Juridisk betydelse
Vad har kennelklubbenss respektive jorbruksverkets ägarregister för juridisk betydelse?
Hundar som står ägarlösa i SKK, vad händer om de springer bort, etc.?
Jag vet inget om SKKs register, vet bara att JOrdbruksverkets register inte juridiskt håller som ägarbevis
Vare sig SKK:s ägarregister eller Jordbruksverkets är tillräckliga som bevis för ägandeskap om något skulle hända - t ex tvist i rätten mm, men fungerar tillräckligt om hunden springer bort och ägare ska sökas.
Finns ingen hund registrerad hos något av ställena och hunden upphittas som bortsprungen, så behandlas den som vilket förlorat gods som helst - bara korkat av den sk ägaren att försvåra att hitta ägaren till hunden.
Underligt att det inte räknas som ägarskapsbevis i jordbruksverket när det faktiskt är lag på att hunden ska vara registrerad där.
Är det enbart papperskontrakten som gäller, eller kan även dem ifrågasättas?
SKK förstår jag nog mer, de ansvarar ju enbart för renras om man bortser från DjurID, vilket är ett bra initiativ. Tycker annars det är märkligt hur många hundar som står utan registrerad ägare, det går ju även att välja dolda personuppgifter om man inte vill ha kontaktuppgifter öppet tillgängliga på internet.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Här har det hänt att vi blivit uppringda om upphittad hund. Det pga att den nuvarande ägaren inte ändrat och då står valpen fortfarande på uppfödaren.
#4 Gäller det ägaren i JBV eller SKK?
Varför ska hunden ens ha en ägare i SKK?
Skk. Klart hunden ska ha en ägare…?
#3 - det är köpekontrakt som gäller om man måste bevisa äganderätten. T ex sambos som flyttar isär och liknande.
Får man passa på att fråga ska jag som "ny" hundägare ringa o säga till jag äger denna hund? Jag trode det skedde automatiskt när man skrev på ägarköpet som skickades in till SKK?
#7 Ah, då förstår jag.
Jag var så insnöad att det skulle gälla konflikter mellan köpare och säljare, och inte så långt heller som du tänkte, att det kunde gälla även inom familjen.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#8 Oftast numera när man köper en hund (åtminstone renrasig) så låter uppfödaren dig skriva på ägarintyget till både SKK och jordbruksverket och skickar in för att det ska bli av.
#7 Vad gäller konflikter mellan köpare och ägare så är det ett solklart fall där köpeavtalet är beviset Alltså aldrig köpa en hund - valp eller vuxen utan kvitto eller köpeavtal. Ett helt vanligt specificerat kvitto räcker om det bara står exakt vilken hund det gäller.
#6 Varför då? Spelar ju ingen roll.
#11 - det är så att Polisen i första hand fortfarande vänder sig till SKK:s register vid bortsprungen hund. Så därför tycker jag det är viktigt att ägarregistrera sig även där
#12 Hur görs det? Är ju inte så att stamtavlenamnet står tatuerat i skinnet heller :P
#12 via chip eller tatueringen så klart - som förhoppningsvis hunden har 
Söker polisen på SKK och via chip eller tatueringsnummer, så kommer ägaren upp - om hunden är ägarregistrerad…
Gäller även katter, som oxå får ägarregistreras hos SKK
#14 Jo men varför söker man bara inte i JBV, när det ändå är där den är registrerad?
# SKK var först att börja med ägarregistrering, så det kommer alltid att finnas kvar och det vanligaste är att ägare söks först hos dom.
Och det dubblar ju chanserna att hitta ägaren och det finns på två ställen - eller hur
10 japp det är det jag skrev på (båda två) jag har fått papper från jbv att jag är ägare på Donna men inte från SKK kanske man ska ringa dit o kolla för det kan ju vara bra att även rätt ägare står på SKK med 
I stamtavlan finns det en lapp som man ska skriva i och skicka till skk. Det är ett ägarbevis. Genom att du skriver på det, blir du registrerad som ägare till din hund och den kommer stå på skk,s hunddata. Och på ägarregistret kan du skriva i om du vill ha ditt namn med. Vilket är väldigt bra om din hund skulle komma på villovägar.
Man ska nog uppdaterade tråden innan man skriver och har lämnat datorn igång ett tag 
JBVs register är bara åtkommligt på kontorstid, var så förr iaf.
När polisen tog hand om min Houdini härom veckan så var det via SKKs register dom hittade mig.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#20 Numera finns det utlagt på internet, så bara polisen kan läsa av chipnummret så går vilket som.
Däremot tycker jag att det är ett talande exempel om varför man borde ägarregistrera sin hund även i SKK.
# 21
Själv är jag evigt tacksam som slapp lösa ut jycken från hundstallet. Jag har honom på helfoder, kenneln som importerat honom finns i södra Skåne, själv bor jag mitt i Rialareviret. Chippet sitter i vä bog, tur/skicklighet att de sökte där?
Importören är oftast svår att få tag på o själv sov jag sött eftersom jag skulle arbeta på natten o hade inte märkt att hunden var borta, mobilen hör jag inte när jag sover.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.