Röda ögon
Jag måste fråga en sak jag oroar mig för en del, dragit mig för fråga, vill inte ha ett negativt svar, men nu måste jag ta mig mod och fråga.
Om en hund lyser rött i hela ögat(bägge),i olika vinklar, alltså inte infektion utan i pupill. i övrigt ser ögat mörkt ut i pigment, men det lyser rött.
Hoppas någon vet! finns nog en del uppfödare här antar jag.
d kan inte va ljuset som gör att d speglar rött då? hmm d kan väl bli så ibland, fast lite svårt att veta exakt hur d ser ut.. men hoppas nån annan veta va d kan va.. för hon har väl inte ont eller nått runt ögat eller fått nått i ögat så d e irriterat?
några negativa svar behöver du nog inte oroa dig för här =)

Min gissning är att det i vissa ljus och vinklar kan vara att blodkärlen "lyser igenom". Dock bara en gissning
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det kan vara så att din hund har boureux färgade ögon och inte svarta, likaså som att vissa hundar blir blåögda. Dock beror detta lite på om hunden alltid har varit sådan. Annars kan det finnas en hel del sjukdommar som kan påkalla förändringar på iris.
Men om den har haft det hela tiden så är det oftast ingen fara.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Om du är orolig så kan du ju kontakta en veterinär som ögonlyser hundar.
_**/Mvh Anne

Hon har alltid varit sån i ögonen, pratade med en uppfödare idag som sa detta med blodkärlen va en sak, att hon inte utvecklat klart ögonen i färgen. Ja jag ska be få en ögonlysning på henne hos min veterinär, jag nämnde detta vid vaccinationerna, men det va inget fel, ser gör hon ju, irriterad är hon inte, och glad är hon. Men man är så fjompig, tänka jag är likadan med alla 6 katterna och bägge hundarna. Jag hoppas det ingen fara är.

Man är alltid extra fjompig med sina egna djur. Men det är ju bara ett tecken på att man verkligen bryr sig om dom och det är ju bra =)
_**/Mvh Anne
Tycker att dom flesta är så med sina djur…man blir så hemskt orolig om man upptäcker nått, och det är svårt att släppa det utan att få ett svar. Och det där med ögonen är ju en sak man måste kolla med vetten, det finns ju en del fel som kan bli med ögonen just. Men jag tror inte du har nått att oro dig över eftersom det alltid varit så =)

Klart man blir orolig ibland, men du vet jag vågade inte fråga först för slippa ett hemskt svar
Det är väl tur att de flesta av oss är så måna om våra små, jag har ju uppfödning av perserkatter, ett tag frågade min veterinär om jag skulle skaffa klippkort, men då va det besiktningar, prover, ja allt på en gång, nya inköpta katter, men det va roligt få frågan.

Haha jo jag hade ju tur då jag hade en schäfer som hade problem med benen och analsäckarna och prostatan, var ju tvungen att åka till vetten nästan varje vecka där ett tag men jag jobbade ju hos veterinären då så jag fick ju personalrabatt + att det gick på försäkringen =)
_**/Mvh Anne
Hahaha nästan så man blir som ett inventarie hos vetten vissa gånger, men bättre det en att strúnta i allt. Lycka till hos vetten nu och skriv och tala om hur det gick =)