Vad hade ni gjort?
Min valp (på 12 v.) har kommit på en skitkul grej tycker han. Sno grejer i trädgården (vi vaktar huset just nu hos sambons pappa) och sen springa iväg runt runt i trädgården med grejen i munnen,. Är inte mina grejer heller så jag vill inte han förstör dem. Första gången han gjorde så reagerade jag instinktivt och började jaga honom då, vilket slutade i en komisk scen: jag som för tillfället har jättedålig kondition oorkade inte ens springa ifatt en sån liten valp och han tyckte det var riktigt roligt…. han försökte till o med "finta" mig, ni vet som i fotboll. Tvärvände flera ggr från mig och svansen gick i 190 fram och tillbaka. Och jag tappade byxorna och grannarna stod och skrattade….. 
Jag vet att man inte ska jaga dem, de får väl fördel av det då men tyvärr så reagerar man ibland så där instinktivt som hundägare oxå, ,man e ju inte mer än en människa…. så ja där gjorde väl jag ett misstag.
Men vad gör man? Han får INTE sno grejer så där. Ska man bara stå och vänta ut honom tills han lugnat sig och sen ta saken eller vad hade ni gjort? Det försökte jag nämligen göra idag när han snodde tejp här inne idag och han tittade på mig, och gav mig blicken typ :"nu har jag snott denna jaga mig då" och började springa., men sen när jag trodde han lugnat ner sig gick jag och försökte ta det och då började han leka "jaga" med mig runt bordet. Suck… jaa kom gärna med tips, det låter kanske "roligt" i den bemärkelsen att det måste se ROLIGT ut men faktiskt är det inte ett dugg kul när han håller på så…. och jag känner mig så dum och hjälplös varje gång!
PS: han kan ordet "Nej" väldigt bra nu i olika sammanhang och är duktig på att "fråga" innan han får ta en godis och äta sin mat, men ibland får han såna här ryck, så det är absolut inte VARJE gång han tar något som han gör så. Men ändå. Han försöker även sno grejer från vardagsrumbordet, typ dryck och bakelser, men där funkar "Nej" när vi är i närheten bara,..
haha låter rätt komiskt
Kan du inte rensa gården/huset från alla lösa grejer så länge? Så att han inte får tag på något. Annars skulle jag nog ta fram något ÄNNU roligare som nån rolig leksak som valpen verkligen älskar och sedan locka med den. Hur frustrerande det än är så jaga ej valpen, och det vet du ju själv att man inte ska 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#1 Haha jo jag vet, faktiskt så var det svårt att hålla sig från skratt då när han gjorde så där i trädgården 
Jag har plockat undan alla lösa grejer som går att plocka undan här inne, även från bordet nu faktiskt.
Nej precis, är VÄLDIGT frustrerande, det känns som att de verkligen ÄGER ut en då när de håller på så där , men får bita mig i läppen och ja då kanske locka med leksak mm . Funkar inte det får jag väl ignorera honom… o hela tiden tänka "inte jaga" , hehe. Kanske kan gå o gömma mig ? :)
Haha kan de se framför mig 
De där med att gå o gömma dig är faktiskst ingen dum ide! Spring iväg så att han följer efter dig istället. Börja pyssla med något mycket roligare och när han kommer fram till dig så ha en godis eller något i handen så att du kan byta till dig vad det nu än är han har tagit. :)
Och beröm jätte mycket när han ger dig saken. Ge honom med flit någon av hans egna leksaker och beröm även där när han byter den mot godis :)
Sen tror jag att de är en typiskt valpgrej. Ignorerar du det så blir de nog tråkigt, och han lär säkert växa ifrån det :)
Mvh Jenna
hahaha jag ser dig framför mig hur han försöker fina
Jag hade någ hållt han i kopplad o rensat i trädgården från saker som den kan ta. Sen haft med mig bra hundvändliga leksaker som du kan erbjuda. Jag leker med mina jaga leken oxå de tycker det är roligt o finta matte
men det är någ mitt tips ta med egna hundleksaker och rensa jaga han inte OM han snor något som inte tillhör er/honom. Men du kan höja statusen med leksakerna med leka extra mycket med dom
Tycker du har fått många kloka svar, men kan du inte binda fast typ lite fiske- lina i halsbandet så det hänger efter så tar du bara tag i den den han sticker med saker, då slipper du jaga!
Har själv än 14 veckors valp hemma som har kommit på att det är galet kul att sno vattenväxter från dammen, suck…
// Nadja
Ta fram en roligare grej när valpen gör så och locka med lek och byte av sak.
Det är säkert nämnt, men kan väl nämnas igen då…
Ha med dig lite roliga tillåtna hundsaker ut till huset och skulle han knycka någon han inte får ha så tar du fram en hundgrej och "gullar" och jollrar lite eftertraktat med den för dig själv precis som om DU funnit världens mest roligaste sak, utöva sedan byteshandel.
≧◔◡◔≦
Tack för alla bra svar! 
Idag gjorde han om det, då lockade jag med leksak och då kom han i full fart, då berömde jag mycket 
Hahaha måste bara älska valptiden, gud vad man kommer skratta åt det här sen….