Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 6882 ggr
Noa-Nisse
1

Klipper/trimmar er egen hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag har gett mig på att prova klippa Timmie, en förväxt dvärgpudel på 12 år :P

jag har bara googlat runder lite på hur man ska göra. Så jag beställde två saxar på internet och började och jag blev ganska nöjd =) han har ingen riktig pudelfrilla mest för att mina föräldrar inte gillar det riktigt och eftersom han bor hos dem så får de bestämma ^^

och tro det eller ej men jag fyllde en hel Willyskasse med avklippt hår :P

vad tycker ni?

och, trimmar eller klipper ni era egna hundar? har ni bilder på det? =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Loveradio
3

Tycker det ser bra ut :) Mycket finare så än pudelklippning Flört tycker jag.

Har ju ingen långhårig ras. Vilket är lite tråkigt kan jag tycka ibland. För egentligen skulle jag nog inte ha något emot att hålla på och trimma och fixa med pälsen. Tycker sånt är ganska kul faktiskt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

fidojunior
0

Jättefin blev han. :)

Jag klipper mina själv men brukar mest under vår/sommar bara raka ner dem (pudel och pudelblandning). Annars är det bara ansiktet och lite tassar som klipps.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Forest]
0

tycker han vart jätte söt :) Jag rakar nos,tassar,rumpa-svans och magen själv på båda Enja har jag itne vågat mig på benen helt själv. men Donna klipper jag själv o hon kan se bra ut för stunden sen kommer ogämnheterna fram Flört Men jag lär mig mer o mer :D Toy och dvärgpudel är det vi har :)

Swadika
0

Vi brukar raka vår hund på våren och sommaren när det blir lite varmare :) På vintern brukar vi låta honom vara långhårig :)

Långhårig

och rakad ^^ Ser inte ens ut som samma hund

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Belimas
0

Ser jättefint ut och framför allt om det var första gången också *imponerad* När vi hade shih tzu så klippte jag honom oftast själv, har tyvärr inga bilder på det då det var före digitalkamerans tid =) Sen har jag även klippt våra foxar som vi har haft men det var mest bara lite finputsning inför utställning så det var ingen big deal så att säga.

malinroth
0

Vad fin han blev :) Bra gjort!

Jag klipper mina jyckar själv. Blir sällan nöjd men efter någon dag brukar det bli lite finare iaf :P Nelly lämnade jag bort för klippning en gång när hon var ca1år, när jag hämtade henne var hon i princip helrakad med yttepyttelite skägg kvar och en liten liten tofs mellan ögonen. Sedan dess har jag klippt henne själv, blir det jättedåligt kan man ju lika gärna snagga henne själv! Jag var inte alls nöjd med den klippningen.. Dimma har jag klippt själv hela tiden, vet egentligen inte hur man gör, jag bara klipper. Men jag vet ju hur dom ska se ut så jag klipper så gott jag kan. Har ju bara haft henne sedan januari så det är ju bara fortsätta att klippa och klippa så blir man väl förhoppningsvis bättre med tiden :)

Har lite dåligt med bilder på dom när dom är nyklippta men hittade några iaf. Dock inga fina tyvärr..

Här är en bild på Nelly när hon är nyklippt..

malinroth
0

Dimma..

malinroth
0

Dimma ute efter att jag klippte henne senast, för någon vecka sedan.

malinroth
0

Såhär såg skruttan ut när jag hämtade henne. Jag fick börja med att klippa ner hela henne typ, hon hade små små tovor som satt väldigt nära huden typ överallt. Pälsen har blivit mycket mjukare och finare också sedan dess :)

[Forest]
0

7-8 Malin tycker båda dina ser fina ut efter du klippt dom, kör du med maskin oxå antar jag iaf på Dimma?. Jag tycker just benen är svåra att få fina o gämna med saxen, men visst lär man sig lite hur sin hunds päls är oxå. Glad

Noa-Nisse
0

Tack så mycket alla, vad glad jag blir!!

Jättefint ni trimmar era hundar =)

malinroth
0

#10 Tack :) Dom kunde ju vart bättre klippta men dom duger. Ställer ingen av dom och Dimma med sin brutna svans kommer ju aldrig bli någon utställningshund så sålänge dom ser rena och välskötta ut duger det för mig. Förut kunde jag klippa Nelly en hel dag eller två och visst blir det bättre resultat men  jag har sällan tålamod att vara så petig längre, och lika glad är Nelly för det ;)

Nelly kommer jag inte nära med rakmaskinen så henne klipper jag bara med sax. Dimma tar jag med maskin och sax. Benen tar jag med sax tycker också att dom är svåra att få jämna och fina..

#11 Brukar ni lämna in honom till hundtrim annars eller? Där har ni ju pengar att spara isåfall, det blev ju kanon. Tycker du om att hålla på med pälsvård?

Noa-Nisse
0

#12 ja vi brukar lämna honom men han har alltid haft små skärsår på kroppen efter att vi hämtat honom och på senare tid har han alltid stretat emot jättemycket och gnytt när han ska dit. Så jag kände mig inte bekväm med att lämna honom där! Hon tog inte så mycket tror jag, typ 400(?) om kag inte minns fel. Men jag har alltid varit intresserad av pälsvård. Sedan jag skaffat Klenod så har jag saknat att kamma och borsta och trimma till små saker. Så då skaffade jag mig dvärgteddykaniner så där kan jag borsta och trimma lite. Men det roligaste är ju om det är en hund såklart! Hade velat prova trimma/klippa en shih tzu, den har ju helt annan päls :)

Pudelbus
0

# Vad för ras? :)

R&Smatte
1

#4 Nyfiken på varför ni inte klipper ner ansiktek. Frågar p.g.a nyfikenhet. Glad

Jag trimmer/klipper och rycker själv.

Tycker det är onödigt att lägga 700kr i månaden på nåt jag faktiskt kan göra själv. Och så är det kul med att trimma och fixa.

Här kommer min Ronja efterr en ryckning.

R&Smatte
0

Så här ser min Shanti ut innan nedklippning och trimning. Hon är dock mkt långpälsad än så här.

R&Smatte
0

Efter trimning

nadilda
0

I måndags var vi hos Dollys  kenneln och fick henne klippt, dom lärde oss hur vi skulle görs så planen är väll att i fortsättningen ska vi klippa henne själva. (det lär bli jag som gör det för jag älskar att hålla på med päls)

[Empisen]
0

När Nemo, som nu bor uppe hos min morfar, bodde här så trimmade jag honom själv.

Före:

Efter:

Rafflan
0

Ja trimmade min lagotto och bichon själv, vi ville inte ha dem utställningsklippta utan ha dem på det sättet vi tyckte var praktiskt :)

Michaela-N
0

#15 Men du klipper ju inte heller i ansiktet? Glad

Michaela-N
0

Vi ryckte Fia själva. Har dock ingen bild på det.

Pudelbus
0

#4 var det jag undra ras på :)

R&Smatte
0

#21 Jo, klippte muschtagen, men det på huvudet fick vara eftersom jag gillar hennes gremlinfrisyr.

Så här såg hon ut när jag klippt.

Swadika
0

#15, han var egentligen inte klar på bilden. Det är inte hans favorit sysselsättning att bli rakad och klippt så vi brukar ta det i två omgångar :) Så vi klippte pälsen i ansiktet också, fast några dagar senare, men hade ingen bild på det :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Forest]
0

19 jätte fin vart han Glad