Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1135 ggr
Catta-
1

Hjärtlösa ägare

Stog nyss på balkongen och tittade ut mot parken där två kvinnor står med en kanin och en liten hund. "Åh vad gulligt" tänkte jag först och såg när den lilla hunden viftade på svansen och bjöd in till lek. Vet inte hur kaninen tolkade detta men den verkade väldigt besvärad och skuttade iväg lite(den hade sele och ett koppel släpandes efter sig). Då fick den lilla hunden spel och sprang runt den(med flexikoppel) och bjöd in till lek flera gånger meddans den stackars kaninen försökte fly. Ett par gånger flög kaninen på hunden men varken ägarna eller hunden verkade bry sig.. 
Efter några minuter gick hundägaren iväg med sin hund som såg ut att hellre vilja stanna kvar och leka med kaninen.

Fattar INTE vart kvinnornas hjärnor hade tagit vägen när de lät hunden leka med kaninen som uppenbart var väldigt irriterad och kanske rädd.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[_hsleiufhbtv]
3

Två av mina kaniner är hundrädda. Vi har hund hemma också, men han får inte leka med dom två. Han kan busa och ha sig med honan, men inte med de två rädda hanarna. Noll tolerans. Bara egoistiskt.. En gång hade en av hanarna rymt ur hagen när hunden också var på baksidan (det är inga problem med kanin-hund om kaninerna är i hage) och då visade det sig att en av kaninerna bitit hunden i nosen. Och där kom mitt dåliga samvete in i bilden också. Sen dess rör han inte den kaninen, och den andra är svart, och hunden hatar svarta kaniner av någon anldening. Men honan går hur bra som helst, slicka henne i öronen är extra kul Flört Grejen är den att hon njuter av det också den lilla tönten.. Sist somnade hon och hunden bara slickade vidare Tungan ute

Qepta
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även 2 av mina kaniner är lite smått hundrädda. I början vela han leka med dem eftersom de blev rädda och sprang och gömde sig, mina nadra två är stencoola när det gäller hundar. Det spelar ingen roll om det är främmande hundar som kommer och nosar på dem.

Hararna brukar skutta lösa inomhus då och då (båda är ute på foder just nu) och hunden struntar totalt i dem, men jag skulle aldrig lämna dem ensamma.

När jag fick hem hunden så hade han aldrig sett en kanin i fångenskap så han tyckte att de var jätte intressanta men fick från början lära sig att han inte fick leka med dem.

Det är fullständigt galet det de två kvinnorna gjorde. Kaninen kunna dö av chock, eller så skulle den kunna bryta ryggraden om den skulle få panik och slita dra i kopplet.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Catta-
0

Vad kul att höra att era hundar och kaniner kan umgås utan problem :) Men vissa förstår tydligen inte att man måste börja lugnt när de ska lära känna varrandra.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Qepta
0

#3 Precis. Man släpper inte ner en liten vettskrämd kanin till en främmande hund. Obestämd

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[shoiie]
1

#2 Vilken fin bild :)

Och det dem gjorde är ju sjukt, stackars kanin.
Men tyvärr så finns det djurägare som inte bryr sig ett dugg.

Jag har två katter och dem funkar utmärkt med hundar, det är bara en hund som dem inte gillar men när den hunden kommer på besök så sätter dem sig bara högt upp där hunden inte kommer åt dem.
Men jag skulle ändå aldrig låta mina katter hälsa på en hund ifall dem skulle vara i sele, utan dem ska vara fria så dem kan gå undan själv ifall dem inte vill vara i närheten av den.