Min hund skäller!!
Hej! Jag har ett ganska stort problem. Min 5½ månader gamla vovve skäller på allt och alla och ibland på osynliga saker. Han är inte alls skygg, blyg eller försiktig och tror att allt är ett stort party. Min trädgård är ganska stor och det är väldigt svårt att hinna fram (han står alltså vid staketet och hoppar o skäller) och belöna precis innan/när han ser något att skälla på (de gav det tipset på valpkursen). Jag tror han vaktar ganska mycket.
Jag har funderat på något slags antiskall halsband men vet inte om jag vågar när han fortfarande är valp. Sedan funderar jag på om spray versionen kan göra så att de blir rädda för vatten på något sätt, t.ex. att bada eller att man kommer nära när han dricker?
Grannarna blänger så skulle va JÄTTE tacksam för svar!
Mvh KajsaH
Valpen har kommit in i spökåldern! Då tror dom att allt är farligt, även saker som inte finns men som de tror att de ser. Jag skulle absolut inte sätta något anti-skäll halsband på en valp. Försök istället avleda hunden med något annat, godis, lek vad som helst. De saker som faktiskt finns och som hunden skäller på han du försöka gå fram till och locka med dig hunden för att visa att det inte är farligt.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#1 Nej tror inte att det är spökåldern han har alltid gjort såhär. T.ex. om det går förbi en person, utan hund/med hund spelar ingen roll, då börjar han ilskälla och jag kan ropa och börja leka då får jag hans uppmärksamhet och gör allt för att behålla den men 3sek senare så springer han tillbaka till staketet.
Ts, är valpen ute själv? Om en valp lär sig att "skrämma bort" de som går förbi, är risken stor att hunden fortsätter så. Eftersom människorna faktiskt GÅR förbi, så får valpen för sig att det var dess skall som såg till att de gick.
Håll valpen i koppel utomhus under en period, så att du i alla lägen hinner vara med när det kommer någon utanför, och därmed hinner LÄRA valpen hur du vill att den ska bete sig.
#3 Det ska jag prova tack så mycket! :D
#1 Då har jag en fråga, för jag har nämligen en valp på snart 4 månader som jag tror kommit in i spökåldern. Han har alltid varit en tuff och trygg valp men nu har han kommit igång och skälla rejält på saker som han tycker dyker upp lite plötsligt (dvs som han inte sett på långt håll innan)! Men ofta på människor, hundar och andra djur han ser ute….och jag kan ju inte riktigt låta honom gå fram till allt det där. Att låta honom gå fram till människor och hundar tror jag dessutom bara skulle betinga skällandet då han älskar människor och hundar. Får, kor och hästar kan man ju inte riktigt heller låta honom gå fram till. Sen är det främt på kvällen hans nerver är på spänn och då vore det super om man kunde få slut på skällandet snabbt då jag bor i ett bostadsområde. Hur ska man göra i sådana lägen, där man inte kan låta hunden gå fram till det han reagerat på?
5, jag skulle inte belöna dette betende med godis, utan gå vidare strunta i att han skäller stanna inte upp så hunden får stå stilla o skälla. Jag körde med nu går vi, om någon av mina stanna upp för blåsa upp sig lite
Håller med #6
#5 djur och andra hundar kan man givetvis inte gå fram till. Men saker som soptunnor, buskar och andra saker som ser läskiga ut kan man göra så med. Men som #6 säger, försök gå på och låtsas som ingenting. Visa att du inte uppmärksammar hunden när denna beter sig på det sättet. Många gör ju felet att prata med hunden som "vad är det?", "men det är väl inget farligt", "ser du något", osv. Man ger då hunden både uppmärksamhet och man kan även undermedvetet egga hunden mer på det sättet. En annan grej kan vara att om du ser att valpen siktat in sig på något, att du ser på denne att "nu kommer han/hon reagera snart". Avled då valpen innan den börjar skälla, locka på den med godis eller leksak så denne lägger sin uppmärksamhet på dig istället. Försök vara intressantare och roligare och låt inte valpen visa det där beteendet som du inte gillar. Var steget före.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se