Blir så trött...
…på alla dessa människor som ska skaffa den och den rasen för att den är "tuff" och ger status. Exempelvis, Rottweiler, Amstaff, Pitbull, molosshundar osv brukar kunna vara typiska exemplar på dessa.
Varför kan man inte skaffa en ras som man ärligt är intresserad av, jag kan inte se att man är ärligt intresserad av en ras när man i första hand skaffar den enbart för status och för att ha något "tufft" och respektgivande med sig.
Har träffat på allt för många som skaffar en specifik ras enbart för detta syfte, så tröttsamt. Finns ingenting som är respekt/statusgivande eller tufft med att skaffa en sådan bara för att, snarare tvärtom.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag håller med dig. Det är dessutom dessa personer som bidrar till att dessa raser får ett dåligt rykte och så får duktiga hundägare i slutändan lida för detta. En rottweiler tex, det är en brukshund, och jag älskar den rasen, har själv en. När jag då vet folk som skaffar den enbart för den är tuff och kraftig, och kallar den kamphund …. ja jag ska nog inte ens skriva här vad jag tycker om det…… Rottweilern är en brukshund och sluta måla upp den som något annat än det!
Samma med Amstaff, pitbull m.m. Väldigt människokära hundar, otroligt mysiga nanny dogs. Blir alltid lika glad då jag ser duktiga hundägare med sådana hundar. Just eftersom de bevisar att dessa hundar också kan bli otroligt bra och stabila hundar med rätt förare!
#1 Håller med dig till fullo där, du tog orden ur munnen på mig.
Själv äger jag en mastiff/moloss-hund. En grand danois. Och jag valde den "nästan" bara p.g.a dess utseende, inte för att JAG ska verka tuff, utan för att den är majestätisk, stor, stolt och vacker att titta på. Sen att dess mentalitet passar mig är ju ett mycket stort plus! Hade t.ex. en golden haft samma mentalitet som en grandis så hade jag aldrig valt den ändå, för den ser så mjuk, snäll och fluffig ut (inte för att jag har något emot just den rasen) Men jag gillar de hundar som ser hårda ut men somsagt nästan alltid är så supergosiga och snälla. Och jag gillar inte deras utseende för att jag vill verka tuff utan för att jag föredrar dem. Vissa gillar små fluffiga spetsar/sällskapshundars utseende. Det är ju olika helt enkelt.
Missförstå mig inte fel!
Medarbetare på Hundar.ifokus
dessutom är det ju dumt att tro att en pitbull, rottweiler, amstaff, mastiff eller annan muskelhund ger en "status" (läs pengastatus) då oftast de är väldigt billiga jämfört med små hundar, typ pomeranian!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Dock kan man ju även gilla utseendet på rasen och skaffa dem då man gillar utseendet och dem passar en i livet?
#5 Tror inte hon menar pengastatus, utan status i den bemärkelsen att man som person blir cool/tuff mm med en sådan hund i kopplet.
Jag tycker det är lika förj*vligt när folk skaffar en sådan hund för att bevisa att de inte alls är farliga hundar utan söta leksaker och sedan går det åt skogen för att de inte klarade av hunden, finns många sånna fall också.
Förstår inte alls varför man skaffar en hund för att bevisa något för andra.
/Lova
Ny blogg!
Klart man blir trött på idioter. Folk tänker inte längre än vad näsan räcker ibland (eller ganska ofta). Dom ger ju alla hundägare dåligt rykte och gör så att folk har dom fördomar dom har mot vissa raser.
Man skaffar inte hund enbart för att få respekt och status.
Håller med #8 med och jag förstår heller inte varför man skaffar en viss hundras bara för att man tycker den är söt och fin osv. Vet en som hade en border collie, hunden fick inte valla eller något sådant utan ägaren hade henne som ren sällskapshund. Hon hade massor av problem den hunden. Ägaren sa även vid flera tillfällen att dom skaffade henne för att hon var såå söt.
Har även en kompis som vill ha en bc bara för att dom är sååå söta.. Försöker övertala henne till att INTE skaffa en bc men svårt är det.
#8 Håller med dig där helt. Den sk offermentaliteten är jag också allergisk mot. Tål den inte.
Tycker det är förjävligt, rent ut sagt, att man skaffar en viss ras för att antingen få status och verka cool/tuff eller för att försöka bevisa att hunden inte är så farlig som det sägs - precis som #8 menar på.
Självklart är det ett + om rasen har ett utseende som man dras till men man ska ju först och främst skaffa en ras som passar till ens vardagliga liv samt användningsområde och inte gå efter utseende. 
Går man enbart efter utseende så tycker jag man ska tänka igenom varför man överhuvudtaget ska ha hund.
Liksom #5 så tycker även jag om Pitbull, Amstaff och liknande hundar mycket, de har ett speciellt utseende som jag verkligen gillar men jag skulle aldrig kunna skaffa en bara för att de har det utseendet.
De raser som ligger högst på min lista är Schäfer och Rottweiler, men jag finner ingen av de så där jätte tilldragande utseende mässigt men de passar till det jag vill använda min hund till. Schäfer är den mest aktulla om man ska gå på utseende, där finns det olika varianter men jag skulle be någon slå mig hårt i skallen om jag gick och valde ras utefter utseende.