Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 5459 ggr
[schäfernronja]
0

Bilbälte + hurtta y-sele?

Idag var jag och köpte ett bilbälte om inte det går att ha så, kommer jag köpa selen som hör till.

Kan man använda bilbälte (då anpassad för hund) och hurttas y-sele? Eller måste man ha selen som hör till?

[Driva]
4

Du kan ju ha vilken sele du vill. själv skulle jag aldrig använda något annat än en krocktestad sele, annars har du ingen aning om selen kan hålla för en krock.

En krocktestad sele som är gjord för ända målet brukar dessutom vara vadderad och mycket bredare än en vanlig sele som antaligen skulle skära in och göra mer skada än nytta.

[schäfernronja]
0

Den selen jag såg i affären såg dock inte vadderad ut… Såg ganska nylon aktig ut.

[Driva]
3

men var den krocktestad?

Bara för att de skriver att det är en säkerhetssele så betyder inte de att den är krocktestad..

själv har jag en allsafe

http://www.haromi.se/sakerhetsselebilallsafe-p-1327.html?cPath=15_89

[Forest]
0

jag rek att man köper en allsafesele som är krocktestad, jag har denna sele till båda mina känns lite säkrare att veta att den håller vad den ska göra vid en krock.

vallhund
2

# 3 + 4

Amen to that, allt annat än Allsafe är bortkastade pengar som dessutom vaggar in en i falsk trygghet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Zipzee]
0

Jag har en annan bilsele till min hund tills ekonomin stabiliserar sig. Med en sjukskriven sambo blir en Allsafe väldigt dyr, dock står den som etta på listan när det ser bättre ut på pengafronten :)

Kan ju säga till mitt försvar att vi åker bil max 2 gånger i månaden och en billig bilsele känns ändå bättre än ingenting alls i nuläget, men som sagt, Allsafe ligger högst upp på listan.

[Driva]
0

#6 tips är att kolla tradera, blocket och här på Hif, själv köpte jag min här på Hif till ett väldigt bra pris!

[Zipzee]
0

#7 Tack för tipset, det ska jag absolut göra!

[Forest]
0

7  samma här jag köpte min ena av LinaK här på Hif :)

Dosi
0

Allsafe är verkligen värd varenda krona, riktigt stabil och bra sele. Den är vadderad och har metallspännen och knäppen, mot billigare selar som jag sett oftare har plastspännen som inte borde hålla så bra i en krock :/

Vattnadal
0

Jag skulle tro att de billigare modellerna i alla fall hindrar hunden att fara ut genom en ruta, även om knäppena går upp. Dock kommer hunden troligen att skades, men bli kvar i bilen.

Jag har allsafe till båda mina när de åker i baksätet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Visper
1

Jag såg en tysk film, youtube där man jämfört olika skydd för hund i bil. Selen resulterade i att hunden som låg i baksätet for framåt och bröt nacken mot framstolen. Bilbältet sträckte alltså för sent. precis lagom till att personen i framsätet slungades bakåt av krockkudden.

Bur är att föredra.

[Driva]
1

#12 men hur kan de sträckas snett? om man inte sätter det i den delen som går över överkroppen på människan. Vi har ju så att bältet sitter fast och sen sätter vi i karbinhaken i den som i vanliga fall sitter över knäna på en människa och drar åt den så hårt det går.

Skulle du kunna länka,  hade varit intressant att se?

Sen beror det nog på storlek en stor hund flyger ju fram ändå eftersom de är så stora, men min lilla hund kommer inte så långt, om inte bilbältet släpper förståss…

Men bur är nog hur som att föredra eftersom en sele inte skyddar om bilen deformeras. Men i alla bilar kan man inte ha bur, så då får man ta göra det så säkert man kan..

vallhund
1

Filmen finns inte kvar, den fanns här: http://www.youtube.com/playlist?list=PL8142442F7AAD8837&feature=plcp

Däremot finns det en artikel på Svenska med bilder från filmen, minns dock inte var man hittar den.

Visper
0

#13 Det sträcktes inte snett. Hunden satt i baksätet bakom förarsätet. Krock!

Hunden kastas framåt men bältet avsett för människa som du beskriver sträcktes för sent. Hunden bromsades inte förrän den slog i framsätet som jag beskrivit ovan.

Det verkar som om filmen är borttagen men jag ska se om jag kan hitta den.

Visper
0

#13 Jag funderar på om hundens vikt har betydelse för bältets funktion. Ju lättare hund desto senare sträcks bältet.

[Driva]
0

#15 vad menar du men sträcks? Menar du att bältet låser för sent?

vallhund
0

Allsafe är testat på 20 kgs hund, bilen smällde i 50 km i timmen o hunden överlevde. Andra hastigheter o vikter vet man inte hur de ffungerar.

Visper
0

#17 och #18 Jag menar att det låser för sent  och just att hundens vikt har betydelse. Men jag har inget belägg för detta, det är som jag skriver bara en fundering.

Vattnadal
0

#19 Låser försent, då menar du en bilsele där du drar bilbältet genom öglan på ryggen antar jag. Allsafe fäster du antingen fast, eller i löpande delen av bältet, som du vill.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Visper
0

#19 ja det var en sådan sele som demonstrerades i filmen. alltså bältet genom öglan på ryggen.