Agility + Utställning?
Hej alla !
Bara är lite nyfiken… för jag fick träffa en pom som var väldigt bra inom agility och hon var ju väldigt muskulös jämförelse med de som inte tävlade.
Men jag undra om man skulle köra mycket agility med en hund, får man minus på en utställning om hunden är vältränad och lite ''biffigare'' ?
Låter jätte korkat när jag läser detta själv XD men måste fråga..
Generellt sätt är det ju tyvärr negativt för utställningshundar att faktiskt arbeta seriöst eftersom rasstandarder oftast inte är skrivna efter välmusklade individer. Men sen är det ju lite beroende på ras ;-)
Jag har ju jack russell hanar som ändå "får" vara rätt muskulösa. '
Fast ärligt talat har jag hellre en stark och sund hund som orkar med ett aktivt tävlingsliv än en BIS vinnare ;-)
Vet hundar som fått kritiken "för musklad" och det på t ex heeler. Helt galet då det i grund och botten är en arbetande ras.
Muskler ska inte ge nerdrag i utställningssammanhang tycker man, men tyvärr känns det ibland som om massa ska vara fett och inte muskler…
En bra domare ska kunna känna skillnad på muskler och fett - och även smala raser ska kunna vara väl musklade.
Jag hade aldrig låtit bli att göra fysiska saker för att hunden då kan riskera att få muskler och sämre poäng på utställning.
För mig är det i samma kategori att avla på intryckta nosar och räkstjärtar. Då har det gått så långt att man sätter hälsan efter utställning och det är helt sjukt i mina ögon….
Dessutom om man läser i pommens rasstandard står det att den ska ha muskulösa skulderblas och bakparti..
Jag och vänner har hundar som fått "för mycket muskler" (eller liknande med den betydelsen) på utställningskritiker. Detta trots att vi har jakthundar som alltså borde vara riktigt vältränade… Vi gör inte heller något superspeciellt för att muskla våra hundar, mer än att låta hundarna leva aktiva och roliga hundliv med mycket hundbus, promenader osv.
Om en domare ger nedslag på att hunden är "för vältränad", ja då får den väl göra det. Inte sjutton tänker jag ge mina hundar tråkigare liv eller sämre mat bara för att de ska falla några domare i smaken.
Kan även tillägga att nu på fredag, när jag ska vara domare på en inofficiell utställning, så kommer inte en enda hund åka ut för att den har för mycket muskler, däremot kommer jag se till att eventuellt tjocka hundars ägare får veta att jag tycker att de bör banta hundarna.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag har fått tvärtom respons välmusklad hund det har dommaren sett positivt på. Men TS det är väl foderhund du ska ha ändå? hunden är 1 år när du börjar agillity och då bör den ha ställts ut 1 gång iaf sen en gång till för slutdömming? eller är tanken att den ska ställas ut en längre tid?
Ja den ska ställas ut i längre tid därför jag undrade :(
6 svårt o tänka mig att de ogillar en pompom som andvänds o dessutom får lite muskler på sina pinnben
Som sagt dommarna har sagt bara bra om Enja de 3 gånger hon är utställd på, de ahr sagt oj stark friks kropp vakra muskler hon är ingen burhund