Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3963 ggr
[Driva]
0

Träna valp

Jag börjar få lite prestationsångest när jag läser om vissa med valpar. Min valp är 12 veckor, hon går ganska fint i koppel, men vi ha inte tränat något nämnvärt, hon går fint så det har inte direkt behövts, samt att jag tycker inte jag kan kräva att hon ska gå perfekt.
Hon kan sitt, och sätter sig när hon ska få mat, någon god bit eller innan vi öppnar dörren hem.

Mer än så har vi inte direkt tränat, annat än saker som komemr naturligt. Så som när vi lockar på henne, eller ordet "nej", vilket hon kan.

Men när jag läser vissa så verkar deras valpar kunna hur mycket som helst. Borde jag "träna" mer med min valp?
På ett sätt känner jaga tt det borde inte vara någon brådska, vi har ju hela livet på oss, samtidigt vill jag ju täcla lydnad och bruks, så då kanske jag borde sätta igång. Det kanske kan bli "för sent"?

Vet varken ut eller in.. vill ju inte "förstöra" henne på något sätt…

joheck
1

Antar att du menar 12 veckor och inte månaderFlört. Tycker inte alls du behöver känna någon brådska. Jag har inte förrens nu bestämt mig för att jag vill tävla lydnad med min pojke, han är precis över året och jag tycker att det är lagom att börja träna ordentligt nu. Låt valpen vara valp. Du har som sagt all tid i världen (nästan). Det är ju viktigt att det är kul också. Men jag arbetade mest på kontakten och relationen när min va valp och det märker jag gör all skillnad i världen nu när vi tränar lite "allvarligare".

AnneN
2

Är hon 12 månader så är det knappast valp längre utan snarare unghund, och kan då behöva mer aktivering.

Men om du menar att hon är 12 veckor så är det mer att leka in saker utan att ställa krav som gäller, kontaktövningar är bra att börja med redan i denna ålder och självklart det vardagliga som sitt, ligg, gå fint i koppel, stanna och inkallning, kanske nått enkelt trix om man har en valp som är lite mer aktiv och gillar att träna, tex vacker tass och annat enkelt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Driva]
0

1 & 2 menade så klart 12 veckor, ändrat de nu :s

#1 Hon är väldigt lyhörd och uppmärksam och väldigt kontaktsökande, så jag har inte kännt att jag behövt öva så mycket kontakt. Men vi busar ganska mycket och kelar. Har börjar lite smått med godis nu, men bara lite grann.

#2 som sagt sitt kan hon, ligg har vi inte kommit till än då jag vill befästa  sitt först. Men hon testar ofta att ligga när hon blir lite uppspelt när hon ska tex ha mat.
Jag tycker inte hon känns "mogen" att börja träna seriöare saker än just små små saker. Men det kanske slutar med att hon aldrig känns mogen och så står man där med en odräglig hund…

Vi ska på valpkurs i september är det tänk, då är hon fyra månader ca men det kanske är "sent" att börja träna seriöst!

joheck
0

#3 Det är det absolut inte! Jag va på valpkurs med min vid 5-6 månader och han va bland dom yngsta där. Ingen idé att stressa sig framFlört.

[Besan]
1

min blir snart 12 veckor o vi har tränat "nej", kontakt ("varsågod och inkallning) sitt och lite ligg. sen har vi börjat med "vacker tass" för skojs skull. inget av detta kör vi länge, vi leker in lydnaden o vid varje "pass" kör vi inte ens en minut åt gången.

Jag tycker det verkar som att många missuppfattar valptiden ganska lätt :/ …. låt valpen vara valp! stressa inte, det vinner du på….

om du vill ha den till bruks mm så kan du börja lite med lekutveckling o föremålsintresse, men även här på lek.

[Besan]
1

tillägg: vi koppeltränar även korta korta stunder , max 5 min 1-2 ggr om dagen- även hantering kör vi mkt, satsa mkt på hantering oxå för det vinner du enormt mkt på också. Jag känner tyvärr folk som har bråttom med att lära sin hund massa kommandon o då missar man den värdefulla kontakten o relationsskapandet………..

[Forest]
0

TS tycker verkligen inte du ska ha press jag tog det soft med Enja tills hon vart 6 mån gammal.

pehu
0

Jag känner så väl igen mig i din prestationsångest! Även jag hade den i början så du är inte ensam ;). Märkte när jag gick valpkurs för några veckor sedan att jag faktiskt kommit rätt långt, trots att jag bara kört med inkallning, kontaktövningar, sitt, lekövningar och koppelträning.  Jag tror att det är viktigt att inte gå för fort fram med valpen, det tjänar ni båda på! Kör ni mycket på det jag räknade upp tror jag ni kommer längre sen än dem som stressat fram lydnad på sina valpar. Min valp var väldigt fokuserad på mig och kunde ta till sig nya övningar vi fick lära oss på kursen väldigt fort, jämfört med vissa andra valpar vars ägare ställde höga krav på sina valpar.

[Driva]
0

Tack alla, det känns skönt att få lite feedback från alla. Har läst om valpar som inte är sååå mycket äldre som kan alla möjliga saker. Och de som har hundar som knappt är runt året som redan kan alla momenten i LK 1… Fast en av de jag pratade med som hade tränar in lydnaden väldigt tidigt hade hunden tappat motivationen väldigt fort och började tycka träningen var jättetråkig..

När jag testat att försöka träna ex fotingång så är hon så flamsig och hon känns inte alls mogen för sånt så jag nöjer mig med att hon sätter sig ned brevid mig än så länge, även om hon står åt helt fel håll.
Hon är så glad och postitiv så jag vill inte förstöra det genom att sätta förhöga krav så hon tappar motivationen… Men å andra sidan är jag rädd att jag kanske då ställer för låga krav och får en oupfostrad byracka, förstår ni hur jag menar?

paronskrutten
0

Tips: klickerträning iFokus.

Jag har adopterat vuxna hundar och dom är inte svåra att lära saker! Du kan lära en hund nya saker hela livet, bara du hittar rätt belöning :)

Helena

Cassii
1

Ja, med min nr 1 så stressade vi igenom det mesta det kan jag erkänna. Men vem lär sig inte av sina "misstag"? När Lexie var 15 veckor så kunde hon gå i kastruller, gå klockrent i koppel, inkallning till 100%, nästan klossträning, vinka, sitt, ligg och stanna. Herregud säger jag bara. Fick henne när hon var 13 veckor.. Med Twix då? Vi miljötränar och miljötränar, och social tränar, det är nästintill det enda som vi gör. Jag vill ha en trygg hund i alla olika miljöer, hon är iof 15 veckor idag. Men hon somnar oftast på en gång om inget händer etc. just för att jag tränat som en galning med detta (hela kullen var upp över taket ;) ) sen vet hon att hon ska gå på vänster sida och ibland kan hon sitt och ibland även ligg, men ja. Runt 6 månader kommer vi börja och jag planerar att debutera henne i lydnaden när hon är runt 12-13 månader :)

[Driva]
0

#10 jag klickertränar med min stora hund till och från, ska börja introducera valpen till det så småning om. jag vill inte ha det som huvudträning eftersom jag kör med "hjälper" (visar hunden osv). Men det är absolut ett bra hjälpmedel att lära in vissa moment, tycker jag.

Min stora hund fick jag ju när hon var 3 år och hon kunde nästan inget och nu är hon jätteduktig, kan massa trix, fotingående, inkallning osv. Så det är ju det jag har i bakhuvudet också att det går ju längre fram med…

#11 märker du något på lexie att du börjar så tidigt med henne? Typ att hon har lessnat på inlärningsmoment eller liknande? (om du förstår vad jag menar..). Finns det någon sån anledning till att du inte kört likadant med twix?

paronskrutten
0

Varför visa hunden? :)

Men huvudsaken tycker jag är att man använder sig av positiv förstärkning, för att få hunden att tycka att det är roligt att träna. Och sluta träna när det går som bäst och fortsätta senare.

Helena

[Driva]
0

#13 för att jag har märkt att det går fortare att lära in saker och min hund blir mer självsäker om hon kan stödja sig hos mig. Genom att jag visar henne övar vi upp vår samarbetsförmåga och hon lyssnar bättre på mig än om hon ska klura ut precis allt själv.

LLLINN
0

Jag stressade en massa med hund nr 1, och då var det framför allt trix och kommandon så som fot och stanna kvar som jag tränade. Vid 4 månaders ålder kunde han sitt, ligg, tass, high five, rulla, upp med händerna, stanna kvar, hopp över och hopp upp. Inkallningen var dock åt helvete, samma sak med kontakten.

Med denna valp har jag knappt tränat någonting. Istället har jag miljötränat, passivitetstränat och byggt upp relationen. Jag har på ett naturligt sätt vävt in kontaktövningar i våran vardag (d.v.s belönat vid kontakt osv) och gjort allt för att få en bra relation till valpen. Lekt mycket bl.a. Enda från dag 1 så har Molle (valpen) kommit prickfritt på inkallning och kunnat gå lös överallt och nu - 4 månader - kan han även kommandona sitt, varsågod, ligg (nästan), häråt, stanna (nästan), nej och loss. Kommandona ligg, stanna och häråt har "bara blivit" nästan utan att jag tänkt på det, samma sak med varsågod som frikommando på promenaderna (varsågod innan mat har vi tränat medvetet på).

Men jag säger iallafall NEJ träna inte mer! Miljöträna och bygg upp relationen! Som du säger, ni har hela livet på er att träna allt det andra. Jag vet hur stressande det är att se folk som kommer jättelångt med sina 3-månadernsvalpar, samt alla hemsidor/böcker som säger att "man ska passa på att träna när den är valp för då lär den sig snabbt!". Men lyssna på din magkänsla, den har rätt Glad

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Cassii
0

#12 Lexie är Lexie, hon tröttnar aldrig. Riktig arbetsnarkoman och har älskat att träna från första gången jag tog fram klickern. Jag märker absolut ingenting negativt med att ha börjat så tidigt, däremot så verkar inte Twix riktigt ha fått upp det där med att det är kul att träna.. Samt, jag socialtränade Lexie till en viss del - absolut. Men det hade behövts mer, och jag vill inte ha två stycken osäkra hundar på människor. Även fast det bästa Twix är, är just människor. Så vill jag att det fortsätter så.. Då känns träningen mer orealistisk, när jag ändå kan träna med Lexie, haha.

[Ronon-m]
0

Jag började träna med Indra när hon var 4 månader, innan det kunde hon absolut Ingenting över huvudtaget, förutom sitt namn :)

[postmortum91]
0

Sheldon är också 12 veckor, han kan sitta, ligga, tittar på oss innan han får ta godis, kan nej och även "känguru" vilket är desamma som sitt fint