Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3565 ggr
Luva
0

Bur storlek

jag undrar, om jag har en mjukbur i stl 80 x 58 x 66 cm.
, hur stor hund passar i den?

Ska köpa en mjukbur till min golden på nätet men vet inte om den blir för liten

russin
1

Mät din hund - längden och höjden. Hunden bör kunna gå rak in i buren utan att behöva huka sig och kunna ligga ner ordentligt utan att tryckas ihop på längdenGlad

vallhund
0

Vad menar du med mjukbur?

Vill du, att du, hunden o ev passagerarna överleva en krock får du skaffa en krocksäker bur, typ MIM Variocage.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Luva
0

#1 tack för tipset! #2 buren kommer inte att vara i en bil, utan i stallet så jag kan sätta in henne någonstans när hon är med i stallet, men som ska gå att vika undan lite när hon inte är med

vallhund
1

# 3

Burförvaring av hund är totaltförbjudet om det inte handlar om veterinärklinik, träning/tävlande i jakt/utställning/bruks etc…

Boxförvaring är OK, så stoppa in hunden i boxen.

LinaK
1

Jag ändrade din rubrik så den var mer förståelig.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Rumblebee
0

Men ska hon kunna gå ut och in ur buren precis som hon önskar när hon är i stallet? Annars så får du göra som Vallhund skriver, förvara henne i en box om du inte vill ha henne löst gåendes. Det blir ju mer kul för henne också att ha mer utrymme att kunna vara på om hon måste vara instängd.

[Forest]
1

Jag har haft hund och i stallet jag hade sadelkammaren som mer säkert förvar för att inte hunden skulle komma i kläm för hästar. Jag är faktist livrädd för hund+ häst pga jag vart med när en hund vart ihjältrampad av en häst då uppväxt med hästar och mycket mycket hästvan hund och tvärtom hundvana hästar. Så jag sätter faktist en stor röd flagga för detta pga det.

Luva
0

#4 hade ingen aning om det eftersom två andra i mitt stall ( båda veterinärer ) har sina hundar i bur under tiden de rider, en i metallbur och en i en mjukbur. Båda de två har sina hästar på lösdrift och har då ingen box, själv har jag en box men tänker att det kommer vara förtok förkallt att sitta där på vintern ist för i sadelkammaren. Vågar / kan inte ha henne lös i sadelkammaren eftersom man vet inte hur försiktiga de andra är med att stänga dörren efter sig så hon inte rymmer samt det då finns fler hundar. Så teoretiskt sett, det är ej ok med att sätta in henne i en bur då, men om jag binder upp henne i min sadelhängaren , är det lagligt?

Gluskap
0

På jordbruksverkets hemsida kan du läsa mer om tillsyn av hund och katt

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Bundna hundar och hundar i bur

Du får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund kan du hålla den i koppel en stund. Om du behöver begränsa hundens rörlighet en lite längre tid kan du sätta upp galler eller på annat sätt inhägna ett område. Inhägnaden måste vara lika stor som boxutrymmet för den aktuella hunden, se nedan.

Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.

Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

• Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
  • I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygn om de rastas var tredje timme.
  • Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.
vallhund
0

# 8

Veterinärer som ej följer lagstiftningen om hundförvaring skulle jag anmäla till Veterinära Ansvarsnämnden. O andra sidan kan det vara lagligt om de varit o lagt ett spår före stallet o att hunden skall få spåra på hemvägen.

# 9

Du missade att hundar får övernatta/sova i bil vid nämnda tillfällen.