Agility hjälp
Jag undrar om någon som kan agility kan hjälpa mig ?
Vilket moment tycker ni man ska börja med ?
Jag själv har en tunnel och 12 st slalompinnar, ska köpa hinder också, och då kanske en ring eller vad det nu heter. Men hur tycker ni jag ska börja ? Jag vill inte använda godis i handen hela tiden, för då lyder typ hundarna bara om man har godiset i handen. Tror ni att det funkar att använda klicker till det också ?
Hur gammal måste hunden vara för att tävla/träna. Vet att dem måste vara över 1 typ, men vill gärna ha ett mer exakt svar. Beskriv gärna hur ni tränar, jag brukar använda klicker och godis- fast jag jag vill inte använda godiset hela tiden, för jag vill inte att hundarna kopplar godiset till agilityn. För man får väl inte ha godis på agility tävlingarna ?
Tacksam för svar !!
Har du möjlighet att gå en agilitykurs, så gör det!
Att ha godis i handen hela tiden, är inget jag rekommenderar. Däremot att vara flitig med beröm.
Hunden bör vara 1 år innan man börjar träna, och man bör ha kollat upp höfterna.
Att lära en hund de olika momenten i agility, är som att lära dem vad som helst annars - man visar tydligt vad man vill att de ska göra, och belönar dem på något sätt, när de gör rätt. Svårare än så är det inte. Viktigast är att vara tydlig vid inlärningen.
Tack. Jag har ju renrasiga hundar reggade i SKK, så deras höfter är redan röntgade med men kommer att göra det innan om jag tävlar/tränar också.
Så, nu har vi köpt hinder också. Skulle då vilja ha en vippbräda, fast vet någon vart man kan köpa såna billiga ? Jag vet inte vad dessa "hinder" heter, men det är en bräda uppåt och sen är det är bräda som är rak och sen är det är bräda ner, hehe. Var finns det att köpa ?
Spelar det någon roll åt vilket håll ska hunden gå in på slalomet ? Åt höger eller vänster eller spelar det ingen roll ?
Blocket brukar ha billiga vippbrädor, på slalom ska den gå in från höger alltså med pinnen på vänster sida. Men glöm inte att belöna gärna med skål så hunden inte vill dra sig till din hand helatiden. Gå kurs innan skulle jag absolut tipsa för det är lätt att lära in fel. Lycka till!
Mvh Emelie och hunden Kelly 
#3 De billiga vippbrädorna kan vara rätt kassa … de slår över så snabbt, det finns lixom ingen broms på dem
Balansbom menar du, de finns att köpa på nätet, googla på Agilityhinder så finns det företag som säljer. De är rätt dyra däremot.
Hunden ska gå in från höger i slalomen, dvs ha första pinnen på sin vänstra sida
Tack för alla svar ! Jo, jag ska gå kurs när 2 av mina valpar har blivit större. Men detta är bara en hund som jag tränar för att det är roligt. Hon är 7år så hon kommer inte att tävla något heller för den delen. Hon är inte lärd att vara lös, och hon är väldigt vaktig. Så vet inte om det skulle gå…
Jag har klickertränat lite med min hund, men då måste man först lära hunden att klicket är beröm :)