Ta med hunden till Norge
Hej, jag har kollat på naturbruksverket men hitta inte så jättebra info.
Så jag frågar här som alltid xD
Jag och samon tänkte hälsa på hans pappa i Norge i 9 dagar (vi åker bil). Vad gäller då för att få ta in hunden i norge och sedan få ta hem den.
Vaccination mot rabies och avmaskning samt papper på det då..
http://www.jordbruksverket.se/5.5586fdf512e8fc79a8480001063.html
Vad jag ser så står det inget om rabies vaccination utan det är bara avmaskning som ska ske både när du åker in i norge och åker därifrån. Du ska nog också ha intyg på att hunden är avmaskad om jag inte förstått helt galet.
Tänk bara på vad du har med dej för hund, då vissa raser är förbjudna. Har jag fel, eller är det i danmark?
Eftersom Norge inte tillhör EU så kan reglerna dit vara lite annorlunda, du får höra med landets ambassad som i sin tur kan upplysa dig hur du får kontakt med veterinärmyndigheten.
Även om det itne krävs är det bra att grundvaccinera hunden mot infektionssjukdomar.
Din hunnd måste ha pass för sällskapsdjur, och dem ska vaccineras mot rabies.
mer info finns här :) http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarkatterochillrarutforsel/resamedhundarkatterochillrartillannateuland.4.3d562bc1346a4603d78000337.html
Jag åkte bil och tåg till Norge, vi avmaskade innan men ingen kollade på några papper, på tåget behövdes inga och inte i bilen heller.
Hmm men 3, gäller inte det bara EU länder?
min syster sa att de bara krävdes avmaskning, men jag får ringa och fråga dom själv imörn för säkerhets skull
Vi ringde en veterinär som sade att avmaskning var det enda som krävdes. Finns att köpa tabletter på apoteket. Vi tog en halv då hon är valp och blandade ut med godis som hon fick i handen
Om jag minns rätt så har dom en eurasiervalp, och dom är inte förbjudna :)
Annars är det lite olika raser som är förbjudna både i norge och danmark.
Mvh Jenna
Japp vi har en eurasiervalp ^^
okej, ja de verkar som min syster hade rätt då, men behöver vi intyga det? isåfall hur?
Vi skrev ut en lapp, men jag minns inte vart den kom ifrån, bara att man skriver på den som ett intyg att den dagen innan resan blev hon avmaskad.