Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 3305 ggr
[GeeGee]
0

Komma med leksaker/apport

Hej!

Min hund, hane på 1,5 år har aldrig lärt sig att komm med vare sig leksaker som apporten. Jag har inte tänkt på det speciellt mycket förens nu när vi ska träna in apportering med träapport och jag verkligen inte får honom att komma.

Han förstår helt enkelt inte.

Han vet vad saker är för något. Säger jag hämta grisen,hämta bollen eller liknande så går han till saken och "duttar" på den och tittar sedan på mig.

Hur ska jag få honom att komma med saker? Säger jag kom nr han har leksaken i munnen så släppr han den. Visar jag godis så släpper han den.

Behöver verkligen hjälp då detta i slutndan förhoppningsvis ska leda till att han hämtar apporten.

Mycket tacksam för svar Tungan ute

Maja2
1

Lär honom först att ta apporten i munnen, och att hålla den tills du säger Loss. Ha honom tex sittande vid din sida.  När han förstått det, så lägg ner apporten på marken, framför honom …  Är han inte intresserad av den, så lek med den, dra den efter marken osv. så att han får upp motivationen …  Börja där, och först när det fungerar, kan du kasta apporten längre bort. Så gjorde jag, och nu funkar det klockrent.

sofiek90
0

klicker? :)

MVH

Sofie

[GeeGee]
0

Fast han vill inte hålla i apporten alls om jag inte kastar den. Och jag har lärt mig att det ska vara roligt att ta apporten annars kommer det aldrig fungera. Så ska ja lära honom att ha den i munnen så måste jag tvinga honom.

Har försökt klickat men får honom ändå inte att komma till mig =/

Maja2
0

#3 Min ena hund ville inte heller ta apporten i munnen till att börja med, och det skulle aldrig falla mig in att tvinga en hund, det funkar ändå :)  Använd klickern för att lära honom att ta den i munnen, både från marken, och från din hand …

[GeeGee]
0

Men hur ska jag kunna träna om an aldrgi tar den? Dp kan du inte ha det problemet jag har, för han tar den aldrig någonsin från marken eller handen…spelar ingen roll om jag väntar ut honom med klickern, har godis, leksaker eller vad som helst. Han kommer aldrig på att han ska ta den. Det längsta han kommer är att han kan putta på den eller ta tassen på de men aldrig någonsin med munnen =/

Satum
0

Lek dragkamp med apportleksaken?

Loveradio
0

Kanske denna artikel kan vara till hjälp? http://klickerklok.se/apportering.php

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

rebz
3

Min hund är lika dan. Testa att börja med en annan leksak som han tycker om, kanske har han en favoritleksak. Försök att få honom att visa intresse. Du säger att han brukar dutta på saken. Börja med att du sitter framför honom och håller upp leksaken och har något jättegott godis, så fort han tittar på leksaken så belönar du. Kör sådana pass ett par gånger, korta pass. Sedan ökar du succssesivt vad det är du vill att han ska göra. Nästa steg kan vara att han duttar vid leksaken. Det är ju ett framsteg!
För vissa kan det ta längre tid, andra lär sig snabbt. Nästa grej kan vara att han bara tar den i munnen en halv sekund, det är ju ett framsteg och ska belönas stort, så han verkligen förstår att det är vad du vill att han ska göra. Du kan ju börja med en favoritleksak till att börja med, så du försöker lära honom att ta den och lägga på kommando. Sedan kan du succssesivt byta ut leksaken mot apporten.
När han kan kommandot så kan du börja med att läsa in honom kommandot apport, med favoritleksaken. Sedan när han lärt sig det så byter du till apportbocken. Men börja med att lära honom att hålla i leksaken/apporten.

Det är mitt tips.

Min kille är inte alls pigg på apportbocken, den är ju av trä och inte alls mjuk som de andra roliga leksakerna. Dessutom väger den ju mer. Usch vad läskigt ;)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Zipzee]
0

#6 Jag skulle inte leka dragkamp med den. Hade en hund som såg apporten som leksak istället för "arbete" och tuggade på den, inte populärt i lydnadsringen.

Portie
0

Testa att kasta iväg apporten eller leksaken en bit och vänd dig bort från hunden, spring iväg en liten bit. När han kommer med den så belöna. Detta har funkat bra för min hund som gjorde likadant som din.

Klicker är också bra, att klicka in en sak i taget.

Satum
0

#9 Tänkte mest för att få upp intresset på något sätt. Här kan Mogge skilja på sina leksaker iallafall, vilka vi apporterar med och vilka vi kör dragkamp med.

Sen är det väl inte säkert att TS ska tävla i lydnad?

[Zipzee]
0

#11 Nej det är inte säkert men jag förutsatte det i och med att det var snack om riktiga apportbockar :)

Satum
0

#11 Aha, läste snabbt så uppfattade inte att det stod så. Läste bara apport :) Jaja…

[GeeGee]
0

#10 Testat flera gånger men har kommer aldrig med den, han struntar i att ta upp leksaken då och går och gör någonting annat =/

#12 och 13

Tänkte inte tävla men vill komma upp i lydnadsklassen på Hundklubben i alla fall. Kan inte ha dragkamp, han släpper samma sekund som jag gör det.

Maja2
0

#14 Jag skulle inte använda leksaker till apportträning, utan bara en apportbock. Ta fram den när hunden verkar motiverad till träning, och jobba en kort stund med att öka motivationen till apportbocken. Kräv inte att hunden ska ta den i munnen till att börja med, utan öka bara intresset för den, lägg sedan bort den igen.  När du gjort så några gånger, belöna och beröm All kontakt hunden tar med bocken, även om han inte tar den i munnen till att börja med.