Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3633 ggr
[Ronon-m]
1

Ozzi på harjakt!

Haha jäkla vovve! Ozzi har aldrig rymt ifrån mig under promenader, han går som en klocka och jag har litat på honom till 100%… Han har aldrig vågat lämna mig.
Men nu på kvällspromenaden, snart 5 år gammal, drar han i all världens fart efter en hare! Han struntar hur mycket jag än ropar på honom, han springer så fort han kan. Jag står och väntar lite på att han ska komma tillbaks, men icke. Där står jag med en schäfer som undrar vart hennes kompis tog vägen, och varför matte skriker efter honom som en tok.
Tillslut springer jag över ett flertal trädgårdar och hör honom tillslut skälla, men långt bort. Jag börjar springa hemmåt eftersom jag tänkte att han troligtvis sprungit ditåt, och jajamen, när jag nästan kommit hem så möts jag av en vääääldigt nöjd pojke…

Hmm, matte var mindre road kan jag säga! Flört

[Tinus-mus]
0

Oj då tur att han kom tillbaka!!.

men någon gång ska ju va den fösta.

hoppas att han inte gör om de igen bara

[Highonbluetomorrows]
17

Fångade han haren?

Sådana här historier är alltid värda att tänka på, när folk hävdar att de har en 100 % inkallning på sin hund… Jag menar att YTTERST FÅ personer har det. De duktiga har kanske 99 % och man kan inte alltid kräva mer än så. Men det är värt att tänka på. Hundar KAN plötsligt få infall man inte trodde att de skulle få.

lilla jag
0

Putt, Fångade han haren?

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

[Doglovers]
22

Jag har alldeles nyss läst det där med kopplad eller inte. Har man inte 100% pli på hunden ska den hållas kopplad. Är den lös ska man till 100% kunna kalla in hunden. Går inte det ska den hållas kopplad. Den hade kunnat orsaka olyckor genom att jaga haren över vägar eller annat.

Lagen är rätt sträng när det gäller lösspringande hundar. Nu var det ju bara en hare den här gången. Men börjar en hund jaga boskap och inte kan fångas in, får boskapsägaren rätt att skjuta hunden. Rätt läskigt faktiskt.

LLLINN
12

Oj vad läskigt Förvånad. Själv skulle jag nog inte ta lika lätt på situationen som du verkar göra, jag hade nog börjat gråta av chocken och rädslan att min hund skulle råka ut för något. Min westie stack efter ett rådjur en gång, jag letade i 15 minuter och grät redan så jag skakade när jag hittade honom. Inga bilvägar eller liknande i närheten, vi var inne i skogen, men allt kan ju hända. Efter denna incident får han inte vara lös, utan endast med långlina (behöver inte gå in på hur mycket jag har tränat för att han inte ska sticka igen, utan resultat..).

Hur ska du göra nu? Kommer han få vara lös tills detta händer igen? Långlina? Undrar hur pass allvarligt du ser på saken efter som du skrattar åt det i inlägget..

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Jenna_Nord
17

Man får ju också se det som så att för att en hund ska kunna lära sig så måste den ju också göra fel :) Finns nog inga hundar som går igenom hela livet och lyckas göra rätt alla gånger!

Hoppas att det inte händer igen, man har nog väldigt tur om de inte går illa när det blir en sån rymning. Men skönt att ni alla är välbehållna! :)
Haha jag hade blivit galen om de var min hund!

Mvh Jenna

[Forest]
0

6 bra skrivet Flört 

Skönt iaf ts att han var hemma o hel. Jag hoppas att han inte får denna lust igen men troligen så tyckte han det var så kul att springa/jaga. Mina hundar gillar jaga grannens katter en av dom springer inte så den struntar dom ju helt i att jaga.

[schäfernronja]
5

Låter precis som en Ronja… Jag släpper henne inte lös längre (långlina istället) eftersom jag inte vill riskera att varken haren tar skada (vilket den tar, eftersom den blir ju sjukt stressad) eller att Ronja blir påkörd eller kanske t.o.m blir upphittad av någon som inte lämnar henne till polisen och i värsta fall kanske använder henne till något hemskt. Hon sprang inte så pass långt iväg att hon var borta ett tag utan hon gav fort upp. Men usch så rädd jag blev

Skönt att han hittades iallafall! Hoppas att han inte gör om det så att han inte råkar ut för några olyckor eller så :)

[Ronon-m]
12

Nej han fångade ingen hare! Som tur är :)

Herregud, om en hund gör ETT fel under sitt snart 5 åriga liv, är det inte så hemskt… Jag tog det hela med en nypa salt! Och jo, jag har så mycket pli på honom lös som man bara kan ha på en hund, ett fel klassas som nästan ingenting i mina ögon. Hur många kan gå med sin hund lös överallt, förbi allting? Han har gått förbi hästar, katter, harar, rådjur, hundar osv osv.. Aldrig jagat. Men en hund måste väll accepteras att göra ett fel?? Det är ingen ROBOTT?!

Ni får inte glömma att det är ett ROVDJUR vi har att göra med. Detta är helt naturligt för dom, och att han nu efter 5 år tog sig chansen att göra det, ser inte jag som direkt dåligt av honom. Däremot blev jag nästan lite glad för Ozzis skull (inte över felet han gjorde) eftersom det betyder att hans självförtroende har ökat otroligt mycket! Men självklart var detta sista gången.. han kommer inte göra om det.

Och japp, han kommer fortfarande vara lika lös som innan. Haft honom lös hela dagen, inga problem :)

Ja det var skönt att inget hände honom, som tur är så är det knappt någon trafik fär vi bor! :)

Noa-Nisse
2

men OJ vad jag håller med #6!! Precis vad jag försökt säga 100 gånger i en annan tråd, men alla verkar tycka att en hund ska kunna vara lös utan att ha tränats till det och att den ALDRIG ska göra misstag!! BRA skrivet :) tummen upp!

#9 bra skriver!! håller med dig också!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[schäfernronja]
5

#9 Så sant så sant! :)

(Ronja har dock kutat efter harar ett flertal gånger Obestämd hon gör det gärna om hon får chansen, därav användning av långlina xD)

[Doglovers]
14

Om markägaren ser en hund lös som jagar vilt har han rätt att koppla hunden och invänta ägaren. Går det inte att fånga in hunden och risk finns att den river och skadar ett vilt, har markägaren rätt att skjuta hunden.

Ha det i beaktande när ni har en hund som rusar iväg och börjar jaga vilt. Det kan sluta väldigt ledsamt. Själv har jag aldrig hört talas om någon gång det hänt. Men markägaren har rätten på sin sida.

[Driva]
2

Jag tänker mer på att hunden kan bli överkörd…. känns som det är liiiiite större risk för det än att markägare skjuter hunden…

[Highonbluetomorrows]
12

#10. Vad lärde sig hund och förare av det här? Hunden lärde sig att det var jävligt roligt att springa efter harar (självbelönande) - vad mer?

[Doglovers]
9

#13 Man får väl hoppas att risken är väldigt liten att hunden blir skjuten av markägaren. Men ville bara poängtera att rätten finns att göra det.

[Shettisar]
5

#13 Och jag tänker på viltet. Ursäkta mig men följ lagen för sjutton gubbar!!!

Noa-Nisse
2

#14, du vet väl inte vad TS gjorde för att visa Ozzy vad som var fel och vad som var rätt? och snälla, svordommar undanbedes.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Ronon-m]
1

#14 Ozzi kommer mest troligen inte göra om det… Han vet att det var fel gjort, han fick veta det av mig. Vi gick förbi en katt som sprang iväg idag, inget hände…

#15 Vi har inga i mina trakter som skjuter hundar kan jag med säkerhet berätta iallafall. Haha ursäkta, men hur ofta händer det?

#16 Ozzi kommer inte ikapp en hare… Tänk på hur snabba dom är, och hur klumpig hundar är. Det är ingen jakthund jag har, och det är knappt en jakthund kommer ikapp villt…

#17 Tack för att du förstår mig ;)

[Doglovers]
7

#18 Jag har inte sagt att någon gjort det, men markägaren har rätten på sin sida. Och så får vi väl hoppas på att ingen gör det. Men man kan aldrig veta.

Dom som tror att haren blir stressad när en hund jagar den, tror nog lite fel. Vi jagar hare med stövare och haren blåser stövaren så det visslar om det. En stövare får INTE komma i kapp viltet (haren) Inga jakthundar får gå i kapp viltet. Det har till och med forskats om detta med stress och jakthundar. Och haren blir inte stressad.

Men det är nu i föryngringstider man reagerar extra på det här eftersom inga hundar ska förfölja eller skada vilt. Det är ju ändå rena BB och det gäller både skog och mark. Det är många små ungar överallt. En del fåglar får upp till 3 omgångar fågelungar under sommar säsongen. DEt är ju inte för inte en lag på 1/3-21/8 då hundarna ska hållas kopplade.

EternalWinter
0

Vilken tur att det gick bra för honom! Hände mig engång också familjenshund har alltid gått lös aldrig varit några problem..och sen när hon var 7 år!! Sprang det ut den hare framför nosen på henne och hon drog efter..blev så paff att det tog ett par sekunder innan jag ens reagera dock sprang hon bara typ 200 meter då jag röt i som en tok. Hon skulle heller aldrig få fatt på en hare men det är otäckt ändå av många andra anledningar!

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Beckibus
4

Men herregud! Alla hundar även dom som tävlar elit i lydnad GÖR FEL! Och nu har TS förklarat mer och gått in i DETALJ vilket inte ska behövas! Skönt att han kom till rätta TS!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Jenna_Nord
0

Fast de finns ju faktiskt yngre harar som hunden kommer ikapp.
Min mormors feta rottweiler/schäfer blandning på 40 kg äter upp minst en hare varje sommar typ.. Så går, går ju :P

Men det händer så sällan, och så ont om harar finns det ju inte. Och  jag skulle vilja se en hund som ger sig efter en flock får som står stilla i en hage.. Haha, nää… De är nog mindre troligt om man har koll på sin hund :)

Mvh Jenna

[Shettisar]
4

Alltså det är just detta med nonchalansen med hundägare som hela tiden hävdar att deras hund lyder och skulle ALDRIG dra iväg efter vilt,och därför springer de hundarna lösa oavsett vart de befinner sig.De skulle ALDRIG erkänna att deras hund sticker utan är 100% lydiga. Nu är det en tjej som faktisk erkänt att hennes lydiga hund stack efter en hare,så när man diskuterar detta med koppeltvång vissa tider om året ,varför då inte erkänna för er själva att ni INTE står över denna lag? Nej,då ska det mer än gärna kastas skit över jägare och övriga som faktiskt håller sig till koppeltvånget.Det finns ju där av en anledning och ska följas.För alla parters trevnad. Vad är det som är så svårt att förstå? Det finns INGEN hund som inte får lite olydnad i sig imellanåt,de är ju levande individer och inga robotar.Ha hunden kopplad när den ska så kan alla känna sig säkra,djur som människor..

[Doglovers]
14

Det är inte många här som har förstått ett dugg av vad man skriver.

Som #23 Skriver så kan ALLA någon gång klanta sej. Men det är attityden hor flera här som gör att man skakar på huvudet.

#22 Man blir mörkrädd när man läser det du skriver. Den nonchalansen gentemot dom vilda djuren i skogen är skrämmande. Har ingen fattat att det är jaktbrott ni gör er skyldiga till? Jaktbrott har en straffskala mellan böter och fängelsestraff.

Karmatarerskanise
11

Ännu ett bevis för att det är bäst att ha sin hund kopplad ALLTID när man är ute i det fria. Finns inget som heter 100% lydig eller tränad.
Otroligt hur lätt en del tar på detta. Skrämmande faktiskt.

Labolina_73
7

Men jösses amalia..

Här skriver TS ett inlägg om en händelse,, ganska "kul" faktiskt iom att hunden sprang hem. Men hur som helst,, det enda hon får höra mer eller mindre är hur värdelös hon är som släppt sin hund.

Mycket tråkig attityd anser ju jag då.. Visst ska man inte släppa sin hund om den springer iväg men i detta fall har ju detta aldrig hänt tidigare på 5 år så va fasen….

//L

indra-bus
6

Måste bara få säga att de inte finns någon som har 100 % på hunden i koppel häller.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Karmatarerskanise
5

#27 Självklart kan kopplet gå sönder. Men då har man i alla fall gjort vad man kan.

Jenna_Nord
3

#24 Jag kan inte rå för vad andra hundar gör än mina egna. Den ena har sprungit efter ett rådjur en gång, annars har de aldrig hänt något. Och jag tänker då rakt inte ha mina kopplade i hela livet IFALL dom kanske skulle få för sig att springa efter något om 5 år. Då tränar jag hellre på deras lydnad så jag kan ha dom lösa.

Mvh Jenna

indra-bus
0

Eller så kan man tappa hunden eller som i tråden Hund atack vad göra. Är ett bra exempel på vad jag menar.

Karmatarerskanise
2

#30 Det gör man bara om man inte håller kopplet ordentligt och om man inte känner sin hund så man är beredd. Själv snurrar jag alltid kopplet runt handleden för säkerhetsskull.

Jenna_Nord
4

#31 Menar du att dina hundar aldrig är lösa, och att du på alla dina promenader går med kopplet snurrat runt handleden???

Mvh Jenna

Karmatarerskanise
4

#32 Jag har inga hundar själv just nu.
Men min förra hund fick enbart vara lös i inägnad. Mammas hund är det samma sak med och ja, jag har kopplet runt handleden i alla lägen. Är en rutinsak.

indra-bus
0

#31 De är ju precis de jag menar man känner inte sin hund vet inte vad den reagerar på är inte beredd. För man har ju koppel o då kan inget hända. Eller så orkar de inte hålla hunden som är för stark. tex.

Har jag min hund lös så har jag super koll på på henne. Hon är 6 år o än inte ställt till med något. Då jag tränar med henne nästan varge dag.

Jag har lärt henne vad hon får o inte får o att hon ska lyda.

SaraC
11

Ni som fortsätter ha era hundar lösa direkt efter att de stuckit - skulle ni agera likadant om er hund sprungit fram till en annan hund och bitit den/muckat gräl/jagat den?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jenna_Nord
1

#35 Om någon av mina hundar hade visat aggression mot någon hund öht så hade jag självklart bara släppt dom där jag kan garantera att dom inte kommer åt någon annan hund. Som sagt får man ju tänka en extra gång när de handlar om någons säkerhet!

Mvh Jenna

SaraC
9

#36 Varför tänker du annorlunda när det är ett vilt djur det handlar om?

Jenna_Nord
3

För att dom har aldrig visat aggression mot något vilt. Det är en jaktinstinkt att jaga sånt som springer, inte döda. Och då jag hittills har kontroll på mina så tänker jag inte straffa dom i förtid. Jag liter fullkomligt på mina hundar, men har självklart ändå djuret i dom i åtanke.

Skulle mina skada eller göra ett annat djur illa, så lovar jag att tänka om :) Men tills dess får mina hundar lov att leva livet, vilket dom älskar. Så länge dom sköter sig ser jag ingen anledning till att tvinga dom att bara få gå kopplade promenader och gå runt i en nerpissad/bajsat inhägnad.

Mvh Jenna

SaraC
6

#38 Straffa dem i förtid, hur menar du? Jag har ingenstans skrivit något om att alltid ha kopplade hundar/enbart rasta dem i inhägnad. Frågan var ju riktad till den som fortsätter ha sina hundar lösa direkt efter de jagat vilt.

Hade min hund jagat vilt hade jag inte heller tänkt att "jahapp, nu är det kört och han får aldrig mer vara lös!", men jag hade inte bara hipp happ släppt honom igen på en gång utan funderat över vad som gick fel i situationen och hur jag skulle kunna göra annorlunda. Kanske träna hunden att skvallra på vilt eller träna mer inkallning innan han fick vara lös igen till exempel.

Jenna_Nord
1

Haha men dåså :) Då är vi ju överens :P

Tillägg:
Att straffa i förtid så menar jag att ha hunden kopplad i förebyggande syfte för att den kanske någon gång i sitt liv skulle sticka efter vilt.
Då är den ju straffad på sin chans att få springa löst, för något som den inte gjort :) Om du förstår hur jag tänker :)

Mvh Jenna

[Ronon-m]
1

Ojojoj… Tycker Jenna_Nord och Labolina_73 har skrivit bra, kan inte själv lägga till med så mycket mer.. Mer än att jag tycker att ni tar vissa saker alldeles för seriöst!

indra-bus
0

Olyckor händer.. Visst skall man förebygga. Men de är farligt att leva man kan dö. Man kan ju inte sluta leva för de..

Karmatarerskanise
3

#42 Däremot kan man tänka på hur man lever. ;)

Frida B
0

skulle bli jätterädd om det var min hund som stack! tur att han kom tillbaka och ingenting hade hänt :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

SaraC
0

#40 Det var ju jättebra det Flört Men synd att det bara var du som svarade på min fråga i #35, eftersom vi uppenbarligen tänker likadant Tungan ute Var nyfiken på hur man annars resonerar.

[Doglovers]
6

Alltför seriöst. Men det här är ju för gudskull för dom vilda djurens säkerhet.

indra-bus
1

#47 Går de vilda djuren säkra när du meriterar dina jakthundar tro??

[Doglovers]
9

Då är det INTE föryngrings period. Och våra hundar får endast jaga en sorts vilt. De andra är dom provade och rena på. På ett så kallat RR provFlört

indra-bus
1

De är ju bra att de är inte är under denna tiden.. Men de är ju måga som säger att de har en jakt hund o de går inte att lära den vad den får jaga o inte. Blir lite förvirrad.

Själv är jag övertygad om att de vist går. ;)

[Doglovers]
7

Visst går det. Jag har stövare och den får absolut inte jaga annat än hare och räv. Min vill jag bara ha på hare. När jag ser ett rådjur låter jag rådjuret gå undan och sen går jag med min stövare över spåret. När hon sätter ner nosen och visar intresse, låtsas jag som om det är jätte skrämmande och rusar därifrån. Genom att göra så, så visar jag min hund att det är riktigt läskiga saker. Ser vi en hare gör vi likadant, men med beröm i stället.

Min man har en spets och den jagar bara älg. Där har vi gjort likadant. Min grabb har också en spets av samma ras och hon jagar bara skogsfågel.

indra-bus
0

Min 6åriga schäfer tik (de är ingen jakt hund) men hon får jaga löv o" sin" boll.

Jag lovar att de ser roligt ut när hun står med tungan ut o ska ta ett löv som på rått jakt. O de kan hon roa sig med i timmar.

O första gången hon såg ett rådjur stod 3 stycken mitt i en gata där vi gick. O jag tänkte först att 3 stora varg hundar som rymt måste gå o kolla. Men de var 3 rådjur. De brukar gå ner från skogen o äta äplen.

Då börade hon vifta på svansen som tjena. Vädrade vad är du för någon. O rådjuren tittade på hene la märke till att hon var där brydde sig inte.

Så vi höll lite avstånd för att studera dem. Då de går upp på en annan gata går över den o fortsätter sin vandrig på trottoaren bretvid varan. Såg för himmla kul ut. O jag hade ingen kamra med synd.

[Doglovers]
7

#51 Många tror att jakthundar är helt IQ befriadeSkrattande Men dom är exakt lika dressyr mottagliga som vilken hund som helst.Flört

Det var synd du inte hade någon kamera med dej.

[mangi72]
1

Tycker det är härligt att se dom som kan ha sina hundar lös under promenaderna det är verkligen min dröm att kunna ha Milou lös på gården och på promenaderna men som det är nu så vet jag att han skulle luffa iväg och utforska på egen hand men vi jobbar på det han är bara 1 år än så jag har han i spårlina och koppel.

Klart att vilken väldresserad hund som helst kan någongång testa och få göra fel herre gud vi kan inte skydda dom från allt dom måste ju få leva ett värdigt hundliv och inte instängda och överbeskyddade bara för att vi är rädda för att något ska hända dom, det kan alltid hända dom något hemskt men man kan ju inte leva om man ska vara rädd för allt.

Tyckte att han var riktigt duktig som kom hem efter sin lilla upptäcks färd som trots allt verkade ha gått bra och ingen kom till skada.

indra-bus
0

# 53 Precis o en ung hund på 1 år håller ju på att upptäcka världen o kan få för sig mycket bus. O välrden är mycke roligare än matte o många gånger lär sig hunden att kommer man blir man kopplad o de "roliga" är slut". Men tränar ni på så kommer du att kunna ha den lös.

Sen svar på frågan om min hund skulle springa fram o bita en hund skulle jag börja fundera på varför. O rätta till de hundar kan ju mucka fast de är kopplade. Men jag har lärt henne att noncha de. O kommer de en hund så ropar jag in henne för de som går förbi inte vet något om min hund.

Men om hon gjorde de så skulle jag inte ha henne lös nej..

Jenna_Nord
3

Jo men jag tycker inte de verkar finnas mer än dom två åsikterna här..
Den som vi delar och sen som Shettisar och Hera tycker (och kanske några fler), alltså att hunden under alla omständigheter ska vara kopplad då det är lag på detta.

Jag tror inte att det finns någon här inne som medveten släpper lös sin hund i skogen eller tätboende om den varken kommer på inkallning eller drar efter vilt.

Mvh Jenna

SaraC
8

#55 Bland andra TS tycker ju att det är helt okej att släppa hunden direkt efter att något sådant här hänt. Jag tycker som sagt att man måste fundera över varför hunden gjorde så och ta itu med det innan man släpper hunden lös igen.

Jenna_Nord
1

Vad exakt hade du gjort i TS situation?
Hade man kunnat beställa harar så hade de ju gått o träna på i koppel osv. Men synd är väl de ;P

Mvh Jenna

[Shettisar]
2

#55  Jodå,det finns folk som har sina hundar lösa oavsett om de är "lydiga" eller ej.Här nere så har vi en som har sin schäfer okopplad och som springer vind för våg i våra skogar.Hunden har mötts av flera närboende i skogarna och hunden har då morrat och gått emot dom.Ägaren har fått 2 tillsägelse varav av mig senast.Jag upplyste honom då om lagen och vad jag som markägare har för rättigheter sedan dess har jag inte hört om vare sig hunden eller ägaren mer.Så visst finns det folk som fullständigt skiter i lagen,de bor ju på landet är deras svar…

SaraC
2

#57 Skvallertränat förmodligen och helt låtit bli att ha hunden lös där jag vet att det är stor chans att det finns vilt under "barnkammarsäsongen".

Jag skulle inte alls känna mig trygg i att släppa en hund som just stuckit ifrån mig.

Jenna_Nord
0

Självklart finns det många som gör det ändå. Det har jag inte sagt annat. Men jag skrev att det finns nog ingen som gjorde det här, alltså i denna tråden. Eller alls inne på HIF förhoppningsvis :)

Svårt med skvallerträning när de är så sällan man möter vilt :/
Har nog bara sett 2 harar tillsammans med hundarna hela detta året.. Annars hade de definitivt varit något jag hade gjort, även innan det hände rnågot :)

Mvh Jenna

SaraC
2

#60 En hund som är van att skvallra på promenaderna är ju enklare att få till att agera så även vid ett viltmöte än en hund som inte alls är tränad att skvallra. Förstår att det är svårt att träna just på vilt om man inte möter det särskilt ofta men man kan ju till exempel träna på fåglar ute, åka till ett vilthägn eller bara träna med husdjur man möter eller kan få lov att låna i träning som kaniner eller katter till exempel. Är hunden van att skvallra när den ser en kanin eller ett annat tamt djur så är ju chansen mycket större att den skvallrar även när den ser ett vilt djur.

Jenna_Nord
0

Ja de är klart :) Jätte smart! Kanske borde börja skvallerträning ändå då… Kan man ju nästan köra skvallerträning på allt levande som inte är människor. Även fast man lär få rättså feta hundar då ;)

Hehe har egen kanin o katt så där är intressert faktiskt inte så jätte stort :P

Mvh Jenna

[Doglovers]
10

#58 Jag har fått samma svar när jag säger något till folk som har sina hundar lösa under den tid dom INTE ska vara det. Jag höll på att köra på en hund som hoppade upp ur diket mitt framför bilen en dag. Jag förklarade varför den skulle hållas kopplad och fick ett finger till svarSkrattande Moget…! Alla jag pratar med har ingen aaaaaning om lagen… Vart har strikt ägaransvar tagit vägenObestämd Här kommer dom i bilar, kör in på våra skyltade privata vägar, öppnar bagageluckan och släpper ut överlyckliga hundar som springer som skållade troll över gärdena där vi vet att fasanerna har sin kull. Och som vi är jätteglada över.

(I förrgår kom en och motionerade sin hund genom bilrutan… Hunden fick alltså springa bredvid bilenSkrikandes Grannen noterade regnummret och åkte ifatt dom och stoppade dom och frågade vad han höll på med. Men det hade ju förstås inte min granne med att göra. Får se vad han tycker när polisanmälan dimper ner i postlådan…Flört Men detta har ju inte med tråden att göra. Många runt om hade noterat dom så det hade pågott bra länge. Med andra ord flera kilometer.)

htt
1

Vad skönt att Ozzi kom tillbaka, men själv skulle jag aldrig våga släppa min hund helt och hållet, även om den inte alls var intresserad av vilt eller liknande. Man kan åtminstone koppla på en långlina, det skadar ju inte hunden och jag kan, om hunden sticker efter vilt, få fatt i den så att vilda djur (eller andra hundar, människor eller vad som helst som hunden kan sticka efter) slipper komma till skada.

indra-bus
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#64 oj vad lätt en lina kan trassla sig kring benen. O sticker hunden i den är de väldigt lätt att tappa om men har en tung stark hund. O dessutom så kan hundar som är i koppel eller lina skada andra.

Sen om en hund jagar en hare ska de mycket till om den skulle skada den. Då en hare fintar bort hunden hur lätt som hälst. Nu menar jag inte att de är ok. Men har man hunden i lina så kan den jaga en bra bit än då. O har skrämt haren vilket den intre får..

Jag skiulle ALDRIG ha lina på hunden.  Mer än när den spårar. Men att springa fritt i nej nej.

Kompisar..

htt
1

#65- Jag har dock min hund hellre i lina än helt lös :) Även om min hund inte sticker så har jag den där extra säkerheten.Fast alla tycker ju olika :)

Jenna_Nord
2

Håller helt med #65. Långlina hade heller inte funkat när man är ute i skogen osv. Såg ett avsnitt av Ullared där Boris var ute och plockade svamp med sin hund. Tät skog + lina = inte de bästa. Som jag garva när han varannan sekund var tvungen att trassla ut hunden som fick stå i vänta xD vilken härlig promenad!

Mvh Jenna

[Doglovers]
5

En liten fråga som är rätt så aktuell just. Många går till skogen för att plocka blåbär och svamp. Många av oss bor inom ett vargrevir. Har ni fprtfarande er hund lös då? Är det inte bättre att ha hunden i koppel eller långlina. Hundar har blivt tagna mitt framför näsan på sina ägare i skogen.

indra-bus
0

Nej plockar jag blåbär eller gräs till marsvinen. Sätter jag kopplet tunt benet. För då är jag ju konsentrerad på bären.

Sen här där jag bor behöver man inte gå mer än bredvid sågspån stigen där de fullt i blåbär behöver inte gå in i skogen.

Jenna_Nord
0

Vimlar inte så mycket varg i Skåne.. Så ska man ha "tur"

Mvh Jenna

[Doglovers]
1

#70  Visst har ni tur och passa på att var glada för det. För även om man som jag tycker om vargen, så ställer det till vissa problem. Hur man än ser på saken.

Jag vistas mycket mer sällan i skogen nu när jag vet att vi fått sällskap än innan. Då var jag jämt ute.

Man har absolut ingenting att komma med när den dagen kommer då man står mitt emot en varg och den vägrar flytta på sej. Har man sen en hund med sej, så vet man inte hur det kommer gåRynkar på näsan Varken med eller utan hund. Många varg/hund möten har slutat med att hundägaren fått backa hem då dom inte vågat vända ryggen till.

indra-bus
3

# 71 Snälla har vi inte diskuterat klart detta med varg. Jag bor i Värmland anledningen att jag inte går in i skogen är för att inte störa vilt nu under denna tid. Jag är inte rädd för vargen.

Faktiskt är ja mer rädd för trafiken. Då jag inte har något att sätta imot en hård bil.

Höll på att bli påkörd på ett övergångställe i våras. Jag hade gått över ena väg banan såg att de kom en bil från höger från en rondell den saktade in. Så jag trodde de var för att vi skulle gå över. Så jag gick då börjar bilen dra på i stället för att stanna. Så jag kasta mig undan men fick ändå en ordentlig smäll hunen han jag rycka undan. Föraren stannade dock o var alldeles fötvivlad en äldre man som blivigt bländad de var därför han saktade ner. O han såg oss inte. Kunde gått illa.

De jag menar är att de är farligare att gå i stan än i skogen.

Jenna_Nord
0

Min hund har blivit påbackad för en 3 år sedan.. Döda vinkeln på en parkering när vi skulle in till entrén.
Så ja, trafiken känns farligare :O

Mvh Jenna

[Doglovers]
2

#72 Du har så rätt, men vi halkade in på det och då gick det av bara farten. MEN biltrafik inne i skogen behöver jag nog inte vara sååå orolig för som för rovdjur….?Skrattande

indra-bus
0

Nej de har du rätt i ;)