Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 6529 ggr
LinaK
0

Vegetariskt/vegan foder?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad tycker ni om att ge sin hund vegetariskt (eller vegan) foder?

Tror du att hunden får i sig allt det den behöver?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Alenzi]
2

Jag vet inte om det fungerar i praktiken, men min spontana tanke är att om man utfodrade med ett väl sammansatt foder och regelbundet tog sin hund till veterinären för kontroller av blodvärden etc så tänker jag inte så mycket annat än att det kanske är tråkigt för hunden att sakna smaken av kött. Går det däremot bevisligen ut över hundens hälsa och välmående är det ingen bra idé.

Zebben
3

Tycker det är helt galet fel.

thilda-
1

nej..

LinaK
5

Jag förstår inte att man ska förmänskliga hunden och låta den leva efter samma livsstil som oss, hunden är köttätare, så är det bara.

[Alenzi]
4

#4 Är det inte precis det man har gjort de senaste tiotusentals åren?

LinaK
3

#5 Nu handlar det inte om det, nu handlar tråden om vegetariskt foder.

Cazzos
0

Nej, det tror jag inte.

En hund är byggd för att äta kött och inte grönsaker.

[Alenzi]
1

#6 Du kanske missade att jag svarade på ditt eget inlägg, och då närmare bestämt formuleringen: "förmänskliga hunden och låta den leva efter samma livsstil som oss".

LinaK
1

#8 Jo, men jag fattade det som att du menade att vi har förmänskligat hunden i övrigt också. Du får gärna utveckla vad du menar med din "fråga" i #5.

[Alenzi]
1

#9 Jag förstår inte varför mitt inlägg inte skulle vara välkommet här? 
Att enbart förmänskligandet av hunden skulle vara ett argument mot att göra en hund till vegan är det jag ställer mig tveksam till, just hunden är ju det mest domesticerade djuret vi har.

Loveradio
2

Hundar till skillnad mot katter klarar sig faktiskt utan kött. Medans katter måste äta kött. Så hundar kan alltså klara sig på ett "vegetariskt foder". Men jag tycker ändå att det är bra för hundar att äta mycket kött. Så därför skulle jag aldrig ge min hund vegetariskt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Cazzos
0

Jag känner på mig att det kommer att bli ett stort "argument" så ni kan väl fortsätta via PM istället? Det blir lite off topic annars tycker jag.

LinaK
1

#10 Jag har aldrig sagt att ditt inlägg inte är välkommet, jag skrev som du ser i #9 att du gärna får utveckla vad du menar med det du skrev.

Det jag menade med mitt inlägg, det jag skrev om förmänskligande av hundar, då syftade jag enbart på dom som själva är vegetarianer/veganer och vill att deras hund ska ha samma livsstil. Sen att hunden är förmänskligad i övrigt är en annan diskussionsfråga enligt mig.

LinaK
0

#12 Va?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
lambero
3

Jag tycker det är helt oförsvarligt att ge hundar vegetariskt foder. Har man beslutet att ha en köttätare som husdjur då får man vackert stå sitt kast och utfodra med ett köttbaserat foder. Nu är ju inte hundar strikta carnivorer men jag ser ingen som helst anledning till att helt utesluta kött i en hunds diet.

Visst äcklas jag ibland av att hålla på med färskfoder, men jag visste ju som sagt vad jag gav mig in på när jag skaffade hund.

Lambero - 6år som vegetarian.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Cazzos
0

#14 Ni verkar diskutera om kommentar #5 och det har inget med tråden att göra. Om ni ska fortsätta så kan ni göra det via PM. Bara en tanke, menar inget illa.

AnneN
6

Enda gång jag skulle kunna ens förstå att man tänker ens tanken på att ge sin hund enbart vegetariskt foder är om det konstaterats att hunden är allergisk mot ALLA animaliska produkter, men aldrig annars!

Vill man inte ha ett djur som ska äta kött så kan man ta och skaffa en kaning, hamster, häst eller annat djur som är födda och skapta för att leva på enbart vegetabilier!

En hund är ett rovdjur, rovdjur äter huvudsakligen kött och andra animaliska produkter = de ska inte bara äta vegetariskt även om de kan äta en liten del vegetabilier i sin kost.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
0

Idiotiskt att ge veteraiskt till hundar, dem måste ha kött för att få i sig det dem behöver! Folk försöker förmänskliga våra hundar för mycket.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
7

Om anledningen är att man SJÄLV är vegetarian/vegan så är det helt vansinne ….

LinaK
0

#19 Håller med dig fullt ut.

Mischa
4

Tycker inte det är rätt att pracka på sin hund ens egna värderingar.

Jag tror utan tvekan att en hund kan överleva på veg. foder, det kan vi också så länge den är väl sammansatt.

Men jag ser hellre att man väljer att skaffa ett djur som av naturen föredrar en helvegetarisk kost.

Alt. att man hittar ett sätt att utfodra sin hund där man får lägga sina värderingar åt sidan men hitta så lämpliga alternativ man kan ex. ekologiskt eller vilt köttinnehåll om man nu ser det som ett lämpligare val.

≧◔◡◔≦

[hyperiion]
6

Jag är vegitarian och har varit de i över 10 år. Jag gillar inte köttindustrin. Men skulle aldrig komma på tanke att utfodra min hund med veganinsk/vegitariskt foder. Har vissa gränser som att ge hunden gristrynen men annars får han lött precis som alla andra hundar:)

Loveradio
1

Jag är också vegetarian för övrigt. Håller med #24

[Forest]
0

Enligt lag får man väl inte ge veganfoder till hundar heller? Obestämd Och ne jag anser det fel o ge sånt foder, jag tror inte att hunden får i sig allt den behöver.

Mischa
0

skulle i såfall vara den allmänna djurskyddslagen.

Men ganska svårt att visa att hunden skulle lida av det så länge den inte uppenbart får hälsoproblem.

≧◔◡◔≦

Fridaaaa
0

Såg en länk, en som sålde kattungar på blocket, och han gav veteragiskt till sina katter, han blev anmäld.
Katter är som hundar, behöver kött, det är det dem är skapade för att äta!

Cazzos
0

#28 Jo, det står i tidningen och allt om den här Jonas. Han står dock kvar med att sälja sina katter om de forsätter med sin "vegankost" i den nya familjen..

Karmatarerskanise
0

Skulle aldrig få för mig att ge vegan mat till något av mina djur.
Ser ingen som helst mening med det.

Fridaaaa
0

#29 Ja precis, han var ju helt sjuk, stackars katter :/

[Tess86]
0

Jag skulle inte ge vegetarisk kost till min hund men däremot tycker jag att vegetariskt godis kan vara ganska bra, t.ex. om man har en hund som behöver förlora lite vikt. Det finns väl kalorisnålt animaliskt godis också men tränar man mycket med godisbelöningar kan ju vegetariskt godis vara bra. Hade kanske inte så mycket med saken att göra egentligen, man ger ju inte hunden enbart vegetarisk kost bara för att man ger vegetariskt godis.

Cazzos
0

#31 Ja, sjuk är han verkligen. Bara för att han är vegetarian så tror han att katterna är byggda på samma sätt som människokroppen och kan käka bönor till lunch och sallad på sidan om?!

Han är en okunnig kattägare. Jag förstår inte hur man kan kalla honom för en uppfödare. "Uppfödare"….

Fridaaaa
0

#33 Ja, stackarna, skaffar man ett djur måste man ju ta reda på vad den ska äta osv

Cazzos
1

#33 Ja, och att han kan kalla sig själv för uppfödare (eller ja, tidningen säger det men det stämmer ju absolut inte) är bara patetiskt. En uppfödare ska veta och bör ge djuret det den behöver, och vad den skulle ätit i naturen. Hur dum får man vara och tro att katterna går och gräver upp morötter och potatis, eller klättrar upp i träd och plockar ner äpplen? Obestämd

Nu säger jag inte att han tror det, men man kan ju nästan konstatera att han tänker så eftersom att han ger katterna veganmat.

Fridaaaa
0

#35 Precis! Håller medGlad

Zabbio
7

Hundar är rovdjur, rovdjur ska ha kött. Punkt.

Fast jag har faktiskt djur som får hel veganskt foder. Min häst.. fast eftersom jag gillar kött kanske hästen borde få kotletter till middag?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

raggorgeous
7

Läs och lär: http://www.catinfo.org/docs/Swedish%20translation%20new.pdf

Det ÄR straffbart att ge hundar och katter vegan/vegetarisk kost.
Katt och hund är rovdjur och rovdjur SKALL äta kött.. allt annat är oansvarigt, oetiskt och idiotiskt! Kort sagt…  då har man inte mycket kunskap om hund och katt.

Och om man är av så starkt motstånd till köttätande så att man i princip vanvårdar sina djur (vilket det faktiskt är om man inte utfodrar dem rätt utan lägger sina värderingar på stackars djuret) så skall man inte ha köttätande husdjur! Skaffa en vandrande pinne eller nåt..

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Zabbio
1

Tyvärr finns det ju vegetariskt hund och kattfoder att köpa, så det är troligtvis fullt lagligt att ge veganskt foder.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Qepta
6

Jag är vegan men skulle aldrig kunna tänka mig att ge min hund vegetarisk/vegan kost. Har jag valt att leva med rovdjur så har jag.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

raggorgeous
2

#39 Det är tyvärr lagligt att SÄLJA fodret men OLAGLIGT att utfodra katt och hund med det!

Samma som att det är lagligt att sälja elhalsband men förbjudet att använda det!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Karmatarerskanise
1

#41 Kan du visa var det står att det är olagligt att ge det till sin hund?

joheck
3

Jag har inte läst alla kommentarer, är för lat för detTyst.

Jag har hört att hundar kan överleva på en vegetarisk kost medans katter måste äta kött för att överleva. Sen tycke jag att det är helt fel att inte ge kött till en hund. Idiotiskt rent utsagt!

[Forest]
2

Fast egentligen med tanken på all skräpfoder som finns på marknaden så är den nästan inget kött i dessaTyst Gammal tråd men jag skulle aldrig köpa sånt foder till mina hundar eller katt, här ger jag foder med högt köttinehåll+färskoder o mellanmål råkost (katten får med råkost)

[madelaine]
4

Jag har varit veg i 14 år nu och även om hundar kan leva utan kött skulle jag aldrig få för mig att göra Lily till vegetarian. Nej nej, senast idag stod jag och skivade korv för att ha ett extra smaskigt godis på träningen.
Vegetariskt som godis funkar hur bra som helst, men maten vill jag ha så "köttig" som möjligt, för hennes skull.

Fridaaaa
2

Galenskap. Hundar är allätare och behöver kött med

Changrila
4

Jag är själv vegetarian sen många år tillbaka. Ändå väljer jag att ge mina hundar Standardt och Vom og Hundemat, just för att de ska få högkvalitativt foder med så mycket kött i som möjligt.

MEN köper jag kött som godis till dem, då blir det svenskt, ekologiskt och absolut inte griskött eller kyckling.

Jag gör alltså stor skillnad på mat man behöver och sådant man inte behöver. Hundarna behöver inte gris och kyckling som godis, därför får de inte det heller.

Nu har jag visserligen bara sett en hund som ätit helt vegetarisk mat och det var ingen rolig syn. Dels behövde han äta hysteriskt mycket mat per dag, dels var pälsen helt glanslös och om jag inte minns tokig så sket han massor också.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

raggorgeous
1

En värmländsk kattägare anmäldes till länsstyrelsen i augusti 2011 för att han gav sina katter veganmat. När kattungar annonserades ut via Blocket ville ägaren att köparna skulle fortsätta ge dem veganmat. I samråd med Jordbruksverket fattade länsstyrelsen sitt beslut att den utfodringen inte uppfyllde djurskyddslagens krav. I djurskyddslagen står att djur ska utfodras med foder som är anpassat efter dem och länsstyrelsen gjorde tolkningen att den delen i lagen inte efterföljdes beroende på att katter är utpräglade rovdjur.

Herregud-  om man kan minsta lilla om hundens/kattens historia så är det väl mer än självklart att de SKALL äta animalisk föda!  Man bryter mot djurskyddslagen alltså om man utfodrar köttätande djur med enbart animalisk föda, det kommer i långa loppet ge djuret bristsjukdomar..

Det är vårat ansvar som djurägare att ge djuren den föda de är skapade för!! Blir bara arg av alla andra ideer! Då ska man inte ha hund eller katt!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

[Forest]
1

48 oja den har man läst mycket om, vart livat efter hans blocketanonns ;) Bra tycker jag att folk reagerade. Jag skulle oxå vilja påstå som du att ska man se enligt jbv lag så bör detta vara olagligt att ge sin hund/katt men man kan ju vrida o väda på det innehåller nu fodret det hunden behöver som jag nu inte tror att det gör men iaf man kan säkerligen få rätt iaf (om man nu skulle ge det o bli anmäld för detta) .

Fridaaaa
0

#48 Håller med dig till fullo!

iloovedogs123
1

herregud, klart hunden ska få äta kött… vad vinner man ens på att bara utfodra vegan foder?!?!?!

[cutiepiepolly]
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade varit vegetarian hela livet, de senaste 5 åren har jag varit vegan. Min man har också varit vegan i ett par år. Vi båda är hundkära men vägrade skaffa oss en hund just pga foderfrågan.

Sedan läste jag om hundar som lever långt och friskt på vegansk kost och blev intresserad. Under de senaste två åren så läste jag massor om vegansk kost till hundar, bl.a. väldigt bra böcker av James Peden Vegetarian Cats & Dogs och Jed Gillen Obligate Carnivore: Cats, Dogs, and What it Really Means to be Vegan.

Det går att ge sin hund och katt vegetariskt MEN man måste ha väldigt djupa kunskaper i deras näringsbehov. Man måste tillsätta i maten massa olika kosttillskott med vitaminer, mineraler, amynosyror… De måste tillföras vid varje måltid!

DET ÄR VÄRSTA VETENSKAP att utfodra sin hund eller kat med enbart vegetariskt.

Jag insåg det och därför gick jag mot min etik och mina principer. Så min hund äter djurprodukter: ekologisk kyckling, kalkon, makrill, ekoägg och ekoyogurt. Rött kött köper jag inte. Det går inte att få tag i ekologiskt, samt det är inte artanpassat. Inte för min hund i alla fall. Hoppas dock att få tag i kaninkött. Eftersom hon är kaninjakthund.

Men hon älskar vegetariskt och äter gärna alla möjliga grönsaker, frukt och bär. En av hennes favorita maträtter är vegetarisk: kikärtor med råris och groddar (se bilden). Hon är inte sig lik när hon ser en burk med kikärtor. Ingen tvång från min sida.

Förresten, att ge sin hund torrfoder är inte alls bättre. Snarare tvärtom. Det är ju inget kött däri utan kadavermjöl för det mesta samt spannmål. Är det inte djurplågeri det?

[skogtokig]
0

mina hundar får mat med kött i - men äter gärna grönsker, frukt, bär och en och annan hästgodis också. Speciellt Vicki. Hon kan sova djuuupt och ändå komma som skjuten ur en kanon om jag tar ett päron (för mig ljudlöst) ur fruktskålen. Nu under sommaren får jag putta undan henne när jag plockar blåbär, annars äter hon upp allihop och då är det bara att börja om..

Rosette är inte lika förtjust i allt som Vicki äter, men hon äter en del hon med. Hon har i alla fall lärt sig att äta blåbären direkt från backen, hon plockar loss dom direkt från blåbärsriet. :)

vallhund
3

# 52

Ris är spannmål. Finns inget som heter artanpassat kött, var har du fått det ifrån?

Vare sig mejeriprodukter eller fisk ingår i naturligt i hundars föda, tvärtom är de flesta vuxna hundar laktosintolleranta.

Ditt uttalande om kadavermjöl i torrfoder säger mer om dina fördomar än om dina foderkunskaper. Mig veterligen innhåller Taste of the Wild Ziwi peak K9 Naturals Orijen o förmodligen några till som jag inte känner till.

Själv BARFae jag mina hundar eftersom det är det mest naturliga för hundar att äta, dessutom får de lax o/e laxolja eftersom det är en ypperlig källa till Omega 3 & 6.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Karmatarerskanise
3

#52 "Rött kött köper jag inte. Det går inte att få tag i ekologiskt, samt det är inte artanpassat."

Vadå finns inte att få tag i ekologiskt? Jag har sett det flera gånger i affären. Och vad är "artanpassat"? Är det något nytt? Hur föder man upp dessa jämfört med vanliga djur?

Qepta
0

#5 Jag ger inte heller min hund torrfoder, just för att det inte är naturligt för dem. Min hund färskfoder (VoH som är fritt från spannmål) då får hunden i sig allt han behöver. Visst, det är inte värst naturligt med malt kött men bättre än torrfoder. Han får även köttiga ben dagligen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

vallhund
0

Hera har du läst skribentens hemsida om hundmat? Ganska mycket stolligheter där. tyvärr svarar hen inte när man ifrågasätter hen.

Ekologiskt nötkött går att köpa i nästan alla matvaruaffärer, 7/11 undantaget, i välsorterade affärer finns viltkött, vad kan vara mer ekologiskt än det? Finns även ekologiskt griskött att köpa om man nu skulle ha en grishund.

Kanin kan man köpa via Jipotimas dock säljs hela kaniner/skrov samt get bara till allergiska hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
1

#52 Jag tror inte du vet helt vad du pratar om?
Och jag skulle aldrig ge vår hund massa grönsaker?

VStromberg
0

Det är helt absurt fel. Hunden är ett rovdjur, och ska därför äta kött, den klarar sig inte på en vegetarisk kost.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[cutiepiepolly]
3

#54 Jag sa inte ris, utan råris och det är skillnad. Råris innehåller alla näringsämnen som går förlorade när man köper polerat/vitt ris. Det innehållet inte gluten, har minst stärkelse, samt ger långsamma kolhydrater och därför är lämplig att ge hunden i små mängder och i finfördelad form.

Min hund tål råris och smälter det bra, utan att få varken gaser eller diaré. Eftersom hon är väldigt aktiv så får hon också mer energi utav det. Råris rekommenderas även i böcker om råfodring, bl.a. Susanne Reinerth Natural Dog Food.

Så vad är problemet?

Nää, okej, artanpassat är inte rätt ord för det jag egentligen menade. Tanken är att i vilt skulle min hund inte klara av att jaga upp en älg eller ett annat djur i kostorlek. Däremot skulle hon lätt kunna fånga en fågel eller en kanin. Så varför ska jag köpa nött och lamm till henne? När det finns att köpa ekokyckling, kalkon och eventuellt kanin?

Min hund får ekofil och ekoyogurt, cottage cheese samt ekoost och getost. Men aldrig mjölk. Hon är inte laktosintollerant och hon älskar det. Hon skulle byta ut en portion kött mot en skål yogurt med blåbär, så varför inte ge henne detta? Syrade mjölkprodukter är mer lättsmälta än ren mjölk eftersom mjölksyrabakterierna i mjölksockret omvandlas till mjölksyra. Hundar har lättare för att bryta ned mjölksyra än mjölksocker. Dessutom innehåller syrade mjölkprodukter levande kulturer som har en positiv påverkan på hundens tarmflora. Plus ekologiska mjölkprodukter är renare. Yogurt kan även bugga upp tarmfloran efter den blivit skadat av antibiotika.

Vad är problemet?

Min hund får inte äta lax eftersom större delen av laxen (70-90%) som säljs i Sverige kommer från laxodlingar i Norge och Sverige och även lite från Skottland. De innehåller höga nivåer av miljögifter som bromerade flamskyddsmedel, tungmetaller och insektsgifter.

Odlad lax bidrar till utfiskning. Dessutom utfodras den till 50% med vegetabilier. Hur nyttigt är den då? Och hur bra är den för miljö? Dessutom innehåller den odlade laxen bara hälften av omega 3 än den vilda laxen och mycket högre halter av omega 6 som är inflammationdrivande när de är i obalans med omega 3.

#57 Jaha? Jag har inte tid att sitta vid datorn lika mycket som du gör. Så jag svarar när jag kan.

Tack för tipset men Jipotimas är semesterstägd. Och varför ska jag ge min hund malet kött?

[cutiepiepolly]
0

#58 Vet du det? och vad menar du med "massa grönsaker"?

Loveradio
4

#59 Där har du fel. Det kan dom faktiskt.

[Forest]
0

52 Du har allså hund? Vilken uppfödare kommer din hund ifrån och tala du verkligen om detta att du skulle ge valpen/hunden totalt fel kost på den? Tycker du bör läsa på lite mer om foder för jag ser många fel i det du skriver ang torrfoder. Men jag ger torrfoder + färskfoder + råkost av ekologiska kött.

57 det är så man ska inte frågesätta ****** för de vill aldrig erkänna sina brister Flört

Fridaaaa
0

#61 Märks ju? Hundar är allätare men äter mestadels kött och det är det dem behöver mest av för att må bra.
Vegetariskt är ju mycket grönsaker, bönor, linser osv.

VStromberg
0

Nej, hundar överlever inte utan animaliskt protein =)

MVH Viktoria S

Kalli
0

#60: "Hon älskar det" när det gäller djur är verkligen ett icke-argument. Mina hundar skulle gladerligen sätta i sig saker som är direkt skadliga ex. choklad så att hon tycker det är gott/äter utan tvång är knappast ett skäl att ge en viss typ av mat.

[cutiepiepolly]
6

#54 #63 Skribenten har faktiskt ett namn och det är inte *****

#63 du har inte ens tagit dig tid att läsa mina inlägg eller kolla upp min profil, annars skulle du inte frågat mig om uppfödaren och påstod något om fel kost.

Det ni skriver kan knappast kallas för ifrågasättande utan snarare ogrundad kritik på gränsen med personligt påhopp.

#61 inte precis… med tanke på att du kallar hundar för allätare.

Fridaaaa
3

#67 Dem är i princip allätare. Dem är inte renodlade köttätare men inte heller växtätare.

Hundar räknas till rovdjuren men är också allätare.
Jag kan mitt om hundar om du inte tror det?

Susanna_w
4

Nej nej nej! Inget veg foder! Helt absurt och dumdristigt tycker jag.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

VStromberg
4

Hundar är allätare? Ja då vet man ju mycket om hundar om man tror det ;)

Våra tamhundar har samma matsmältningssystem och likadana tarmar som den vilda vargen. Den vilda vargen äter enbart kött + de fibrer av växtligheten som finns i djurets magsäck. Ibland kan de norpa åt sig lite bär också, helt enkelt för att det är gott.

MVH Viktoria S

Fridaaaa
4

#70 Och vad menar du med det? Det är rent påhopp! För vet att du syftade på mig.
Kolla runt på nätet ska du får se att det jag skrivit stämmer. Hundar tillhör rovdjur, men räknas lite som allätare också, eftersom dem inte bara äter kött.

Jag kan mycket om hundar,så kommer inte här och snacka skit tack.
Såna människor blir jag så less på som snackar om sånt som de inte har en aning om.

Karmatarerskanise
6

Påminner om att vi ska hålla tonen även om vi inte håller med varandra :)

VStromberg
4

Som jag skrev till dig i PM, efter att du anklagat mig för påhopp, så är jag utbildad inom foder- och näringslära för rovdjur, och det är i just den gruppen som våra tamhundar tillhör, eftersom de har exakt samma matsmältning- och tarmsysten som vargen.

MVH Viktoria S

[cutiepiepolly]
0

köttätare eller allätare, debaten är så het… men det verkar handla om att ha rätt snarare än om vad är bättre för hundarna.. och det verkar mest handla om att varje enskild individ som har åsikter i ämnet vill försvara sitt eget foderval för de egna hundarna.

Ja ja… det går ju att hitta argument för vilken teori som helst bara att man bestämt sig i förväg vilken sida man vill ta.

Man ska inte kolla mycket på nätet för det är alldeles för mycket vilseledande information där. Man bör läsa böcker om naturlig utfodring av hundar istället. Det ligger edigen forskning bakom de flesta.

Luisa
2

Har läst alla kommentarer nu och kan säga såhär: även om jag inte har hund har jag läst på om hundar och 3 andra djur i minst 7 år nu och läser fortfarande på dagligen. För mig är hundarna mer köttätare än allätare med tanke på att de härstammar från vargen även om det kommit långt sedan denna "utveckling". Jag tycker inte att det är okej att inte ger ett djur det foder den behöver, för att man är vegetarian. Sedan tycker jag att vissa drar alla torr foder över en kam. Man kan faktiskt hitta foder som innehåller mycket kött och allt som hunden behöver. Och kan man inte hitta foder som passar ens hund kan man börja läsa på om barf och hur man lägger till det som behövs för en hund. En hund skulle inte heller klara sig på endast tex köttfärs, då skulle de få näringsbrist. Men de behöver även vitaminer och mineraler som man då kan blanda ner i köttet. Ber om ursäkt för att min text är rörig, är inne på mobilen.

Karmatarerskanise
3

#74 Det säger faktiskt sig självt att en köttätare ska utfodras med kött, inte grönt! Det behöver man inte läsa böcker för att förstå.

Forskningen har visat att det är just kött som är bra för hundarna.

Susanna_w
1

#74 Det står precis lika mycket olika info i böcker som på nätet. Men som ovanstående skribent, köttätare ska ha kött.

Tragiskt om ägare ger veganmat som foder till sin hund. Både olagligt och omoraliskt och det är inget jag skriver för att ha rätt eller för att andra tycker så. Det är min åsikt!

_

[Driva]
2

#70 vargar äter inte bara kött de äter även bär och frukter, fisk coh fågel

Magrat
3

Varken jag eller min man äter kött överhuvudtaget, och det av etiska orsaker och då kan det ju kännas lite tokigt att vi har fyra rovdjur här hemma. Men eftersom jag ändå har valt att ha köttätare som husdjur så får jag ju ta mitt ansvar och ge dem föda som dem behöver, det vill säga kött.

Mina djur får dessutom färskfoder och märgben utöver torrfoder, något som jag inte hade trott att jag skulle ge för bara några år sedan. Jag jämställer det lite med mitt eget val att inte äta köttprodukter då jag som människa inte behöver det i min kost utan faktiskt kan få i mig allt jag behöver utan köttproteiner. För det blir samma etik åt andra hållet, väljer jag att ta in ett djur i mitt hem så ska jag dessutom kunna ge det vad den behöver och inte börja mixtra runt med maten så att djuret blir lidande.

Visst ger jag hundarna frukt grönsaker också, morötter och jordgubbar är otroligt populärt, melon kan till och med katterna tänka sig att äta av. Men jag skulle aldrig få för mig att ge dem en vegetarisk kost bara för att jag inte äter kött, då väljer jag hellre bort att ha djur överhuvudtaget. Undantaget skulle vara om jag någonsin skulle få ett djur som faktiskt inte tål animaliska proteiner överhuvudtaget, men den risken är så minimal att jag inte ens funderat över det.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[cutiepiepolly]
1

ni som kommenterar mina inlägg har ögonen på fel plats

min hund är ingen vegan och har aldrig varit en

slut diskuterat

Susanna_w
0

#80 Jag kommenterade ditt inlägg men sen kommenterade jag överlag därför jag hoppade ner flera rader när jag skrev om att ge sina hundar veganfoder. Så det var inte riktat mot dfig då jag inte vet ett dyft om vad du ger din hund för foder.

_

Fridaaaa
1

#78 Fågel & fisk är ju kött ;) Men bär osv utger bara en liten liten del av kosten

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.