Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 20951 ggr
Imasy
35

Lös hund i bil = böter?

En vän ringde mig idag och berättade att hennes granne hade påstått att om man åker med en hund i bilen, som INTE sitter fast i bilen med bälte alt i hundanpassad bur, kan ge böter om man blir stoppad av polisen.

Någon som vet sanningshalten i detta påstående?

Luckysoul
2

Ingen aning faktiskt, vi har våra hundar lösa i bagageutrymmet när vi åker bil.

Maja2
9

Jo, det stämmer faktiskt. Man kan få böter för osäkrad last.

Imasy
4

Aha, det var som tusan. Så om en hund sitter i skuffen i en kombi t.ex. med galler där vid baksätesryggarna, är det fortfarande osäkrad last då?

Maja2
1

#3 Nej, då klassas det som säkrad last, eftersom hunden inte kan komma flygande fram bakom nacken på dig, eller genom vindrutan, så har jag tolkat det hela. Har du en liten hund som kan ligga på golvet på passagerarsidan, klassas det också som säkrad last

[postmortum91]
1

Men om man har en liten valp då som man ogärna ska stänga in i hundburen det första man gör när man får den ?

Maja2
5

#5 Tja … nu tror jag iofs inte att man får böter för att man har en valp i knät … men säker är jag inte. Beror nog mest på vad för typ av polis man blir stoppad av.

[Doglovers]
9

#5 Då ska du ha den lilla valpen i en bur och själv sitta bredvid så att den inte blir orolig. Du kan stoppa in fingrarna i buren och också prata lugnande med den. Se till att den busat och rastats ordentligt innan. Då är valpen skapligt trött och somnar rätt snart. Du har inte en chans att hålla den om ni skulle krocka. Den far som en trasa framåt i bilen och slår ihjäl sej. Och kan även skada andra. Buren sätter du så pass att den sitter inklämd mellan fram och baksätet eller ställer på golvet så den står stadigt. Beroende på vilken storlek du har på buren.

Swadika
0

#5, då kan man ha den antingen i knäet eller vid fötterna på passagerarsätet (om någon sitter där) fick jag förklarat för mig när vi pratade med polisen om man kunde få böter om man hade hunden vid fötterna på passagerarsidan :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

LisaF
0

Sen kan man kanske (om man nu vill ha hunden i knät) på något sätt sela fast hunden i det bälte som du själv har på dig.Tungan ute
Då kan den ju inte flyga omkring i bilen, och det borde väl räknas som "säkrad last" ?

Men det säkraste för både hunden och människan är ju ändå att ha vovven i en bur i bagageutrymmet.

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

mejamylove
4

#9 Fast om man krockar då, så mosar man ju hunden

Karmatarerskanise
0

Även valpar ska sitta i bur eller i bälte. Handlar inte om att man är elak mot valpen, det handlar ju om säkerheten om en olycka skulle ske.

Och visst, man kan få böter även när det gäller en valp.

Catta-
0

Jag har för mig att det inte finns någon lag om att man måste ha hunden i bur/ha bilbälte när man åker bil(skummat igenom på bla. jordbruksverket). Men sen kan man ju fråga sig hur mycket hunden igentligen betyder för en om man låter den vara lös i bilen.. Olyckor kan hända alla.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Maja2
1

#12 Tror mer att det handlar om last i bilen, än att det handlar om hunden, därav att det inte står på JBV:s sida.

Catta-
0

#13 Mycket möjligt. Men i vilket fall är det bra att de som åker fast får böter om deras hund inte är "säkrad" på ett bra sätt. Så en gång en liten hund som satt bakom passagerarsätena uppe vid nackstöden på "hyllan" framför bakfönstret(liten bil) :/ Den hunden hade flygit som en vante om de hade behövt stanna snabbt/krockat.

Karmatarerskanise
1

#13 Det stämmer.

#14 Usch ja, det har jag sett flera gånger :(

[Ronon-m]
2

Jajamen, det är 1500 i böter. Hunden ska sitta säkert.. I bur, grindar, krocksele eller i kombiutrymmet med ett stängel bak så att inte hunden kan flyga fram i bilen. Hundar får inte heller sitta tillsammans utan måste vara åtskillda med en mellanvägg eller liknande :)

Mischa
10

För att klargöra: det hela handlar ju inte just om hund, det finns ingen specifik lag om hur hund skall färdas.

Däremot finns bestämmelser för att lös last i bilen skall vara säkrad eftersom hundar inte räknas som passagerare så blir dom last, men även passagerare sitta fastspända.

Hur vidare man får böter eller ej beror säkert på vad för polis man stöter på, vidare kan det vara bra att veta att det är få försäkringsbolag som godtar "lös" hund i bil.

≧◔◡◔≦

Maja2
2

#17 Bra sammanfattning :)

pehu
0

#17 Jodå, det finns en föreskrift. Den heter: "Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur" saknr L5. Där står om hur hund ska transporteras i personbil bland annat.

rebz
0

Min mamma berättade om det där för mig. Hon hade hört på radion när de pratade med någon person som hade sin hund i baksätet, lös, och frågade om lagar och så. Och de på radion pratade med någon som kunde det där (vet inte om de va någon trafiksnubbe men denna jobbade iallafall inom detta) som sa att det inte finns någon lag som säger att hunden måste sitta fast. Men att man för hundens säkerhet bör göra det. Men som sagt, finns ingen lag på att hunden ska vara fastspänd eller sitta i bur eller vilketsom. Men man borde som ägare se till att hunden ändå åker säkert, för allas skull.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Catta-
0

#20 Jag har också hört det, att det inte finns någon lag. Men somsagt bör man ju se till att hunden sitter säkert i bilen.

Maja2
2

#20 Det finns däremot regler kring last i bilen, dvs att all last man har i bilen ska vara säkrad.

Mischa
0

#19 Tack för informationen, den har jag helt missat.

Men blir fundersam då texten inleder med "34 § Då transporter sker i personbil eller lätt lastbil vid regelbundet återkommande yrkesverksamhet, ska fordonet ha ett utrymme, som är särskilt avsett för hundar."

Samt att man enbart tar upp bur som alternativ.

≧◔◡◔≦

rebz
2

#22 ja och de tog upp det i radion också. Att det är många som säger att hunden räknas som last och då ska hunden vara fast. Men han sa att det inte gällde hundar utan att det är många som antar att det gäller dom och då säger det. Men det gäller tydligen inte hundar.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Nicolew
0

Man får inte böter, vi har toy pudeln "lös" i bilen då hon alltid ska sitta i framsätet i knät på någon. Hon vågar inte åka bak då våran rottis skäller så jädrans mycket.
Vi har blivit stoppade, men ingen böter.. Utan mer tillsägelse.
Jag åandrasidan är emot lös hund i bilen av säkerhetsskäl samt tycker jag det är jobbigt om dom ska vara lösa.
Men det är min mammas hund och val.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

vallhund
1

# 10

Hunden behöver inte bli mosad i en bur i skuffen vid en kollision, ej heller behöver ev. passagerare i baksätet bli skadade av en bur som tränger igenom sätena, iaf inte om man skaffar sig en krocktestad bur med deformationszoner som MIM Variocage.

Allt beroende på vad man krockar med, vilken fart man har i förhållande till det man krockar med.

För ett tag sedan dog en polis i en olycka vid en utryckning, han hade bälte, hunden satt bak i skuffen o klarade sig utan en skråma.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Maja2
0

#24  Som sagt, då handlar det nog mest om vilken hund du har i bilen, storlek osv, samt vilken polis du blir stoppad av.  För nåt år sedan hade vi en tråd här där samma fråga dök upp, så jag ringde min kusin, som är polis, och frågade henne.

Mischa
2

På tal om lösa hundar i bil så fick jag höra en händelse igår som min sambos bror varit ivloverad i.

Han hade kört bakom en kvinna och hela bilen hade börjat svänga fram och tillbaka på vägen, hon svängde av vägen och klev ut för att vinka in honom i närmast shocktillstånd, hennes två hundar hade börjat bråka i bilen och hon hade till slut hamnat i mellan och blivit biten, under färd.

≧◔◡◔≦

Catta-
0

#26 Jag tror hon menade att hunden skulle bli mos om man satte fast den i samma bälte som ensjälv, om hunden vill sitta i knät. Hon svarade på #9 som skrev det.

Emo
3

När jag köpte min senaste hund, passade jag på att köpa ett litet hundbälte till henne, så att hon kunde vara bältad i bilen från första resan hem.

Mina föregående hundar försökte själva ta på sig bältena, när de åkte i baksätet, för det visste de att de skulle ha på sig när de åkte bil. Såg så roligt ut.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Jenna_Nord
0

I min mammas bil finns de inte plats för bur och sen har vi alltid ett sånt där överdrag över hela baksätet när dom ska sitta där. Så vi kan inte heller sätta fast i något bilbälte :/ Sen vandrar dom runt så mycket där bak ibland så då hade de inte funkar med bilbälte…
Ska köpa ny bil iaf och då har jag sagt att det ska vara en med ordentlig skuff :)

Mvh Jenna

mejamylove
0

#26 Jag menade inte bur, jag menade att ha den i samma bälte som du själv har på dig. Att om man krockar då så mosar man ju hunnden.

[Forest]
0

Jag är faktist väldigt osäker vad som gäller enlig jbv hemsida står det inget måste alls om hur man ska ha hunden i bur eller sitta fast i bilen? Kollar man vidare på trafikverkets hemsida ser jag inget om detta. Obestämd Jag har bilsele på mina hundar vi funderar på att skaffa bilbur men pga vi funderar lite mer faktist på byta bil och då är det inte combi så får hundarna sitta i sina selar ett tag till. Därimot har vi blvit stoppade med lös hund i bilen enligt den polisen så var det helt okej.

Maja2
0

#33 Jag tror att det handlar om vilken polis man blir stoppad av. Jag har kört bil med grejjer lösa i bilen, som definitivt skulle varit säkrade på nåt sätt, det vet jag ..  fullsmockad bil med grejjer från Ikea ….   fastnade i en blåskontroll …. men Då var det bara blås de var ute efter, så den enda kommentar jag fick var: Ett släp hade inte suttit fel.

[Forest]
0

34 men vart kan man då läsa om att det är lag på detta? får snoka lite på polisens hemsida o se där Flört Ser nu föresten att 23 hittade lite mer vad jag sökte :)

LisaF
0

10# 32#
Självklart menar jag inte att hunden ska ha samma bälte som passageraren. Då är det ju klart att man mosar hunden vid inbromsning/kollision. Jag skrev att man kanske kunde sela fast hunden i bältet, alltså använda en extern sele som man kopplar fast i passagerarens bälte.

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Maja2
0

#35 Jag ringde och pratade med min kusin som är polis, så jag vet inte var man hittar det, men det borde väl gå att googla egentligen … fniss

LindaBlue
0

Efter att ha läst den här tråden gick jag igår till djuraffären och hittade en sådan här: http://grand-prix.se/12881293-trixie-sakerhetssele-till-p-4795.html .Verkar funka finfint, hon har lite rörelsefrihet, och själva bältet kan sitta fastspänt i bälteshållaren permanent, så kopplar man bara på kroken på selen när man hoppar in. Dessutom ser Julie alldeles mallig ut över sin nya sele! Skrattande

mejamylove
0

#36 Tolkade det fel

vallhund
1

# 38 Låt dig inte invaggas i falsk trygghet. Det finns en krocktestad sele o det är Allsafe, med en Allsafe sele så vet du iaf att hunden inte kommer flygende som en elefant om det smäller, den ligger i en helt annan prisklass, ca 590 kr.

Den är krocktestad på en hund som väger 20 kg överlever en smäll i 50 km i timmen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
1

Maja2  :)  jag skrev ett mail o fråga farbrorpolisen hur det ligger till med detta Flört Jag fick som svar av trafikpolisen

Hej.

Det finns inga regler för hundar i bilen. Hunden räknas som last / gods och ska förvaras på ett trafiksäkert sätt i bilen. Det är lämplig att använda en hundbur. Så du har så rätt så Maja om detta hunden räknas som gods Flört

Jenna_Nord
0

Jag tycker han säger emot sig själv när han säger att det inte finns några regler. Antingen finns de eller inte. Och om hunden nu räknas som last så finns det ju alltså regler på hur dom ska förvaras :P

haha, blir knäpp…

Mvh Jenna

[Forest]
0

42 japp det tycker jag oxå. Men hunden räknas som gods antagligen ser dom lite till hur stor hunden är med?

Maja2
4

#42 De menar antagligen att det finns inga specifika regler för just Hund, utan den räknas som last, och då gäller reglerna för säkrad last i bilen.

Fridaaaa
0

#25 Så himla oansvarigt av din mamma att ha hunden lös i famnen och desstom i framsätet. Hon tänker verkligen inte på  hundens bästa!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SaraC
1

#45 Men hon skriver ju att hon är emot det? Det är hennes mammas hund.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Fridaaaa
0

#46 Skrev fel, men ändrade innan du skrev nu ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.