Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 16805 ggr
[mangi72]
0

Munkpeppar

Jag har köpt munkpeppar av en bekant för att prova om det hjälper till att få Milou lite mer lugn och inte så luktkänslig. Är det någon annan som har provat det på sina okastrerade han hundar?

Loveradio
1

Aldrig hört talas om det.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Karmatarerskanise
0

Har inte heller hört talas om det innan. Berätta gärna om det lugnar.

[Doglovers]
9

Det låter inte speciellt trevligt, måste jag säga. Att ta bort luktkänslan hos en hund är väl inte så hyggligt mot hunden. Varför ska man då ha en hund för…? Om den inte ska få gå och nosa omkring när den är ute. Genom att nosa så får den reda på massor om omgivningen.

Lilllens
2

Har bara hört att man kan använda det till ston som blir tjuriga under brunst, har dock inte provat på varken häst eller hund så jag vet inte om det funkar. Obestämd

Karmatarerskanise
0

#3 Fast det är väl till för att lugna. Finns för människor och hästar också.

Hittar ingen bra informationssida på nätet. Men det jag hittar säger inget om luktsinnet, bara att det kan lugna hormonstinna hundar.

russin
1

Vet att munkpeppar är vanligt på hästsidan till både hingstiga valacker och surston för att dämpa/lugna ner den sexuella driften lite (och då även lugna muppiga testosteronstinna hanar) - men känner ingen på hundsidan som provat. Borde fungera även där, men frågan är dosering.

Har inget med luktsinnet att göra.

[mangi72]
2

Doseringen står på påsen till en liten hund 1/2 tsk om dagen. Det jag tänkte var att han kanske blir mindre intresserad av att lukta efter alla löpande honor och att han får lite mer lugn i sig och inte stressaar upp sig så lätt för just löp tikar, klart att han ska använda nosen och lukta som vanlig vilket är viktigt för hundar.

Har även bokat tid för att ge han en hormonspruta efter mycket tänkande, vill se lite hur han skulle bli om han ska kastreras.

ellebelle1994
0

vi använde det på min häst (sto) när hon brunsta för hon blev så fruktansvärt på var valack så det borde nog funka på hanhundar med så dom lungnar sig och inte ormoner spökar

[mangi72]
0

#8 Jo jag hoppas att det lugnar honom lite i allafall för våran och så klart hans skull.

Kul att höra att det funkar på hästar och det borde ju funka på hundar med. Det är 2 :a dagen idag han har fått det så vi får vänta och se.

ellebelle1994
1

annars finns det ju p sprutor ochså men det e ju lite dyrare om dom har riktiga problem

[mangi72]
0

Jag testade att ge honom munkpeppar i 2 dagar men han blev dålig i magen av dom så jag har varit och gett han en p-spruta bara för att testa om han skulle förändras av en kastrering och bli mindre stressad. Han fick sprutan i Måndags och tycker själv att han är mindre vaktig hemma och är lättare att få kontakt med bland andra hundar men vet inte hur fort den verkar men vi får vänta och se.

Så jag vet ju faktiskt inte om munkpeppar hade haft samma effekt på honom som p-spruta eftersom hans mage inte tålde dom men det är nog olika, vet en som ger det till sina hundar och hästar och det funkar bra.

ellebelle1994
0

vad bra att du hitta en lösning :D