Några som var nya för mig var i alla fall och på de flesta av följande så står det att de är ovanliga i sverige:

Hälleforshund
Chart polski
galgo espanol
Maremmano-abruzzese
Broholmer
Tornjak
tosa
Dandie dinmont terrier
Kai
Korean jindo dog
Black and tan coonhound
Hygenstövare
Porcelaine
Spinone
Pudelpointer
Sussex spaniel
Wetterhound
Podengo portuguese grande

[Sarahansson1]
0

#13 åh aå sööt Glad

mopsen12
0

#31 ja, jag vet att det är två skilda raser :)

[djurens_vän]
1

okay

colinne
0

Peruansk nakenhund - finns med päls också! Ovanliga, söta och mysiga.

Perrosidan har mkt info http://www.pspp.lindoulainen.se/

ida96ek
1

Barbet- Fransk vattenhund! Är en väldigt väldigt gammal ras som de noterat uppkommit i början av 800 talet och då härstammade de från en vallhund (berger du ahut atlas), fårhundar, och de väldigt tidiga griffonerna. Bla strävhårig vorsteth, new foundlands hund, Pudel, curly couted retriver, spansk vatten spaniel, portugisisk vattenhund osvosv härstammar från barbeten. Det är en uråldrig ras som nästan dog ut där ett tag.. Idag finns det barbeter, men det är inte så extremt många.

Barbeten är en vatten apprtör, han går ut i vattnet oavsett väder och vind. Har en tydlig på och av knapp, lugn inomhus och på och arbetsvillig utomhus. Det är en fågelhund, som är lämpad till jakt..

Och enligt mig- Världens finaste hund! Vid frågor eller ytterligare info om rasen Läs mer på våran blogg: www.chloris.webblogg.se

KajsaH
1

Engelsk Toy Terrier, liknar dv.pincher ganska mycket inte lika fyrkantig bara. Finns ca 60-70 av dem i Sverige.

KajsaH
1

En till bild när han är lite större ;)

starcastle
5

Silken Windhounds.
Finns omkring 30 st i Sverige

http://www.silken.windhound.com/

Schniigel
1

Min Kooiker Indie! :-D

[Highonbluetomorrows]
0

#38. Och på tal om ETT så är Manchesterterriern väldigt ovanlig den med. Finns typ 2 eller 3 uppfödare tror jag.

Äger ingen bild på rasen dock. Men tycker att dem är himla vackra.

[Highonbluetomorrows]
2

Prazky Kryzarik, vet inte hur pass ovanlig den är dock. 400-450 har registrerats sedan 2007 så det räknas kanske inte.

Arrowhead
0

#38 Åh va kul, jag har oxå en toy terrier! Inte träffat en enda förutom uppfödarn som haft den rasen :D

KajsaH
0

#44 jasså? Inte jag heller :P vilken kennel har du ifrån??:)

Arrowhead
0

#45 Åh hur e din till sättet? Mio är helt galen! Älskar att leka kmr med den leksak han vill ha o väntar på att man ska kasta den, sk*tgullig när han letar i sin leksakslåda efter den rätta leksaken. Väldigt bestämd :-) Älska att mysa, kramas och "bygga koja" ^^ Han kmr från några vi känner , tror inte kenneln e så stor men den heter cornus (tror jag det var) :-) Sj? :-D

mejamylove
0

Pitbull

[Forest]
0

40 men så vacker Glad

KajsaH
0

#46 Min lilla Bambi är också helt GALEN! Jag köpte hnm i norge från Narjanas :) han sover alltid under täcket på natten o kryper alltid under filtar eller kuddar eller in i tröjan på dagen :P han gillar inte alls att bli lämnad ensam men håller på o träna på det så hoppas det går över :) han har oxå några favorit leksaker som han blir jättearg om våran andra hund tar x) håller på med utställnig som hela hans "biologiska" familj oxå gör :) men vart bor du, vi kanske kan träffas?:)