ouppmärksam valp?
Jag kämpar stenhårt med min tjej för att få henne bättre lös och i koppel så att hon ska komma när jag säger kom, men när vi är ute är hon så fokuserad på allt annat än mig. Jag gör detta:
Bjuder in till lekar och busar med henne, för att få henne mer fokuserad på mig
Stannar ibland när vi är på promenad och belönar när hon ger mig ögonkontakt
Gör oväntade saker för att få henne nyfiken på vad jag håller på med, än om det är att helt plötsligt springa som en tok eller hoppa runt som en galen-fia.
Sedan så lägger jag alltid till "kom" varje gång hon är på väg fram till mig.
Hur ska jag göra för att få henne mer uppmärksam på mig och bättre lös?Det har verkligen varit min värsta mardröm att min hund inte kan gå bra lös och inte kommer när jag säger kom. Jag vet inte hur många hundar jag sett totalt ignorera ägarna i till ex hundparken så jag är rädd för att samma sak ska hända mig. Hon är cirkus fyra månader nu.
Hur gammal är valpen?
Anmäl dej till en kurs i vardagslydnat till att börja med. Du kan börja med att kontakta till exempel svenska kennelklubben i din kommun eller någon annan som har sådana kurser.
Man måste lära sej själv för att kunna lära hunden. Och det gör man på en sån kurs. Att gå en kurs är enormt givande för både dej och din hund och man får jätte många nya kontakter. Och så kan man träna hunden själv under dom dagar man inte går kursen.
Det låter som om din hund själv bestämmer vad den ska göra och inte bryr sej om dej. Och så länge den inte lyssnar på dej när den är lös, så finns ju risken att den drar i väg för dej och hamnar ute på någon väg eller liknande.
Hon är cirkus fyra månader, vi ska gå valpkurs och lydnadskurs hade vi tänkt :)
Ge det tid, hon är ju jätteung än ;) fortsätt träna bara!
Valpar orkar inte hålla sin träning alls så länge man får berömma dom när de gör rätt o sen lägga ner träning på att lekvis. Jag vet att jag berömmer när de följer med mig Donna var inte alls lärd innan men hon har alltid föjt mej o jag har mer lagt träning på (hon var äldre än din valp när jag börja träna henne) stanna kvar o sen tränat inkallningen. Som sagt eran är bara en liten valp än så jag hade inte lagt för mycket energi på "träna" men mer berömma/belöna när de tar spontant kontakt med än.
Jag skulle åxå säga att för att få till det bra, att kunna ha sin hund lös, krävs träning både inomhus och i koppel ute. Dvs, man tränar massor i övrigt, för att hunden ska VILJA vara nära, och ha lärt sig att det lönar sig att ta/hålla kontakt. Träna mycket kontakt inomhus, träna inkallning vid utfodring tex, LÄR valpen att DU är en resurs, även inomhus, och inte bara när du vill träna den att vara lös utomhus.
För en valp är världen både stor och intressant. Se till att vara den som ERBJUDER valpen att utforska omgivningen och världen. Hindra inte valpen, utan ta rollen som guide istället. Ta med valpen i olika roliga miljöer, sprid ut maten så att valpen får söka sin mat ute, lek kurragömma i naturen, gå på upptäcksfärd tillsammans. Göm dig bakom ett träd så att valpen får leta dig.
Hej, jag är jättetacksam för era svar. Det blir nog lite så att jag skärrar upp mig själv lite för mycket. Det var en bra ide det där med "sök" ute, ska definitivt göras! Hur mycket tror ni hon klarar att gå/upptäcka? Jag har läst någonstans att en valp inte får gå mer än 20 minuter så det har vi aldrig överskridit, när är det dags att utöka?
#7 Fokusera inte på att gå långt, utan utforska det som finns på gården/i närområdet, alternativt åk iväg en bit. En valp som springer fritt kan hålla på ett bra tag, men statiska promenader är nåt helt annat.
#9 Om de vägrar komma, är det för att de inte lärt sig vad det betyder, dvs det "sitter" inte ännu.