Sharpei .,
Jaha, Extramma som de flesta vet har jag varit i många år. Och jag har haft så otroligt många olika raser.
Ofta renraser och relativt ovanliga raser.
Har aldrig haft en golden retriever eller en labrador.
Det har varit faraohund, rodesian rigdeback och welsh corgi cardigan exempelvis. =)
Och nu ska jag få äran att ha en sharpei! Vilket kommer tycker kommer bli jättespännande.
Är det någon här inne som har erfarenhet av rasen?
Jag har ingen som helst erfarenhet av just rasen. Har bara träffat någon ett fåtal gånger. Jag tror det kommer gå bra hursom i och med att jag alltid ger hunden den tid den behöver att komma tillrätta hos mig. "tjatar" aldrig på den.
men som sagt. Någon som har erfarenhet. kanske rentav har en sharpei ? =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Jag hade shar-pei i 12 år och så även en valpkull. Min sista älskade shar-pei fick somna in förra sommaren.
Efter som sagt 12 år med 4 egna shar-pei och ingen längre lever så valde jag att byta ras. Vill ha en hund med högre medellivslängd än 6 år och där oddsen för en frisk hund är större - för tyvärr är det mycket hälsoproblem hos shar-pei.
3 av mina utvecklade shar-peifeber och en av dessa följdsjukdomen amyloidos. En var grav allergiker. 4 av 4 hundar sjuka alltså, och tyvärr utvecklade en av dom sjukdomen shar-peifeber så sent i livet att hon hann få en valpkull före (trodde verkligen hon var en frisk och sund hund). Alla 4 avkomorna fick problem av något slag
En helt otroligt härlig ras, men med stora problem. Försäkringarna ligger i högsta premieklass och ändå har du mindre än halva hunden försäkrad (får ingen ersättning för hud-, öron-, ögonproblem. Inte heller för shar-peifeber relaterade sjukdomar) Vissa bolag försäkrar inte shar-pei alls.
Ska man ha shar-pei krävs en stor plånbok.
Jag skulle önska att någon i Sverige importerade Bone-mouth Shar-Pei och avlade och ställde ut dem istället för den moderna varianten. De är väl inte helt kärnfriska heller, men de har inte den extrema huden, har aldrig drabbats av utställningsavelns galenskaper och tydligen är Shar-Peifeber kopplat till skrynklorna (?), så det lär ju den varianten inte lida så mycket av heller.
Skön ras, men som #1 berättar så har rasen extremt många sjukdomar. Jag har själv ingen, men bekanta som har. Och dom säger att efter den hund dom har går bort så kommer dom aldrig skaffa en ny. Min veterinär antydde en dag att Char pei är är bland dom sjukaste
#2 - tyvärr finns lika många problem även hos den shar-pei varianten. Har själv haft en och hon hade grav allergi…
Shar-peifeber och amyloidos finns även hos den mindre tjockhudade varianten och så även entropion och att man måste göra eye-tacking på valpar (även om just det är vanligare bland bruschcoaten). Så tyvärr blir inte allting löst med att bara fixa fram horsecoat shar-pei med mindre rynkor.
De båda hårlagen skiljer sig ofta mycket åt även i en och samma kullar. Horsecoaten med kortaste pälsen är oftast smäckrare och har lite tunnare hud, medan den vanligare brushcoaten är grövre i både stomme och hud.
Men absolut så bör man avla bort den tjocka huden, för den ger ofta problem - inte bara i form av tunga ögonlock mm. En av mina uppfödda valpar får massor problem med muccinos-blåsor vid varje fällning. Alltså det ämne som finns i deras hud "läcker" och ger klistriga blåsor. Det fenomenet har jag dock både upplevt och sett hos även "tunnhudade" horsecoat…
Men menar du verkligen den traditionella (som mig veterligen inte existerar i Sverige), och inte bara horse-coat? Brush-coat och horse-coat är ju båda "meat-mouth", alltså som dessa: http://www.shar-pei-rsm.com/wp-content/uploads/2010/04/changshan9mesi.jpg http://www.shar-pei-rsm.com/wp-content/uploads/2010/04/chongmingchong9mesi.jpg Jag pratar om dessa: http://www.fuyuans.ch/hkpic25.jpg http://www.fuyuans.ch/hkpic38.jpg http://www.fuyuans.ch/hkpic35.jpg http://kennellonfumun.kotisivukone.com/files/kennellonfumun.kotisivukone.com/kuvat/max_kuistilla.jpg
#5 det finns dom som ser ut så även här - allting beror på hur mycket muccin det finns i huden. Men visst vore det ett önsketänkade att alla shar-pei gick tillbaka till det utseendet.
Den finska hunden Max gillar jag dock inte alls (sista två länkarna) då den har många andra brister. Spikraka bakben, märklig rygg (en shar-pei har "dippad" rygg). Det är inte bara huden som gör en shar-pei
Jag har ärligt aldrig sett en brushcoat som samtidigt är riktigt ordentligt "bonemouth" och alla på bilderna du visar är rätt och slätt originalpälsade horsecoat.
Älskar shar pei, synd bara att de är så otursdrabbade, mycket sjukdomar i rasen 
Men kolla in denna: http://cute-n-tiny.com/wp-content/uploads/2011/01/shar-pei-puppy1.jpg haha så söt 
Hur gammal är du? Du ser rätt ung ut?
"Och jag har haft så otroligt många olika raser." Var är alla de hundarna?
#7 den va riktigt fin och hade fina ögon. Men tyvärr vet man inte om den varit sydd eller inte.
#8: Jag antar att TS med extramamma menar att hon passar hundar, alltså är hundvakt, och har passat många olika raser.
#10 Jaha, extramamma skulle de stå. Då hänger jag med :)
#11: Eller extramatte, men det är bara min tolkning. :)
Du får bjuda oss på bilder och hur det går. TS du ska allså vara dagmatte/hundvakt?
Jo extramamma var de =)
Ja, idag kommer hon. Jag ska absolut ta massa bilder och lägga upp. =) Tror jag. Ska höra med hennes matte först om det är okej.
Hon är tydligen väldigt undergiven och har väldigt låg rang. Är det normalt bland Sharpei? =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Shar-pei är precis som alla andra raser - det finns alltså invivider som är tuffa och individer som är mjuka.
Många shar-pei är reserverade för främmande människor, men de flesta av mina missaade dom raderna i rasstandarden och var oerhört sociala. Men det är som sagt inte ovanligt att shar-pei är ointresserade av främlingar. Dock ska dom inte vara rädda. Många har även stark utpläglad jaktinstinkt.
Hej igen ! Tack för alla svar. Det har gått jättebra!
Men, hon har blåsår i hela ansiktet? Mellan vecken ungefär.
Ser ut som de är vattefyllda eller något. Ska det vara så?
Nej - det ska inte vara så. Låter som "muccin"-blåsor. Det kallas för muccinos när det bildas sådana blåsor.
Shar-pei har väldigt mycket av det ämne som kalls för muccin i huden (heter även något annat och mer modernt numera som jag inte kommer på) och det kan bli så mycket att det helt enkelt sipprar ut. Det blir då blåsor som innehåller detta muccin och det är en seg genomskinlig vätska som kan kleta igen pälsen rejält om det sipprar ut/om blåsorna går sönder.
Tycker dom ska söka hjälp. Tyvärr är det svårt att få bukt med prolemet, då det oftast enbart är kortison som kan avhjälpa (kortison "tömmer" kroppen på kortison och så försvinner även den tjocka huden under tiden hunden äter kortison). Det kan även hjälpa med receptbelagd kortisonsalva att stryka på blåsorna - men för det behövs veterinärbesök.
Här är en bild på muccinblåsor på ett ben på en shar-pei - men ganska måttligt av dom . Här är en annan bild på en annan shar-pei med samma fenomen.
Jag har själv fött upp en valp som tyvärr som vuxen får sådana blåsor på hela benen och magen under fällperioderna. Hunden har inga direkta problem av dom, men det ser gräsligt ut så länge dom finns. Det finns alltid en risk att blåsorna börjar spricka och då finns risk för infektion.
Det ser nästan ut som de hon har. Fast inte riktgit. Hon har dem bara i rynkorna. Vad jag har sett. Ska kolla närmare sen. =)
men tack så jättemycket för infon och länkarna och det. Är verkligen jättebra att du berätta för mig för jag känner att jag svamlar lite i mörkret med denna ras.
hur uttalar man muccinblåsor?
Tänkte så att jag kan informera ägarna när de kommer och hämtar henne så att det låter rätt och så.
Sen funderade jag på du som verkar vara ganska kunnig och så. Har de några rastypiska sjukdommar som gör att de tappar pälsen? Fläckvis alltså. Det sa ägaren inget om man jag har sett att hon har på benen och bogarna några partier som är nästan kala.
Jag ska ju ha andra hundar så jag behöver veta om det smittar eller så. Eller om det KAN smitta.
jag ringde till ägaren när jag upptäckte det men hon svarade bara lite vagt något om att "det inte var något farligt med att hon inte visste var det var. " Så jag vet inte. Om jag ska stänga av min lägenhet för andra hundar så länge eller om det helt enkelt är något rastypiskt som de andra hundarna inte kan bli smittade av. =)
Tack så väldigt mycket för svar. Det uppskattas jättemycket !
Shar-pei som fäller och då främst tikar kan se bedrövliga ut då vissa fäller av sig pälsen fläckvist så dom nästan ser skabbangripna ut. Dom kan även få lite klåda i samband med fällning.
Om hunden inte kliar sig massor eller så, så skulle jag inte vara orolig, utan det handlar nog om fällning. Det är främst benen som det syns mest på, men fäller ofta fläckvist även på resten av kroppen. Prova borsta hunden alternativt dra lite i pälsen så märker du om den fäller.
Muccin-blåsor uttalas som det låter "mussin-blåsor"