Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 2300 ggr
Qepta
1

Ett stycke tervar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är uppe i Söderhamn nu och hälsar på mina tervflickor som jag är lillmatte åt. Tänkte dela med mig av lite bilder som jag har knäppt. Kommer nog nya bilder varje dag så länge vädret är ok! Glad

Vänta med att komentera

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Prisen

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
2

Kyss

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Izor 17 månader, Milla 7 år

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Stor och liten

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Tror inte att Milla vill vara så nära monsterhunden Izor Flört

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Mina fina älskade Kyss

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
2

Hjärtat

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
2

Min snygging!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Sista bilden för idag, blev tyvärr inga bilder på Pandora. Ska försöka få några på henne imorgon.

Nu får ni komentera. Skrattande

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[schäfernronja]
0

Izor är riktigt snygg, tycker jag! :-D tiken också så klart :)

Vargafrost
0

Izor är ju så himla läcker! Kyss

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Qepta
1

#10 #11 Visst är han! Han har utveckats så mycket sen jag fick hem honom. Om ett år ungefär kommer han att vara dösnygg Kyss Det tar ungefär 2 år tills pälsen blir klar.

Nu kommer bilder från idag. :)  Izor är 17 månader och tikarna är 7 år gamla (kullsyson)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Älskade Milla

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Skönheten

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Kyss

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0

Milla

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
2

Izor (behöver inte ens skriva det, går inte att missa knäppIzen Flört)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0

Milla

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Izor får en utskällning av Milla

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
2

Finaste hunden

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
2

Man kan inte alltid se bra ut. Flört Han hostar nog upp gräs eller nått på bilden

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0

Milla tar det säkra före det osäkra,hon ligger på trappen istället för att stöta på huliganen Izor

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Kyss

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0

Mina älsklingar. Fick reda på att de är släkt också, så Izor är släkt med min tervflickor och Sabina (Anibaz) Arach. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Jag kan inte säga någonting annat än att han är världens finaste. Inte bara för att han är min, han är verkligen det!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Millahjärtat

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Skrattande

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
2

Kyss

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0

Pandora, tyvärr råkade jag radera alla bilder på henne. Om vädret tillåter imorgon så ska jag knäppa kort på henne också!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0

Pandora Kyss

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0

Kyss

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0

Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
4

Izor gjorde en volt i luften, tyvärr så hann jag inte ta fler bilder. Men ja, han är helknasig. Kyss

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
3

Skrattande

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
1

Hjärtat

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
2

Iz

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0

Full fart

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
7

Izor måste ha tagit privata lektioner i balett för jag har minsan inte lärt honom det. Flört

Det var sista bilden för idag. nu får ni komentera!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Loveradio
0

#39 Haha snyggt. Jättefin är han :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Qepta
0

#40 Jag blir så glad av att se den bilden. En favorit helt klart. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Highonbluetomorrows]
0

Otroligt snygg är han och många finda bilder =). Är han från utställningslinjer? Stor skillnad på honom och de två andra, är det bara för att de är tikar?

Anibaz
0

Men vaaa? Hur nära släkt? Langa reg-nummer! Skrattande

Hanna
0

Åh, vill verkligen ha en Terv Kyss Tränar du något speciellt eller något med honom?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Qepta
0

#42 Han är från både utställnings och brukslinjer. Tikarna är så vitt jag vet endast från utställningslinjer.Glad

Skillnaden är att de är mycket grövre än honom (han är ju unghund och tanig) sen så har tikar mycket kortare päls.

#43 Jag vet inte hur nära släkt de är, tänkte att du skulle kolla upp det åt mig. Flört Millas regnummer: S62542/2005

#44 Terv är helt klart den bästa rasen som finns. Just nu lägger vi fokus på lydnaden, till nästa år ska vi börja med IPO. Vi spårar även lite smått, ska börja spåra oftare med honom nu. Sen tränar vi trick och ska testa på agility. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Hanna
0

#45 Förlåt om jag tar tråden lite, men eftersom att du har erfarenhet av terv kan jag fråga dig. Hur pass aktiv måste man vara med såna här hundar? Måste de få spåra och massa sånt här, eller mår de bra av rejäla promenader, agility och lydnad? :)

Sjukt sugen på en terv om några år alltså Kyss

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Qepta
0

#46 Det är lugnt. Alltså terv är mer än bara hund. De är väldigt aktiva hundar. De måste få använda hjärna, nos och kropp. Men man får inte aktivera dem för mycket för då blir det bara ett stresspaket till hund. Väldigt många tervar klättrar på väggarna om de inte får jobba, jag har turen som har en hund som kan ta det lugnt ibland. Nu har jag varit sängliggandes i 3 dagar och har har bara fått klickertränat inomhus. Men han har aktiverat sig själv, genom att rejsa omkring inomhus, inte kunnat kopplat av och varit hemsk på promenader.

Anibaz här på sajten har en 6 årig terv och han kräver också väldigt mycket. Så ja, ska man ha en terv så får man räkna med att vara riktigt aktiv i mååånga år.

Izor är riktigt nöjd efter ett lydnadspass, ett spår och en rejäl lekstund med sina kompisar. Annars är han bara "nöjd".

Tyvärr är det väldigt svårt att få tag i bra tervar då väldigt många är stressade. Och många har väldigt lätt till att gå upp i stress. Finns många vävldigt veka också. Izor är sjukt skarp för att vara terv tycker jag.

Sabina kan också berätta lite av sin erfarenhet av terv, helt ok att tråden bryts lite. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0

Och energi till 1000 har Izor. När han har kört slut på Sabinas Arach så att han ligger död på marken (och han har mycket energi) så tar Izor en 2 minuters vila och sen är batterierna laddade.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Anibaz
3

Min terv är som sagt 6 år och först nu börjar han "varva ner" lite. Inomhus är han verkligen lugn som en filbunke men det är ju för att han vet att det är ute man gör saker, inomhus är det lugn och ro.

Han skulle kunna jobba 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Det är lätt att göra honom nöjd, men att få honom helt utpumpad och verkligen suuuuuuupertrött, ja det är en match för sig. 7 km cykling i varierad terräng, ett intensiv pass lydnad och ett spår på det, ja, du har man nästan en utpumpad terv. Men en timmes koppelpromenad, lite momentträning - ja, han nöjer sig men hela han utstrålar verkligen att han är långt ifrån färdig.

Så ja, tervar kräver nå in i h*elvete, både motionsmässigt och mentalt. Arach klättrar aldrig på väggarna men får han inte jobba järnet på ett tag, då blir han så extremt explosiv så det blir bara pannkaka av alltihop.

Det man bör tänka på är att en terv verkligen inte är en hund för vem som helst. Även om man har erfarenhet av andra bruksraser så är tervar, och belgare över lag väldigt speciella.
Planerar man att skaffa terv så måste man vara beredd på, precis som Qepta säger, att man måste orka hålla igång i många, många år. Dom är fräscha upp i väldigt hög ålder och jag kan ju jämföra mellan mina hundar av olika bruksraser, det skiljer sig verkligen enormt.

Men, är man belgar-människa så är man - det gäller att ta reda på det Glad

Qepta
0

Bra skrivet Sabina!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Anibaz
2

Kan inflika angående att det är svårt att få en bra terv också.

Jag har en bra terv, men med brister. Qepta's Iz är skarpare och stabilare än min, då min är skottberörd och rätt fjantig överlag. Men han har ett väldigt fint psyke i övrigt och är inte vek, i den benämningen.

Tyvärr är det oftare man ser stressade, veka och ostabila tervar än man ser sunda, stabila hundar. Jag tycker dock aveln börjar räta upp sig igen så framtiden ser ljus ut för våra strutnäsor Kyss

Anibaz
5

Och så måste ju min snygging få vara med på bild också Flört

joheck
0

Riktigt snygga hundar! Super bra bilder också!

Qepta
0

Hundarna är så fina så! Kyss Tack, roligt att höra!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

joheck
0

#54 Måste säga att jag börjar bli riktigt förtjust i dessa hundar tackvare dina och Sabinas hund. Så sjukt vackra! Fast jag får nöja mig med att sitta och titta på era hundar för det är absolut ingen ras som skulle passa mig.

Qepta
0

Jaså? Det roliga är att Sabina tyckte att Tervueren var en av de fulaste raserna innan hon skaffade Arach. Tungan ute

De är fruktansvärt vackra hundar, jag kommer alltid att ha minst en terv vid min sida. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

joheck
0

#56 Haha måste säga att jag va inne lite på samma spår som Sabina då. Dom ser ju väldigt unika ut i ansiktetOskyldig. Men nu håller jag med om att dom är otroligt vackra! Jag skulle nog knappt klara av en vecka med en sådan krävande hund, ännu värre en livstidTyst. Roligt att du hittat DIN ras, själv är jag inte övertygad om att jag gjort det än…

Qepta
0

#57 Haha. Jag har själv en Papillon, jag vet inte till 100% om hon är renrasig då jag inte har hennes papper, men hon såldes som Papillon och hennes syskon + föräldrar ser ut som renrasiga pappisar. Gillar inte Papillon så värst mycket utseendes mässigt, men min tik har grövre ansikte och det älskar jag. Glad Dina är så fina, och tänk vilken skillnad det är på dem!

Du kan få komma hit och bo med oss en vecka om du vill. Flört

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

joheck
1

#58 Nä papillon är inte riktigt min typ av hund utseendemässigt heller. Men mina är förstås finaste vovvarna i världen! Tack så mycket, det är super kul att berätta för folk att dom är kullsyskon, alla blir så chockadeSkrattande.

Haha, Pin skulle verkligen älska att få prova på att vara brukshund i en vecka^^.

[Forest]
0

OJOJOJ vad fina kort på tjusiga tervar Glad Jag tycker bild 13 var söt som bara den på lilla Milla man blir sugen på lägga sig i gräset med henne där Kyss

Qepta
0

#60 Tack! Skrattande

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se