Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1941 ggr
selmasmatte
0

Hundattack vad göra?

För ett par timmar sedan var jag ute med min valp på 11 veckor (12 på onsdag). Vi brukar gå en liten runda på ca 100 meter i hennes takt då hon får utforska och leka med pinnar osv, på vägen tillbaka så stod det en dam med hennes stora hund ca 20 meter ifrån oss och jag funderade på om jag skulle ta upp henne, men lät henne gå i kort koppel istället, damen märkte att jag tvekade lite halvt och sa vänligt att hunden var snäll. Vi stod och pratade i några minuter och sedan gick det så fort, min valp skällde en gång och den stora hunden drog med ägaren ut på asfalten och mot oss. Valpen skrek och skrek men lyckades få upp henne i famnen och hunden hoppade och försökte greppa tag i henne. Allt gick bra och jag frågade hur det hade gått med kvinnan. Påvägen tillbaka kändes det som att min valp betedde sig som vanligt men jag är jätterädd att hon är skärrad för livet eller inte kommer kunna träffa andra hundar osv. Nu sover hon gott och verkar inte ha påverkats så mycket av händelsen men samtidigt kanske hon blev chockad, jag vet inte. Det är min första hund så jag blir så osäker….vad kan jag göra?

Vattnadal
3

Jättebra att du hann lyfta upp henne. Dels för att hon klarade sig då, sen för att du faktiskt visar att du räddar henne om det händer något. Viktigt är dock att inte ömka och trölsta i det läget, även om man blir uppjagad själv. Då förstärker man nämligen att det var otäckt.

Försök se till att träffa snälla vuxna hundar, gärna stora oxå, som hon kan se på lagom håll, kanske rent av träffa. Ta det lugnt själv, men det är bra om du hälsar och tar i hand med ägaren, samt gärna klappar hunden innan valpen får umgås. Då visar du tydligt att du kollar av och bara släpper fram snälla hundar.

Känner du någon med en trevlig, lugn snäll hund, ring och boka en liten träff redan imorrn. Ni kan ju bara vara i närheten av varandra, och du kan jobba på kontakt med din valp, dvs ni leker, kanske letar godis, så att "ni tillsammans" är viktigare än den främmande hunden. Då avdramatiserar du det hela lite. Sen kanske ni bara kan gå lite bredvid varandra med koppel på hundarna, och de kan få hälsa efter att du visat att det är OK. Gör så, med snälla säkra hundar, så är det säkert ingen fara.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

reverse
1

Känner du andra hundägare eller folk som känner hundägare (etc) som då har lugna, stabila och språkkloka (hundspråk) hundar så kan de vara bra att få träffa som förebilder under uppväxten. Och inga andra hundar där man är osäker på hur de är. Oavsett om din valp tagit åt sig av det dåliga mötet eller inte så är det bra med förebildshundar. ;)

//Lina

vallhund
0

Håller med föregående skribenter.

Låt aldrig din valp hälsa på någon hund som du själv inte känner, eller vars ägare du inte känner o litar på.

Senast häromdagen blev en York ihjälbiten av en större hund, där ägarna som inte kände varandra lät dem hälsa på varandra. En 2 kgs hund har inte en chans mot en som är 30+

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ixectrona
0

Det är en knepig situation, för dels kan man säga att det är bra att man plockar upp hunden - om den är i direkt fara för att bli dödad eller allvarligt skadad.

MEN annars är det inte alls bra att plocka upp hunden.
* Den lär sig inte att ta hand om situationer själv, den lär sig ingenting om livet eller att hantera saker själv. Människor, primater, plockar upp sina ungar i famnen för att försvara dem. Hunddjur gör det inte. Låtsas inte som att de är primater.
* Det gör hunden man plockar upp mer som ett "byte" eller en "sak", ett "mål" för den andra hunden att jaga efter. Den kan lätt hoppa upp och bita både dig och din hund.

Det är en till nackdel med det, i alla fall/speciellt om man plockar upp hunden i tid och otid (som om man ser en stor hund långt borta på promenaden), men jag är inte säker på att jag kommer på vad det var.
Jag vet att det jag pratar om finns på film, men jag kan inte hitta det.

selmasmatte
0

#1 & #2 tack så jättemycket för tipsen och hjälpen!! :-) #3 & #4 Jag tänkte bara börja med att säga att vi stod en kort stund och prtade båda höll i kopplerna och det var lungt - till en början. Men de fick inte hälsa, jag stod på asfalten och hon på en gräsmatta ca 4 meter därifrån. Så hundarna hälsade inte just för att jag är försiktig. De fick kontakt, ja. Men min valp har träffat andra hundar tidigare då jag har vänner med hundar och de har lekt och haft det jättebra utan några problem alls. Jag hade aldrig låtit min valp hälsa på en 50 kilos hund när hon själv väger 2 kg, visst kan det gå bra men går det dåligt så går det åt helvete och det vågar jag verkligen inte riskera. #4 jag valde att inte ta upp henne av just de anledningarna du gav, hon ska få utforska omgivningen och upptäcka vad som finns. Men jag anser att det är självklart att man plockar upp en valp på två kilo när en främmande hund som är mer än dubbelt så stor springer emot en även om den bara vill hälsa för man vet aldrig. Och jag släpper hellre ner henne sedan när jag vet att det är säkert än att hon blir ihjälbiten :) men tack för tipsen ni med ville bara förklara mig lite om det verkade otydligt!

Labolina_73
0

TS var bor du?