Cykeltur
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Filmade lite från vår cykeltur idag. :) inte det lättaste att hålla i styret och kopplet i ena handen. trampa och kolla vart man cyklar samtidigt som man håller mobilen i andra handen och filmar 
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Han är så fin din Valle :) vad duktig han är, min hund hade nog bara velat nosa ;) Det var jätte fint där du cyklade också! Riktigt fint.
Kul att du lyckades filma samtidigt som du cyklade. Jag hade dock trillat om det var jag som skulle gjort det :p
Dessutom vågar jag inte cykla med min hund då han gör utfall mot andra hundar, fast skulle gärna vilja göra det någon dag
Så duktig Valle :) och mysig omgivning också!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#1,3 Ja visst är han duktig! 
var bara typ 4e gången vi cyklade och vår första riktiga cykeltur och han skötte sig jättefint. Och jag håller med om att omgivningarna här är riktigt mysiga :)
#2 Haha det var inte helt lätt kan jag säga 
Hur kraftfulla är utfallen? För Valle gör också utfall mot andra hundar (av ren glädje) på promenader men när man cyklar så är ju hunden upptagen med att springa och vi har kunnat cykla förbi hundar utan större problem. Har har ryckt till litegrann men cyklar man med "springer" så dämpas ju rycken genom fjädern. :)
#4 Väldigt kraftfulla. Han är väldigt stark och ger sig inte förrän han har fått hälsa på hunden. Han är inte aggressiv (tack o lov) men han blir så frustrerad när han ser andra hundar så han står på bakbenen och skäller och hoppar och studsar så folk blir ju rädda för honom. Får han väl hälsa på hunden så vill han bara leka.
Jag jobbar ju jättemycket med honom och det har blivit bättre. Jag tycker inte att han nödvändigtvis ska behöva hälsa på precis alla hundar han ser så vi övar mycket på att gå förbi och få honom att lugna sig.
Därför vågar jag inte cykla med honom för jag är rädd att han drar så att jag trillar av och att han sen får cykeln på sig
#5 Har samma problem som dig, jag skulle aldrig våga ge mig ut på en cykeltur med Ronja igen eftersom att hon gör utfall. Det har blivit bättre och det är sällan hon gör utfall men skulle vi cykla förbi en hund skulle hon bli upphetsad och göra utfall. Jag har testat, men haft tur att jag inte mött en hund.
Ååh, visst är det roligt att cykla med hund!
Jag cyklar med både Ozzi och Indra samtidigt, tur att dom sköter sig för annars hade det varit jobbigt 
#6 OT - Skönt att Ronja knappt gör utfall längre! :)
#5 Okej ja då är det nog lite riskfyllt. Hoppas att ni lyckas jobba bort problemet så att ni kan cykla :)
#7 Ja verkligen!
riktigt roligt och mysigt! Jo cyklar man med fler än en hund så är det ju ännu viktigare att dom sköter sig. Hur ofta/långt brukar ni cykla?

Härligt att se! Kanske fler kan lägga upp foton/film på cykelturer. Hoppas att det kanske kan locka fler till barmarksdrag, som är toppenskoj för både oss och hundarna!
Jag kör utan springer, och har nomesele för att hundarna ska dra och jobba lite, eller om jag räknar med att de tar det lugnt, multisele med samma front som nome. Mer motion för dem, men det går bara att cykla när det är lite svalare då, pga risken för överhettning.
Draglinan har en expanderbit, för att slippa stumma ryck. Fäster den direkt i styrstången.
Här ett foto då jag cyklar själv med Vidar. Vittra springer lös såklart.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sen ett foto från en morgon innan jobbet, då jag skulle trötta ut Bestla lite. Hon är van att vara i hundgård, men fick bo inne och hänga med på Draghundcenter pga en hotspot på kinden. Bättre trött husky i affären, än en pigg, var tanken.
Var rädd att hon skulle dra som vanligt, när det är på allvar. Tack och lov tog hon det lugnt. Kanske för att hon fick en annan sele än den riktiga nomen, och för att Vidar och Vittra tog det lugnt.
Vidar drog inget alls. Han tyckte det var jobbigt nog med tempoökningen Bestla stod för. Inte alls en massa stanna och kissa, och hennes trav måste han för det mesta galoppera för att hänga med i. 
MVH Elin
Han är så himla fin Valle! 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#9-10 Härligt!
Jag är jättesugen på att skaffa en kickbike köra barmarksdrag med min hund. Ser jätteroligt ut. Känns som man har mer kontroll med en sån än en vanlig cykel. Synd att dom är så dyra bara :(
I vinter ska jag iallafall köpa en spark och försöka lära honom att dra. Behöver man skaffa en nomesele för det tror du?
#11 Tack! 

#12 Jag kör med vanlig trampcykel än, men köper nog en pawtrekker, då de har lite bättre markfrigång samt är mer bekväm när man har hundar som drar och man inte ska sparka så mkt själv.
Känns tryggare, närmare marken, och så bättre bromsar såklart, med en sparkcykel anpassad för att köra hund med. Kostar lite, men de håller ju länge om man tar hand om dem sen.
Ska han dra, så är en nomesele det bästa. Finns det chans att du vill kunna dramed skakel, så skaffar du en kombisele på en gång, de är lite dyrare dock. Ska han inte dra på allvar, är det bättre med en sele med Y-front än en vanlig H-sele. Vi använder själva den här multiselen vid promenader, spår och cykeltyrer där hunden inte drar på allvar.
MVH Elin
#14 Okej tack. Jag har ju en Hurtta Y-sele till honom nu men skaffar nog en nomesele också. Ska som sagt bara åka spark efter honom. Ev. kickbike i framtiden när jag har råd med en sån.

Jag körde spark rätt länge, innan jag vågade uppgradera mig till släde. Det är roligt som tusan. Kan vara bra att skaffa en broms dock. Kan vara bra både för att sakta in hund som vill framåt, för att kunna stanna snabbt om hunden stannar ed. Kickbike har tagit fram en broms till sin kickspark, den fungerar säkert lika bra till vanlig spark.
MVH Elin
#8 Jag brukar köra nån gång i veckan bara än så länge, har inte riktigt kommit igång med det än. Men jag ska börja cykla oftare nu och även lite längre. Jag cyklar ca 1 km, men ska öka sakta till 2-2½ km :)
#16 Kul! :) ja broms skulle ju vara bra…
Förresten hur lär man egentligen in olika kommandon när man låter hunden dra? T.ex "höger", "vänster", "stanna" osv?
#18 Okej, låter bra :)
#19 Haha tack! 

Kommandon tränar vi in i vardagen. Höger och vänster när man svänger på promenader, stanna, sakta osv på promenader eller träning.
MVH Elin
#21 Det var ju smart. Då ska jag börja träna in det :)
Loverradio, jag har också gjort så att jag tränat in det på promenader och sagt höger eller vänster om jag svänger det. Jag säger sakta när hon ska sakta in =)
Jag kan lägga upp en video när jag cyklar med Klenod i slakt koppel, då hör man några få komando =)
#23 Gör gärna det :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#24 :D
Ursäkta min skånska (; haha!!
#25 Vilken duktig tjej
så himla söt är hon. Diggar hennes springstil också haha 
Hur lär man in "sakta"?
Vad duktig du är! =) Så avundsjuk, vill också kunna cykla med hund!

Jag cyklar aldrig med hundens koppel i halsbandet, med tanke på risken för ryck. Det behöver inte innebära att hunden gör ryck, det kan bli så att kopplet trasslar sig i hjulet eller vad som helst. Sele med y-front känns bäst, även om hunden bara travar bedvid cykeln.
Vill man vara säker på att inte få lintrassel, kan man använda springer, om hunden bara ska springa med, eller ett dragfäste om hunden ska vara före cykeln och dra.
Hur man tränar in sakta beror ju på vad du har för träningsfilosofi. Det bästa är ju att säga sakta och berömma när hunden saktar in själv. Du kan göra detta alltid, oavsett om ni går, hunden är lös, kopplad eller så, samt när ni cyklar. Du kan även när ni går visa sakta genom att hålla en hand framför hunden, sakta in lite själv, så att hunden får handen som "hjälpsignal" och säga sakta och berömma när den saktar in.
Ett annat sätt är ju att ha sele på, och bromsa lätt i draglinan och säga sakta och berömma när hunden saktar in.
MVH Elin