Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1074 ggr
Jojsan
0

lite frågor

Om man just skaffat en 8-veckors valp. Då är den (troligtvs inte) van med halsband och koppel. då innan man har hunnit vänja den vid koppel och halsband, när man ska ta ut valpen så att den kan gå på toa, då måste man ju låta den vara lös… springer den inte iväg då?

ska man vänja den att gå på toa på ett och samma ställe ute i trädgården eller ska man gå till olika ställen varje gång?

Vad ska man använda då valpen gått på toa inomhus? vad ska man använda för att få bort lukten, vad för medel?

när ska man börja träna sitt, ligg osv såna vardagslydnader? hur gammal ska valpen vara då?

tack för svar :)

Wikstr_m
0

Jag brukar börja med att vänja valpar med halsband när dom är inne, på så sätt så blir dom mer van och tänker inte så mycket på det med tiden.

Om man går ut med en valp så kan man ha den lös eller i koppel. När den är lös så får man ju självklart locka på den om den går för långt bort, och när den kommer till dig så beröm med godis.

Till att börja med så vänj valpen med ett kiss-ställe, när valpen blir äldre så kan man ta den på lite längre sträckor.

Jag använder vanligt Ajax när Nikita har kissat inne, och 1-2 gånger i veckan blandar jag i lite klorin och torkar upp. Det "förgör" lukten mer och tar bort bakterier.

Att börja träna valpen sitt är aldrig förtidigt, du kan börja närsom helst. Jag och min mamma lär alltid valparna sitt när dom är kring 6-8 veckor.

Jojsan
0

ok, märker att ja inte kollat denna tråd på länge :P men tack för svaren :) så du tror inte valpen springer bort ifall man har den lös?

Hur ska man göra när man vänjer valpen vid halsband? ska man ge godis när den har den eller bara typ ta på den när man leker eller ngt..? :)

Lotta
0

Jag har aldrig varit med om att en valp sticker ifrån en, det är därimot så att dom flesta valpar håller stenkoll på en så man inte försvinner. Det är jättebra att vänja valpen att vara lös just när dom är små. Jag fick Skorpan att fatta "hit "redan från början, men visst det finns säkert undantag…det gör det nästan jämt. =)

Hopi
0

Tycker inte det har varit några som helst problem med att ha koppel/halsband på dom heller. Det är ju säkrast att ha koppel på valpen om man tex bor nära väg eller så. Jag skulle inte våga chansa.. Men bor man så det är långt till väg, då är det ju inga problem.

Malin-A
0

håller me övriga, sen en så liten valp springer ju inte jätte fort så du lär nog hinna ikapp om du springer efter o det är ju som sagt inte vanligt att dom bara sticker, utan håller sig i närheten där trygghet finns, =)

Jojsan
0

ok va bra :) ja, då är det ju perfekt för att träna inkallning :D

KajsaM
0

Dom första 4-5 dagarna gick det att vi hade Viggo lös sedan började han rymma :D Så då blev det koppel för vi bor nära en storväg men även dom första dagarna tränade vi med halsband :)

lill-jarven
0

Ha på valpen halsband inomhus först och låt den vänja sig.. den kommer säkert att tycka att det är lite obehagligt först och kanske kliar lite men den kommer snabbt att glömma bort det. Jag tränade min valpkull att ha på sig halsband när dom var 6-7v för att underlätta för mina valpköpare och det var inget problem alls. :)

Att pröva ha koppel ute lite då och då är också bra träning, valpar lär sig ofta otroligt fort att acceptera det. Men jag tycker att man (om man inte bor jättenära en stor väg) ska träna valpen att vara lös så mkt som möjligt! Och köra inkallning och försöka få valpen att tycka att det är roligast att vara med husse/matte. :)

jur-kand
0

Vi tog ut vår valp lös och i koppel på den inhängnade gården (bor i en bostadsrätt) första veckan till grannarnas stora förtjusning…inte så poppis att hon kissade och gjorde övrigt där…givetvis inte på gräsplättarna där folk sitter och äter och solar utan lite mer avskiljda ställen. Efter den första veckan utökade vi våra rastområden till utanför det inhängnade och då hade vi henne i koppel då hon hade en förmåga att följa med allt och alla… Nu är hon 17 veckor och vi har henne lös för det mesta då hon lyder väldigt bra (än så länge)…men i och med att vi bor i ett trafikerat område så gäller det att ligga steget före hunden och ha koll på omgivningen vad som händer.

Vi hade inga problem med halsband och koppel på henne trots att hon inte var van.

Det jag märkte med att gå till ett och samma ställe och rasta var att hon hade svårt att rasta på andra ställen när promisarna utökades. Hon höll sig tills vi gick förbi det gamla stället… Nu har hon vant sig att rasta vart som…

Jag började träna "sitt" redan första dagen samt att hon skulle sitta och titta på mig och invänta ett "varsågod" vid maten. Inga problem. "Ligg" lärde hon sig också första veckan utan problem samt "vänta" innan hon får gå in. Inkallning har vi också tränat på som lek tidigt och den funkar klockrent idag. Hon kan också kommandot "framåt" när vi är ute och går, samt "stanna". "Hopp upp", "tassen" och "pussen" och "stilla" kan hon. Vi övar även "sitt" från liggandes och det börjar sitta bra. Allt leks in givetvis och hon tycker det är jättekul…

lill-jarven
0

Hehe glömde ju svara på dina andra frågor ^^

Jag var tvungen att lära min valp att göra sina behov på ett och samma ställe eftersom mina grannar blir skogstokiga om hon gör det nån annanstans. Nu vet hon vart hon ska och när jag ska på längre promenader rastar jag henne alltid där först innan vi går iväg. (Jag brukar inte låta mina hundar stanna överallt när jag promenerar). Så det fungerar utmärkt. När vi är någon annanstans än hemma brukar jag gå med henne någonstans där hon får göra sina behov och säga "bajsa" ^^ hon vet precis vad det innebär.

Sitt kan du träna direkt. Precis som med halsbandsträningen började jag med sitt när valparna var 6-7v.. dom skulle sitta innan dom fick mat, la inte till något kommando då men det kan du absolut göra när du tränar.

Karmatarerskanise
0

Jag tog på halsband så fort vi fick hem honom, och han var i koppel så fort vi gick ut. Visst först gillade han inte det men det tog inte lång tid innan han vande sig.

jur-kand
0

Glömde säga att hon även vet vad "gå och kissa" och gå och gör resten" innebär… Är bra att de kan när man ibland har bråttom…

Jojsan
0

jur.kand : va mycket hon kan för att vara bara 17 veckor :)

hur lär man hunden att sitta och vänta tills man säger varsågod åt att den får äta?

lill-jarven
0

Lätt, vänta tills hunden sitter inna du ställer ner skålen. Om hon då reser sig och går fram lyfter du bara undan skålen tills hon har förstått att hon inte får gå fram innan du säger till. :)

lill-jarven
0

Obs! Du behöver inte säga nej eller så utan bara tyst lyfta upp skålen igen. Börja träna med låga krav. Att hon bara ska vänta nån sekund första gångerna och sen ökat du på allt eftersom

Jojsan
0

ok, verkar lätt :P :)