Marma Tjänstehundsutbildning!
Jag fick precis besked om att jag kommit in på Marma tjänstehundsutbildning steg 2 efter att ha gått steg 1 förra året. JAG ÄR AS TAGGAD!
Ska bli så himla skoj att få åka på det igen det här året :)
Någon som sökt till steg ett eller kanske till och med någon som kommer komma till steg 2?
Slänger upp en bild på mig och Ben från förra året :)
Åh vad kul!!! 
Hur gammal måste man vara?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Undrar samma som #1 ang ålder, finns det någonstans man kan läsa mer om detta? Hittar ingenting när jag googlar. 
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Grattis!
För att kunna söka måste man vara mellan 15-18 år till steg ett och äldre till steg två. Här finns information: http://www.brukshundklubben.se/templates/Page____2338.aspx
Tack! Hur gammal måste hunden vara minst?

Grattis! Blir himla avundsjuk på dig!
Jag skulle också jättegärna vilja gå utbildningen vid Marma, men jag är för gammal. Hade ju underlättat om man haft en egen hund av passade ras också =(
Det spelar ingen roll vad för hund man han för att gå utbildningen. Vi hundförare går utbildningen för att bli bättre hundförare och utbilda oss själva. Hunden ska inte utbildas.
För till exempel komma med denna period (Juli) så bör hunden vara född senast 1/1 i år. Hunden borde alltså vara ca 5 månader gammal minst för att orka med.
Dom bor ju i boxar på dagar och nätter och det är inte alltid hunden är med. Vi sitter ju på föreläsningar osv. ganska mycket också och sover i tält ungefär en km från hundboxarna. Så absolut måste hunden ha lite skinn på nosen.
#6 Nicolina - Har du kikat på HTU'n? Där finns ingen åldersgräns och är en motsvarande utbildning fast under en period på två veckor.
Åh vad kul!!
Väldigt intresserad av att anmäla mig till nästa sommar isåfall.
Kanske har en mer lämplig hund till detta då också.
När är senaste anmälningsdatumet varje år?
Fina bilder!!
Vad kostar det?
Tror senaste anmälningsdatum brukar ligga på Februari-Mars. Det är gratis :) Men man måste ju se till att komma med också för efterfrågan på lägret är väldigt stor.
Grattis
Hoppas det går bra för er på denna utbildning härliga bilder du bjuder på 
Jag gick första året dem hade kursen, först var det en introduktions kurs, den var posetiv så då började dem med Utbildningen du går nu, jag gick bara steg 1, när jag skulle gå steg 2 blev min hund sjuk 3 dagar innan vi skulla åka så fick ställa in och blev inge mer med det :)
Skulle nog plocka upp det senare i livet när jag har en passande hund ;)
Grattis, verkar vara en riktig rolig och givande utbildning. Attans att man är för gammal med ett år.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Skulle vara riktigt roligt och nyttigt att gå en sån utbildning.. Men är för liten för det och har ingen hund som jag kan ha med mig då.. :)
Lycka till! Riktigt snygga bilder du bjöd på! Hoppas att det blir roligt och många bilder från i år med!!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Åh vad roligt med alla bilder! Jo Emelie Schön känner jag som var där förra året också, och hon skrev lite på sin bilddagbok och då tyckte jag det lät för jäkla roligt! =P
Ska ta massa bilder jag också som jag absolut kan lägga upp här om någon är intresserad :)
Lycka till!
Är bara lite nyfiken på en sak, måste man ha någon brukshund eller går det bra med andra raser?
Tycker det låter jätte kul och nästa sommar fyller jag 15 och kommer att ha en lagotto på 1 år.
// Nadja
Jag har mejlat de, och tyvärr inte fått något svar.
Jag är 18 år när kursen/utbildningen är (men fyller 19 den hösten), är jag för gammal då?
#20 när jag gick kursen det första året dem hade den fick man ha vilken ras som helst :)
#20 Som jag tolkat det är det inte hunden utan en själv som ska utbildas.
TS Åh, gick du möjligtvis samtidigt som My Hörting? Hon har en schäfer som heter Mara.
Somsagt är det inte hunden som ska utbildas. Det blir ingen tjänstehund av din hund bara för att du tar med den på denna utbildning. Det tar ungefär ett år att utbilda en patrullhund inom försvarsmakten och NU är det krav på vad du har för hund om du ska certa hunden. Den ska vara minst 42 cm i manken och ha underull. Fler krav finns inte.
På utbildningen är det DU som FÖRARE som utbildas till en BÄTTRE hundförare och kan tittulera dig som att ha gått marma tjänstehundsläger/utbildning för ungdomar. Inte heller blir du nått ekipage eller räddare i nöden för försvarsmakten och får heller inte rycka in eller tjänstgöra. Du har bara gått en kurs.
#21 Jag va 18 när jag anmälde till kursen. Det ska gå att komma in.
#24 Ja, jag sammtidigt som My.
#25 Kul, hon är en av mina bästa kompisar och vi går i samma klass. Mara har dessutom precis blivit certad och klar tjänstehund :)
Okey, skoj!
Nu har jag kommit hem från Marma tjänstehunds utbildning steg II!
Om ni vill se bilder så har jag slängt upp några på bloggen för dom som är intresserade.
Nästa steg är i alla fall att Ben ska certas till tjänstehund och jag ska gå GU-F:en för att sedan gå HTU'n och officiellt bli ett tjänstehundsekipage inom försvarsmaten.