Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3434 ggr
IdaT
4

SKK stöder inte gula bandet

I ett pressmeddelande släppt av SKK i fredags stödjer dom inte det så kallade "Gula bandet". Vad tycker du om det? Är det bra eller dåligt? Håller SKKs argument för att inte stödja Gula bandet?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Maja2
19

Personligen så tycker jag att det är vettigare att helt enkelt vara stenhård med att INGEN går fram till NÅGON hund, band eller inte, utan tillåtelse från ägaren.  Så, jag tycker att Skk gör rätt

Michaela-N
5

Såklart dom inte stöjder det. Det är inte dom som kommit på det.

Karmatarerskanise
3

Håller med #1.

Vattnadal
6

Jag tycker gula bandet är toppen. Visst, man ska aldrig släppa fram sin hund tilla andras, eller hälsa utan att fråga. Men hundar som har gult band behöver mer utrymme än vanliga hundar.

Skrämmande många släpper fram sin ahundar, trots att hunden de möter morrar, visar tänder, har raggen rest osv osv.
Att man säger att ens hund inte får hälsa hjälper inte heller. Enda sättet att komma undan säkert, är att säga att hunden har skabb ed.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Maja2
4

#4 Behöver mer utrymme än vanliga hundar? Vadå vanliga hundar?  Varför inte jobba för att man inte ska släppa fram, eller gå fram till hundar utan godkännande av ägaren?

Vattnadal
4

Klart man kan jobba vidare med att få folk att fråga först. Men detta är ett utmärkt sätt att göra det på.

Det gäller ju inte bara rädda/arga hundar. Har man en nyopererad hund, en hund som kan smitta andra ed, så är det väl bra att folk får en varning som syns på lite avstånd. Har man lös hund kan man kalla in den, gå fot förbi det gulmärkta ekipaget.

MVH Elin

Maja2
8

Jag har svårt att tycka att det ska krävas något band för att man ska respektera andra hundar/människor, och inte släppa fram vare sig sin hund eller sina barn.

Vattnadal
2

Jo, men folk är korkade, så enkelt är det… Tungan ute

Minns en gång för mååånga år sen, då jag gick med min dåvarande goldentik, som blivit svårt skrämd och feluppfostrad av en tik som var rätt galen. Hon hatade andra hundar, och hade dålig bithämning, dvs bet mer än gärna hål på en gång.
Rastade henne en tidig morgon utanför min systers bostadsområde. Mötte en karl med en boxerhane. Jag kortade upp kopplet ordentligt när jag såg att de gick rakt mot oss. Min hund reste ragg över hela ryggen, svansen nästan böjd över ryggen, morrade, visade alla tänderna (överdrivna signaler som sjutton) och när de var riktigt nära höll jag henne så kort att framtassarna nästan lättade från marken, hon visade tydligt att om hans hund kom närmare skulle hon bita, rejält och på allvar. Han frågade då om det var en tik. Ja, sa jag. Bra, då kan de hälsa, var svaret, och han började släppa feam sin hund.

Jag blev rätt ställd, för HUYR kunde han missa att min hund skull anfalla hans?

Jag sa ifrån, han sa att det gick ju bra, för han hade en hane och jag en tik. Det enda argument som hjälpte, var att hon löptr. Då först gick han vidare…

Vet inte om ett gult band hjälper ens i hans fall. Men jag anser att det är bra. Möter jag en hund med gult band, kan jag kanske ta en liten omväg, eller i alla fall jobba på att mina hundar inte ens ska titta på den mötande.

MVH Elin

Maja2
8

#8 Folk lär inte bli mindre korkade bara för att vissa har ett gult band, snarare tvärtom, har en hund INTE gult band, så är det fritt fram

Vattnadal
7

Jag tolkar det som att hund i största allmänhet går man inte fram till, hälsar inte eller släpper fram hund till utan att fråga. Gulmarkerad hund frågar man inte ens, man tittar inte, ger extra utrymme.

Jag är övertygad om att kan man lära alla att gult band betyder att hunden behöver extra utrymme, så är det lättare att lära dem att alltid fråga om alla hundar.

MVH Elin

Vattnadal
5

En liten fråga bara:

Ni som ogillar "gula hund", kommer ni ändå att acceptera att vissa väljer att använda det som signal, och ge dessa hundar det extra utrymme de behöver?

MVH Elin

Maja2
4

Min farhåga är bara att Vi som respekterar andra hundar och hundägare, ger andra utrymme även om de inte har gult band. Trixet blir nog att nå de som "är korkade" dvs de som INTE respekterar hundars sfär överhuvudtaget.  Jag ger ALLA hundar extra utrymme, och det tror jag att de flesta vettiga hundägare gör, det behövs lixom inget band för det.

Karmatarerskanise
8

Jag ger alla hundar "extra" utrymme.

[Driva]
3

Jagh tycker det är bra att SKK tar avstånd. Bättre med en kampanj om att ALDRIG gå fram eller släppa fram sina hundar utan fråga!

Jag vill inte behöva tvingas sätta på ett gult band bara för att folk tror det är fritt fram för att man INTE har ett gult band på kopplet.

Mina hundar får gärna leka med andra mindre hundar, om folk frågar först innan de släppter fram hunden. Därför skulle jag inte vilja ha ett gult band, MEN om detta blir kännt kommer folk tro att det är okej att släppa fram hunden för att mani nte har ett gult band.

[Doglovers]
9

Skk har nog en poäng där tror jag. (Och själv ser jag bara det gula bandet som ett tredjepris.)

Vattnadal
7

Det kanske är så att det bara är folk som har de där hundarna som behöver lite extra utrymme som tycker att det är bra.

Jag har gult band på kopplet och gul halsduk på Vidar när han går promenader i stan, eller måste vara med på hundutställningar ed. Där det är trångt och många hundar är det så lätt att folk råkar slöppa fram sin hund utan att tänka.

Hoppas att ni i alla fall accepterar gulmarkeringen och inte ignorerar den bara för att ni inte gillar den.

MVH Elin

Karmatarerskanise
1

#16 Missar du att jag bland andra anser att man ALLTID ska visa den respekten för andra?

Vattnadal
5

Nej, det gör jag inte. Men det är skillnad på att bara inte låta hunden hälsa och ge extra utrymme, anser jag.

MVH Elin

Karmatarerskanise
1

Som sagt, jag går aldrig fram till någon ute på promenader. önskar att alla visade samma respekt tillbaka. Tror inte att ett gult band kommer ändra på folk som saknar respekten.

Maja2
3

Jag hoppas att alla respekterar mig och mina hundar och ger oss utrymme, även om vi inte bär gult.

bell
3

SKK gör helt rätt. Jag tycker det har blivit så fel med detta "gula band" Precis som flera andra i tråden ger jag utrymme till hundar och människor. Anser faktiskt att vissa hundar ej ska vara på alla platser och att sätta på otrygga hundar gula band bara för att ta med dom på t ex marknad tycker jag  skrämmande och väldigt elakt mot hunden.

Hade varit bättre om de hade en kampanj med "nalle bandet" för hundar som gärna hälsar på folk & fä. (om de promt måste göra slut på något reservlager av färg band)

AnneN
0

Jag som nästan alltid har en knallgul reflexsele på min hund på alla promenader året runt hoppas ju att detta med "gula bandet" inte drabbar oss på det sätt att folk slutar våga komma fram och fråga om de får hälsa på min hund.

Jag är fullt kapabel till att själv tala om för folk om de får hälsa på min hund eller inte, redan när jag ser att de börjar vara på väg emot oss, och det hoppas jag att även alla andra hundägare är kapabla till, speciellt de som har en hund som av någon anledning behöver det där lite extra utrymmet!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nicolina
1

Jag är delad, dels så gillar jag själva iden - "varning, denna individ vill inte hälsa, håll avstånd". Fungerar ju i andra sammanhang ex. hästsvängen som jag nämt tidigare där man bla. sätter röda band i svansen på hästar som kan sparkas om man kommer för nära. Men fortfarande så anser jag att det är fel färg, gult är en "mellanmesfärg" som inte syns och inte heller säger mig något så rött eller iaf orange hade varit bättre.

Men samtidigt så tycker jag att detta med gult band verkligen inte ska behövas, folk måste väl ha lite vett innanför skallen kan man tycka…. men efter en dag på stan, eller i kollektivtrafiken eller för all del bara ut på vanliga kissrundan så förstår man hur otroligt icke vettiga vissa hundägare är och då kanske detta med gult band är en rätt fiffig ide ändå.

Men jag skulle ju hellre se en stor kampanj där man framhåller ett par enkla punkter varav allra främst såklart -fråga alltid innan du/eller hunden hälsar på en mötande hund!!!

[Driva]
0

Alltså på en utställning kan det ju vara bra eller en tävling, precis som röda rosetten på en häst.

Men det är samma med den röda rosetten den används bara på tävlingar 8iaf vad jag sett. För det är liksom underförstått att man inte går precis bakom en främmande häst….

Men som sagt på en tävling eller utställning kan det vara så trångt att det är svårt och då kan det vara bra att visa att den här hunden kan det vara bra att inte gå precis brevid…

Sne får inte gula bandet bli en ursäkt för att den som har en rädd7aggressiv/osäker hund i sin tur inte tar utrymme, alltså tycker att det är alla andras fel om det händer något för "hunden hade ju ett gult band"

[Doglovers]
4

#16 Jag vet inte hur jag ställer mej till detta med gult band eftersom jag alltid ska utgå ifrån att man alltid ska respektera andra. Men din inställning är super bra. Är man medveten om sin hund så tycker jag det är väldigt ansvarsfullt av dej att göra som du gör. Särskilt på utställningar där både ägare och hundar extra snurriga. Skulle jag träffa på någon med gult så beundrar jag den hundägaren stortSkrattande

[Besan]
0

I vissa fall hjälper det dock inte att säga "Nej" typ tre ggr…. folk verkar inte förstå innebörden av orden och tror att bara för att det är en liten hund eller valp så är det fritt fram. Sen blir de förvånade över att hunden morrar och hugger efter dem. Jag tänker då alltid: skyll er själva.

Vattnadal
6

Citerar Pirre Andersson från Hundia, som förklarar det bättre än jag kan!

_"För dem som inte har gula band blir det ingen skillnad. Redan idag får de säga till att de vill/inte vill ha någon nära. Medan dem som väljer gult band kan få möjlighet till ökat avstånd redan på längre håll. Det gula bandet är ju valfritt och de som väljer kommunikation istället kan göra det. Att det pågår en kampanj för gult band hindrar inte att man väljer att inte använda sig av det. Det är också sunt förnuft tycker jag, att kunna välja vilket man själv vill men respektera andras val. 

Ett gult band ersätter inte kommunikation. Ett gult band tar inte bort vår skrivna lag om strikt hundägar ansvar. Ett gult band är bara en signal om att inte komma nära.

Men.. Om det räckt med sunt förnuft hade vi inte behövt en gulahundkampanj, då hade behovet att visa att det finns hundar som behöver mer utrymme inte funnits."_

MVH Elin

Maja2
0

#27 Visst är det så, och det känns självklart att det är valfritt, och att man respekterar andras önskan att göra som De vill med bandet.

Det blir intressant framöver att se, om människor som inte respekterar ett NEJ,  verkligen respekterar ett gult band bättre.

Vattnadal
3

#21 Nu kan det ju vara så, att Vidar är väldigt nöjd att vara med oss, tex på medletidsmarknader eller när vi är ute på hundutställningar för att sälja med företaget. Han gillar att ligga i tältet på sängen, i baksätet på bilen eller tom stunder i buren om så krävs. Fast han måste ju rastas, och då känns det skönt att kunna ha den markeringen på honom.

Han klarar nu för tiden lätt av att stå 1 m från ett annat hundekipage om hunden inte stirrar, försöker gå fram eller så. Detta om jag jobbar med honom hela tiden på att det ska gå bra.

De hundar som behöver gult band är inte så lätta att lämna bort till hundvakt när man ska göra saker. Inte många orkar med stor starkt Vidar, låter knappt maken gå med honom av rädls aatt det ska bli fel. 
Har jag att välja på att lämna honom i huset (för hundgårdarna vägrar han, får ångest) över 8 timmar elelr ta med honom, så får han självklart följa med.

MVH Elin

Satum
4

Jag förstår och håller med SKK.