Vilken ålder börjar dom bli lugna? xD
Hej gott folk! Jag har ju en Engelsk springer spaniel valp på nu 7 månader. Ibörjan var han jätte lugn och go… Jag vet ju att dom har mycket energi och begöver mycket träning men ni anar inte hur jobbig min hund är… Han skäller på barnvagnar och gammlingar på gatan.. ^^ Han är hyperaktiv hela tiden! Biter på bordsben när han är ensam..
Så när tror ni han lugnar ner sig? Jag tror bara skällandet och det är spökåldern men resten är ju sjukt jobbig!
Han har verkligen svårt för att lugna ner sig. Vilket verkligen stressar min gravida flickvän!
Tacksam för hjälp!
Vad gör ni med hunden på dagarna? Vad och hur aktiveras han?
Vi tränar sök med honom både med människor som gömmer och så drar vi även spår med en grisfot. Jag cylkar även med honom lite smått! Är det för lite tror du?
Vi brukar spåra i typ 45 min på morgonen och 30 min på kvällen. Cyklar gör jag ibland i max 15 min.
Det är alldeles alldeles för MYCKET ! Cykla bör du vänta med åtminstone tills hunden är 1.5 år. Du har en valp/unghund. Att spåra i 45 minuter +30 minuter är alldeles för mycket. MAX ett par minuter på en så ung hund.
Ja, hur aktiveras han ? En Engelsk Springer Spaniel är en väldigt aktiv hund som behöver aktiveras. Vad brukar ni göra med honom på dagarna ? Jag kan ana hur jobbig din hund är, jag har också gått igenom det MÅNGA gånger. Du får helt enkelt ha tålamod, och försöka om det går när han skäller på människor och andra saker att avleda det. Har han kanske en favorit leksak ? Godis ? Du kan använda vad som helst, och bli inte stressad eller arg när han håller på så, då kan det nästan bli värre bara. Är det eran första hund ? Pm:a mig om du behöver hjälp, eller tips på ur du kan aktivera honom. :-)
#3 vi började smått. Men det hjälper ju inte. Han kan inte lugna ner sig. Så det är derför vi har ökat till kanske kraftiga tränings pass. Hur ska vi göra då? Du får gärna ge tips!
#4 tack för tipsen! Ska testa att avleda honom nästa gång!
#5 Träna passivitet, dvs träna på att han ska kunna sitta lugnt i olika miljöer. En såpass ung hund ska INTE aktiveras och motioneras såpass mycket, det leder bara till överstimulans.
Gå ut i olika miljöer och träna enkla saker som Sitt, sitt kvar . Sitt stilla med valpen …. låt den komma till ro.
#6 okej! Ska testa det! Nu har han som tur är somnat xD Han fick bada förut och det verkade ta död på energin haha
#2 Hann inte läsa det, men du får INTE motionera honom sådär mycket ! Det är nästan farlig för en valp! Du får hålla på max 10 minuter och inte ens det… Men pm:a mig om du vill ha hjälp.
#7 För er del kan det nog vara så att hunden är överstimulerad, dvs inte överskottsenergi, utan övertrötthet.
Ja det tänkte jag också på, övertrött. För när man tränar valpen så mycket som du nu gör, så blir valpen så trött att den inte kan sova.. Testa då att inte arbeta sådär mycket som du gör. Det räcker med att du sätter dig på golvet och har en leksak och lekar "titt tutt", Om du fattar vad jag menar ? Då brukar valpar bli trötta för de använder hjärnan väldigt mycket då. Du kan få hålla på väldigt länge, men det brukar löna sig. :-)
Jag tror precis som #9 att det är övertrötthet det hela handlar om. Det låter som att ni motionerar er valp alldeles för mycket. Detta i sig gör hunden stressad och helt enkelt övertrött.
Jag har en valp på 5 månader, ibland om kvällarna är hon övertrött och springer omkring som en galning, då sätter jag henne brevid mig och klappar henne lugnande, och när hon har lugnat ner sig så somnar hon. Så ett tips, träna passivitet, det hjälper.
#10 okej! Jag fattar inte riktigt titt tutt grejen kan du förklara lite mer?
Och till alla andra så kan jag bara säga att han blir änu värre om jag inte gör något med honom. jag läste om dagar då man inte ska träna överhuvud taget. Men då blir det bara värre.
#12 Okej, då ska förklara :-) Du sätter dig på golvet och tar en leksak, sen så tar du leksaken bakom din rygg till andra sida, då kommer din valp nog att undra vart den tog vägen, och kollar då efter den. Då kanske du tar upp den bakom ditt ben t.ex och kanske petar på honom och sedan kanske leksaken försvinner igen, ja så fortsätter man bara ;-) Hoppas du förståg, hehe. Annars fråga igen :-)
Att spåra är inte att motionera och att spåra är mentalt uttröttande och väldigt bra för "stissiga" hundar. Ett 30 minuters pass per dag klarar även en ung hund och skulle lägga av/slarva om den tröttnade mentalt. Däremot så kanske du ska göra spåren svårare, så hunden får koncentrera sig mer - dom kanske är för lätta. Hur länge får spåren ligga innan hunden får spåra ?
Däremot slopa cykeln bums - det är alldeles för farligt för växande leder. Bättre få springa lös bland stock och sten i hundens egen takt.
Träna lugna saker och koncentration - det tröttar ut mer än fysik motion. Spårar du ute på morgonen, så kan du träna koncentration framåt kvällen. Övningar som kräver både mental förmåga och lugn. Testa köpa några av Nina Ottossons aktivitetsbrädor (mellan och svårare varianter) där hunden får klura ordentligt.
#12 Det är förmodligen för att han är överstimulerad. Backa och träna passivitet, annars kommer du att få ett smärre helsicke när hunden blir äldre.
Att börja cykla med en valp, är snudd på vansinne. Att lägga så långa spår, är snudd på vansinne.
Att då bli förskräckt över att valpen beter sig som din valp gör … är åxå snudd på vansinne.
En valp ska inte motioneras överhuvudtaget, och det gäller vilken ras som helst. Backa många steg, och stå ut med några dagars H'vete, istället för att förstöra hunden totalt.
Jag rekommenderar även märgben - stora rejäla märgben, som är super för hundar som behöver tugga och har utlopp för mycket energi. Du kan ge ett rejält märgben per dag en tid om så är (är det mycket märg i, så skrapa ur lite). Benen ska vara minst 3 dm långa så hunden har att göra en längre stund. Mat är lugnande.
Hur blir han om ni miljötränar på lite olika ställen tex åka buss eller åka in till stan och bara sitta och titta på folk.
och en sista sak - gå en slyngelkurs (för hundar som är i den spökiga och hormonstinna åldern), så kommer få du både personlig hjälp och massor med praktiska tips och övningar
jag har märkt med vår 3 månaders valp att ju mer vi gör på dagarna desto vildare blir han och har svårare att slappna av.
Dom dagar vi kanske inte alls gör mycket så ligger han även mest och sover. så anpassa det lite själv