Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 895 ggr
Toxics
3

Rasväljande.

satt nyss och funderade på det här med att man enligt många aldrig ska börja med en krävande ras som "förstagångshund" .

Typ Border Collie, Amstaff, dvärg pinsher. Ja. Raser som kräver mycket både Tålamod och rätt uppfostran osv.

MEN jag tycker att om man har varit involverad mycket i hundar öht som jobbat på hunddagis eller ha varit mycket dagmatte åt MÅNGA olika raser så borde man kunna ge sig på en svårare ras. Det gäller ju bara att läsa på mer om rasen.
bara för att man inte har haft hund, Ägt en egen, förut så betyder ju inte det att man inte kan något om hundar. Eller att man måste börja med en golden retriever.

Jag tycker att om man har mycket erfarenheter ändå så får man skaffa vilken ras man helst känner passar bäst.
Det finns ju många som tillexempel har haft schäfer i hela sitt liv. Eller jack russel men som hundarna ändå inte är bra uppfostrade. Även då fast de kanske är 50+ och har haft hundar i hela sitt liv. Så de där med andra eller förstagångshund har jag svårt att förstå.

Om man inte har någon erfarenhet överhuvudtaget av hundar och bara typ "hälsar på grannens labbe en gång i veckan"så kanske man ska tänka sig för vilken hund man skaffar. Men det finns ju ingeting som säger att det blir rätt vad man än skaffar för hund då iochmedatt man inte har någon erfarenhet.
Jag tycker då att det kanske är viktigare att man börjar träffa olika hundar. Kanske Hälsar på hunddagis några gånger och träffar olika hundar eller kanske letar reda på någon som äger rasen som man är intresserad av och kanske kan få vara dagmatte eller så åt den hunden någon vecka bara så att man vet vad man har att göra med.

Hellre att man lånar en hund på prov eller försöker träffa många olika raser för att tänka ut vilken men gillar bäst än att man skaffar en "lätt ras" som sedan kanske inte blir vad man tänkt sig. Man ska ju tycka om hundens egenskaper också. Inte bara hur den ser ut eller att den är lätt.

Hoppas någon förstår hur jag tänker =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Maja2
0

Jag kan hålla med om att bara för att en människa inte ägt en hund förut, kan de vara bra mycket mer förberedda och insatta i hundar, än en som ägt hund till och med.

Det viktigaste när det gäller val av hund tycker jag är att man väljer en ras utifrån vad man är intresserad av att hålla på med, och kan erbjuda hunden.

Toxics
0

1# ja , det är lite så jag menar. Att man inte ska välja ras utifrån vad Andra tycker att man klarar av för att man inte har ägt en egen hund förut.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Anibaz
1

Visst finns det raser som är lättare än andra, men sålänge man är påläst, väl förberedd och köper en hund som passar ens livsstil så spelar det ingen roll vilken ras det, bara man kan tillgodose motions/aktiveringsbehovet.

Catta-
0

Jag håller absolut med dig :) Jag har aldrig ägt en hund men jag har varit dagmatte åt endel hundar, vissa "tuffa"raser och så praktiserar jag på hunddagis där jag verkligen har fått sätta mitt tålamod och teoretisk kunskap på prov och då har jag känt att när jag skaffar min första hund så ska det vara en ras som, inte kräver Enormt mycket, men vill arbeta och inte nöjer sig med lite hjärngympa och lite promenader om dagen.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Toxics
2

Känns skönt att det finns fler som tänker som jag. För jag vet inte hur det är där ni bor, men här så är det verkligen så att alla tjatar på den som ska skaffa hund för första gången att det absolut inte ska vara en krävande ras. Alla säger att Golder är den bästa.
Och då att de som har haft hund ett tag blir lite "överklass" för de tror att de kan och vet precis allt.

Men någon som inte har haft hund kan ju veta precis lika mycket. Kan ju jag tycka =)

ElinaPersson
4

Jag tycker även att ska man skaffa en hund, så ska man ju skaffa sig något man faktiskt känner känns rätt.. Har jag t.ex. länge drömt om en Amstaff, läst på en hel del men aldrig ägt en hund så kanske folk rekommenderar mig något lättare (exempelvis Chihuahua) men ska jag då lägga 10-15 år på att äga en hund som faktiskt inte alls är vad jag själv ville från början bara för att "träna" mig på hundägande??

En hund är ändå något som kommer finnas med i en lång framtid och då tycker jag att man ska göra rätt från början, är det en krävande ras du vill ha, se till att försöka besöka så många individer och ägare som möjligt och verkligen ta reda på hur det är att äga en sån hund… Kanske ändrar du uppfattning eller så känner du helt enkelt hur rätt det är med denna ras och då fått en hel del erfarenhet på köpet..

Så håller helt med dig Toxics, ser hellre att folk får skaffa de raser de själva vill, så länge de vet vad de ger sig in på Skrattande

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Vattnadal
2

Hund väljer man inte efter vad andra tycker eller utseendet. Man väljer den ras som passar det liv man har och de aktiviteter man gör med hunden, eller inte gör.
Det gäller även att tänka långsiktigt. Vill man ha en riktigt aktiv träningshund nu, men om 3 år bara en promenadkompis när man ute med barnvagnen tex.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Toxics
0

7# Jo fast det är aldrig lätt att kunna förutse om man kommer leva samma liv om 10 år som man gör nu. Visst kan man försöka att planera och allt sådant. Men mycket saker kan hända och ändras på 10-15 år =)

Vattnadal
1

#7 Självklart ändras livet. Men det kan vara bra att tänka lite i framtiden. Dumt att skaffa ett 4-spann husky om man tror att man ska flytta till stan och bo i lägenhet. Kanske lite jobbigt att skaffa en hund som vill jobba flera timmar om dagen med bruks, vallning ed, om man tänker skaffa 3.4 barn inom en snar framtid.

Använd hjärtat, träffa flera uppfödare och prata med dem, träffa deras hundar, känn ärligt efter om det är en hund för dig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Toxics
0

9# Jo det har du heöt rätt i. Lite förtänksamhet måste man nog ha vilket djur man än skaffar.  Det finns redan för många omplaceringsdjur ute på blocket =/ .

malinroth
0

Jag håller med dig och #1 och säkert fler (har inte läst alla inlägg).

Huvudsaken är ju att man vet vad man vill hålla på med och hur mycket tid man vill ägna åt träning, motion osv. Det är ju dumt att köpa en hund som kanske är liten och inte kräver mycket om amn är intresserad av att träna och tävla seriöst. En hund lever ju förhoppningsvis många år så det vill ju till att man trivs bra ihop och att man kan göra det man vill med hunden.