Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2216 ggr
tm-l
0

Beteende?

Vad finns det för olika kategorier inom hundars beteende? :)

Noa-Nisse
1

Jag förstår inte din fråga!? :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

tm-l
0

Agressivitet, rädsla, stress.. mm :)

[Driva]
3

För mig är många beteenden ihop kopplade. Du kan bli aggressiv för att du är rädd osv eller osäker när du är stressad.

Så jag förstår inte riktigt frågan heller…

Mischa
0

Det kanske är egenskaper du menar.

Dessa finns säkert väldigt många som har olika namn men samma betydelse.

Däremot finns det ju en del som använd ex. inom Mh altså en bedömning/beskrivning av hundens beteende i utsatta situationer.

För dom mentala egenskaper man "mäter" där kan du hitta beskrivning på:http://kennet.skk.se/avelsdata/help/htmlOrginal/HUND/HUND_MH.htm

≧◔◡◔≦

tm-l
0

Jag menar tex 
Stress
Rädsla
Aggressivitet 
alltså allt det finns inom hundens beteende.. Jag ska Starta en sajt och behöver veta fler, jag kommer inte riktigt på allt, känns det som iallafall

Maja2
2

#5 det du nämner är inga beteenden, men LEDER till olika beteenden, olika beteenden hos olika hundar och/eller olika situationer.

Hur tänkte du göra kring det du tar upp?

Magrat
1

Jag tyckte också frågan var lite luddig och undrar om du kan förklara lite bättre hur du menar. Vad du beskriver är ju mer olika typer av affekter som kan triggas av olika situationer. Exempelvis så tycker inte min hund om barn, när ett barn kommer nära och är högljutt och viftar så leder ju det till att hon blir rädd och försöker ta sig bort från situationen. Men det är ju just en reaktion av en känsla hon får, det är ju inte ett beteende.
Samma sak med aggression och stress, det är inte beteenden utan reaktioner över något.
Det enda som slog mig just nu är väl att det finns olika sätt för hundar att uttrycka sina reaktioner på. Jag vet inte om det kanske är vad du är ute efter? Hundens beteende under känslopåverkan?

Jag tror det kan vara enklare att få ett vettigt svar om du förklarar lite mer vad det är du ska skriva om. För jag är rätt osäker på om du fick ut något av mitt svammel, tänkte mest att det kanske kan ge någon ny infallsvinkel på hur att förklara lite mer specifikt vad det är du söker. Som jag ser det nu så är frågan lite luddig. Jag vet inte, det du söker är kanske vad man prövar för BPH eller MH? De delarna?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Karmatarerskanise
0

#5 Ännu en som inte förstår vad det är du vill riktigt. Det är inga beteenden det du skriver om. Det är reaktioner.

pehu
1

Inom etologin finns det lite olika sätt att kategorisera beteenden och det beror lite på vilken frågeställning man har. Dessutom har de flesta kategorier underkategorier med, som hundens sociala beteenden --> lekbeteenden, agonistiska beteenden (beteenden som hunden uppvisar vid konflikt med annan hund) t.ex. Sen finns även födosöksbeenden, undersökande beteenden (tycker det låter bättre på engelska: exploration), sexuella beteenden, flyktbeteenden och maternella beteenden (modersbeteenden) etc..

indra-bus
0

Menar du hundens mentalitet ?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
0

I såfall

Tillgänglighet= hundens förmåga att möta nya mäniskor

Kamplust= hunens lust att använda kroppen i kamp siuationar

skärpa = hur lätt hunden blir arg

försvars= lust hundens lust att fösvara

nervkonstulation hunens sätt att reagera på stress siuation

skärpa= hundens förmåga att glöma obehagliga händelser

dådkraft= hunens förmåga att övervinna rädsla/ hundens mod

skottfasthet= hundens reaktion på skott på nära håll.

tm-l
0

Verkar inte som någon kan förstå så jag skiter i det, annars säger jag bara för mycket. :) haha!

indra-bus
2

Tror inte du vet själv vad du menar.

Alla hundar kan bli stressade. Men en del är mer stresståliga. Tål mer påfrestnign än andra. O de blir stressade av olika saker.

Agresiva kan alla hundar bli men endel lättare än andra.

Alla hundar kan bli rädda men endel fortare än andra. De har olika förmåga att över vinna rädsla.

Jag glömde personlighet od betyder hur stor aktivitets nivåhunden har.

Detta går i varandra.

Changrila
1

Att vara agressiv, rädd, stressad, glad osv är väl mer KÄNSLOR än beteenden?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Madlene]
1

#14 du har så rätt så. det är känslor, inget annat :)

Jenna_Nord
0

Beteende kan ju också vara ett synonym för uppför sig. Alltså en hund kan bete sig aggressivt, elller välkomnande.
Kanske något sånt TS menar? :P

Mvh Jenna

Mischa
2

Alltså beteenden utförs hela tiden, även att sova är ett beteende, den om inte utför ett beteende är död.

Därför blir det en aningen jobbigt att förklara alla beteenden.

≧◔◡◔≦

vallhund
0

Texten bortredigerad då nämnda sajten inte är lanserad ännu. Det är inte tillåtet att prata om sådana sajter. // Admin

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.