hittade en annons på blocket
Det finns många annonser på blocket med många omplaceringshundar. Jag brukar inte läsa alla men jag reagerade på både pris på hunden och hundens ålder. Och orsaken till omplaceringen.
"Anledningen till att vi behöver sälja honom är för att vi ska snart få en bebis och det kommer bli väldigt trångt för oss att bo i våran etta med både hund och bebis." . Hunden är 7 månader, en människa är gravid i 9 månader. Så då borde de ju vetat att de skulle ha barn när de köpte hunden. Varför då ens köpa en hund…?! De skulle ha 3000kr för hunden , en renras springer spaniel.
MVH
Sofie
Vissa människor borde varken ha barn eller hund…
Helena
Jag tror att många av de som skriver sådär, helt enkelt har ångrat sig … tagit sig vatten över huvudet …. insåg att det här med att ha hund kräver mer än de tänkt sig … men vågar inte skriva det.
Tyvärr så skaffar folk djur utan att änds planera sitt liv, den som blir drabbad är djuret. Jag tycker man skaffar sig en djur så får man inse att det krävs planering och man ska planera IN den som en familjemedlem det gör vi iaf. Man får se det på den ljusa sidan förhoppningsvis så får denna unghund ett bra hem där man inser vad en hund behöver.
#2 - Tror på det jag också. Det är enormt vad mycket folk säljer djur pga. "allergi" eller "förändrade familjeförhållanden".
Kanske har de "bara" tröttnat på djuret eller insett att det är väldigt mycket jobb med en unghund?
#1 Eller hur! Hoppas barnet får plats i deras etta, så dom inte kastar ut det..
#2 jo, det tror jag också. Det är många som får ändrade familjeförhållanden, och det är ju inte så konstigt då det är en ändring när en hund kommer in i huset och familjen.
#3 Det går inte att planera sitt liv 5 år framåt, jag planerar ofta inte ens 5 månader framåt. jag har planer på vad jag vill ha ut av livet, hur jag vill leva, vad jag vill göra o.s.v. men jag kan ju inte som 18åring planera hela mitt liv framöver. Det kan gå 1 dag efter hundköp och jag blir påkörd av en bil…
#4 det är mycket möjligt att de har tröttnat, jag tror även att det är en möjlighet att de köpte en hund för att de ändå skulle vara hemma med bebis. Men när bebis kommit så finns det inte många lediga studer för att träna hund..
MVH
Sofie
5 själv planerar jag mitt liv flera år framot, jag menar att man ska planera in att det krävs jobb med sin hund och plats i sitt hem för en hund tar en hund 1 kvm så behöver inte jag planera det lilla utrymmet till annat. Jag har reservplaner oxå 
#6 Det finns ju saker som inte går att förutse (inte för mig i alla fall). Jag var 13 när familjen köpte första hunden, jag visst inte då att jag idag skulle vara arbetslös och under sista terminen på högskolan skulle ha två hästar och två andra hundar. Nästa hund fick jag när jag fyllde 15, hur skulle jag kunna veta att jag bara skulle ha henne i 3 år.. Likaså med hästarna - där har det hänt en del som jag inte förväntat mig alls. jag förstår inte hur du kan planera flera år framöver. Det är svårt för mig att planera vad jag gör när jag är 25 år, eller 30 år.
MVH
Sofie
#6 Många planerar inte alls … eller rättare sagt, de planerar nog att det ska gå, att de ska orka, De kanske TROR att de vet vad de ger sig in på … men i verkligheten GÖR de inte det.
Jag tycker att man är för hård mot människor om man sågar dem rakt av för att de inte orkar vad de trodde att de skulle orka, eller om situationen förändras såpass mycket att det inte går längre, hur andra har det och vilka val och uppoffringar DE gör … det kan man aldrig veta, man kan bara spekulera. Frågan är Vad ger det att spekulera om andra, och kasta skit på deras val?
Bättre att de säljer hunden, än att de behåller den ….
Inte för att jag försvarar människan som gjort detta, men vissa människor får ju inte reda på att de är gravida förs i andra månaden.
Sedan kan det ju vara så att de kanske är i 4/5 kanske 6 månaden och då inte visste det när de köpte hunden, men de kommer ju fortfarande snart få barn.
Bättre att då omplacera hunden där den får ett bra hem där matte och husse har 100% att ge till den lilla valpen :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#7 det är därför många avråder från att skaffa hund/häst i just den åldern. När man är över 20 brukar man ha lite mera koll på vad man vill göra och komemr göra. Självklart kan saker ändras då också, men de flesta har det lite bättre uppstyrt än i slutet av tonåren.
#10 Mycket möjligt, men jag hade mer koll på läget när jag var 17 än vad jag har nu.. Sen att jag FÅR djuren är ju inte direkt planerat, just med hästen var det helt oplanerat och jag hade tänkt vänta. Men idag ångrar jag mig absolut inte att jag fick honom och att jag tackade ja. Han är min guldklimp och har en oerhört stor plats i mitt liv. Men att planera mitt liv 5 år framåt, eller 10 år framåt - nej, det förstår jag inte hur man kan göra. Typ "10 april 2017 ska jag åka till Nya Zeeland och den 25 juni ska jag åka till Japan, år 2020 har jag fast arbete med en bra lön, i slutet av 2020 är jag gravid med mitt första barn" Hmm… Nepp, jag kan inte planera sånt.
Däremot kan jag planera att jag inte orkar med en unghund när jag är gravid.. Eller att nästa tibbe blir en B/T från samma uppfödare som jag köpt Rosette av.
MVH
Sofie
7 mjo det är någ skillnad jag planera inte heller när jag var 20 år jag fick barn utan att planera in men han var så varmt välkommen iaf ensamstånde mamma på 20 år lär man sig att ta sig i kragen. Nu är man 36år och jag har planerat så mycket jag kan iaf när det gäller familj,boende o hundar. Att skaffa hund för oss är som skaffa en familjemedlem jag dumpa inte mina barn när de kommer jobbig ålder
Lite så jag menar att planera är för mig inte ha allt inrutat utan det är veta hund är något som kräver tid, att ha barn o hund funkar fint fint. Många skaffar ju valp samtidigt som man har småbarn, inget jag skulle göra eftersom jag troligen inte skulle orkat det.
En sak jag blir ganska fundersam över varje gång jag hör talas om "blocket annonser" är varför inte uppfödaren köper tillbaka? Varför blir inte uppfödaren i första hand tillfrågad? Man har ju ändå som uppfödare ett litet ansvar för den sålda valpen. Kanske inte på papperet, men etiskt så att säga. Vi har köpt tillbaka 3 hundar under alla dessa år som vi haft kenneln. Och när dom ringt pga olika orsaker så har vi ställt upp direkt.
för att många uppfödare bara är intresserade av att få pengarna
Helena
#14 Stämmer bra det. Vidrigt med andra ord. En uppfödare är en uppfödare från det att första kullen föds. Och genom det finns ett väldigt stort ansvar som många så kallade uppfödare skiter i så fort dom fått pengarna i handen.
Se till att alla som vill föda upp hundar måste gå en uppfödarutbildning för att överhuvudtaget få registrera kullen. I denna utbildning ingår massor av information om uppfödarens juridiska ansvar och annat som gör att man kanske tänker till både en och två gånger innan man tar en kull.
Mycket vidrigt :(
Helena
#9 "Snart" är ju ett ord som inte bör användas. Men jag tolkar det som att hon är gravid i 8 eller 9 månaden - och då blev hon gravid när hunden i fråga redan var född.
MVH
Sofie
#12 Nu finns det ju andra sätt, som adoption, familjehem, fosterfamilj och barnhem om barnen inte är önskvärda och det av någon orsak inte fås göra abort. Jag har som plan att i framtiden ha fosterbarn och att vara stödfamilj åt barn som behöver det. Om jag ska kunna uppnå alla mina planer kommer jag leva i minst 200 år xD
MVH
Sofie