stackel
Stackel är ju hemskt och förbjudet, men om det är förbjudet varför går det att köpa i sverige? :s
MVH
Sofie
Var finns det att köpa i sverige :O Jag böir faktiskt lite förvånad!
Usch ja, det är hemskt.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Men OJ :O kan det vara så att själva lagret inte är beläget i sverige och därmed har de funnit ett kryphål?! Annars så borde man ju på något vis göra det uppmärksammat!
Att det står att det inte är för privatpersoner lockar nog mer än vad de önskar…
Tror det är tillåtet att sälja men inte att använda.
#4, aha vad konstigt! Man tycker ju att det borde vara förbjudet på båda hållen.
Man tycker ju det. Tror till och med man får äga ett stackel, det är bara användandet av det som är förbjudet.
så då kan man använda det sålänge ingen ser? Borde vara förbjudet att både äga och sälja.
MVH
Sofie
#7 Nej? Det är förbjudet att använda, oavsett om någon ser det eller inte.
Precis som det är förbjudet att misshandla ett barn, oavsett om någon ser det eller inte.
tycker man borde skärpa till regelverket för stackel då. jag menar om det är förbjudet att använda så borde det ju inte finnas någon marknad för att sälja det heller… usch! :(
Håller med. Det borde vara förbjudet att sälja, äga och använda.
#8 JO men. Äsch ja vet inte hur ja ska förklara.
MVH
Sofie
Vad ledsen jag blir när jag läser om när man använder ett släpphalsband: 
Transport
Hunden har halsbandet på. När hunden avviker från sin plats så lyfter föraren lätt i halsbandet rakt upp, hunden får en kräkreflex och går in på rätt position.
Lydnaden
Används ytterst sparsamt till finslipning av positionering i det fria följet med mera.
HUR kan man göra så här mot sin hund?
#12 Inga vettiga människor använder sådant på sin hund, någonsin. Det står ju "Släpphalsband är ett bättre alternativ till smärtpåverkan." vilket säger sig självt att det inte borda vara okej att varken sälja eller köpa (och därmed omöjligt att kunna använda).
MVH
Sofie
Usch tycker nästan släpphalsbandet lät värre än stacklet, särskilt som de i alla fall skriver att privatpersoner inte har användning av stackel. Släpphalsbandet hade inga restriktioner alls. Usch, tänk er själva att ha ett halsband lite över adamsäpplet som dras åt så ni klöks.
Men ja, nu gällde detta inte vanliga hundpromenader direkt.. frågan är dock om de kontrollerar vem som köper deras produkter och vad de tänkt ha det till.
Hamnar det hos någon som vill ha det som träningsredskap för att hunden är jobbig, så lär det användas i andra situationer än skyddsträning eller i bilen.
MVH
Sofie
Förbjudet, ja.
Hemskt, nej.
Jag förstår inte vad folk får det ifrån. Jag gick förut på vad alla andra sade, men sedan lärde jag mig något om det SJÄLV, började tänka själv, och tror att folk som tycker att stackel är hemskt egentligen inte vet någonting om det.
Är det något som borde vara förbjudet så är det alla dessa hemska strypkedjor…
http://www.doganswers.com/collars.htm
http://cobankopegi.com/prong.html
http://www.fieldandstream.com/blogs/hunting/2009/08/collar-debate-pinch-vs-choke
"And now when Pritch hears the clink of the pinch collar when I grab it from my training bag, she comes running with her tail wagging."
…Jadu… vilket tortyrinstrument. 
Nej, jag använder det inte och skulle aldrig använda det även om det var tillåtet, för jag behöver det inte.
Av samma anledning som jag aldrig kommer använda strypkedjor (fast de är värre, de kan orsaka mycket större skada).
Stryp eller stackel - samma sak, de är instrument för att träna eller uppfostra en hund, när en människas egna energi eller vad ni vill kalla det inte räcker till.
Men det är bara just det - ett instrument - inte något man bör använda på vanliga promenader, eller långsiktigt. Varken stackel eller stryp.
#16 Är det här något försök av dig att verka rebellisk? I min värld finns det inget så elakt som ett halsband med piggar som skär in i halsen när man drar i det.
Du hävdar att det är helt OK att använda på allt annat än vanliga promenader, NÄR tycker du att man har anledning nog att använda ett sådant tortyrredskap då? Om man nu verkligen är tvungen att använda det jag väljer att kalla tortyrredskap, så tycker jag att den enda gången man får det är just när man är ute på vanliga promenader. Förhoppningsvis drar hunden inte lika mycket och behöver inte känna lika mycket smärta, som vid träning när man har som mål att "finslipa positionering i fritt följ"
Du skriver heller inte varför det inte är så hemskt som vi andra tycker. Det får du gärna berätta också.
#16. Du har rätt angående att stryp (helstryp) faktiskt visat sig vara farligare än stackel, i alla fall utifrån hur folk använde dem. Hundar som haft helstryp i flera år tenderade att lida av diverse problem kopplade till "strypningen", medan bara några enstaka som haft stackel gjorde det.
Med det sagt så tycker jag ändå inte stackel är rätt. Eller helstryp (om hunden inte går perfekt och man har det för att lätt/snabbt kunna koppla hunden när den går lös)
Helst vill jag att man undviker halsband och kör sele så mycket som möjligt i stället, men det är ju en annan diskussion :P.
#16 lärorik läsning som vanligt! Jag måste säga att jag nu blev helt osäker på vad jag faktisk tycker… Stryp skadar ju mer än stackel. Och stackel är ju inget som behövs under en längre period. Hmm
bara för att stryp är värre betyder inte det att stackel är okej.. Inte i min värld i alla fall.
Jag tycker inte man ska använda strypkedja heller…
Skulle aldrig sätta på mina hundar det…
Tycker det stod en jätte bra förklaring till vad stackel faktiskt ska användas till i länken #2 la in.
Bl.a:
"Stacklet används mestadels för att ge hunden en lätt smärtpåverkan för att få hunden i drift. En lätt påverkan, som en luggning i pälsen, får en ointresserad blivande skyddshund att gå igång mot figuranten. Samma behandling kan få en hund i aktivitet i olika situationer, t ex lydnadsträning med stora störningar. Stacklet används alltså inte bestraffande i dessa situationer, utan aktivitetshöjande"
Så dem som tror det fungerar till att göra hundarna "lydiga" är ju helt fel ute.
#16 Fast jag använder då inte mitt stryp som ett instrument för att få hunden att gå fint eller vad det nu kan vara.
Så att säga att "de är instrument för att träna eller uppfostra en hund, när en människas egna energi eller vad ni vill kalla det inte räcker till." är fel.
#16 "Jag förstår inte vad folk får det ifrån. Jag gick förut på vad alla andra sade, men sedan lärde jag mig något om det SJÄLV, började tänka själv, och tror att folk som tycker att stackel är hemskt egentligen inte vet någonting om det."
Vad nedvärderande du är. Jag är övertygad om att alla här vet vad ett stackel gör och innebär. Att DU inte visste något om det och bara lyssnade på andra betyder inte att vi inte vet vad vi pratar om.
Sen att jag inte gillar stryp heller har inte med saken att göra eftersom tråden ju handlar om Stackel.
Tråden handlar om stackel och jag har ju fått svar på min fråga, så för min del är jag nöjd. Jag kommer följa tråden med intresse om några vill fortsätta prata om stackel.
MVH
Sofie
#16, jag känner väl lite så att om det är förbjudet så är det väl det av en anledning.
#25 Ja, precis det jag skrev att tråden handlar om :)
Hade gärna haft ett stackel. Hängandes på väggen tilssammans med diverse otrevliga hästbetsel jag råkat komma över ;)
Men det beror ju på att jag är lätt faschinerad av människans påhittighet och brist på empati när desperationen ökar. Jag ser även en viss formskönhet i många av de tortyrredskap vi skapat, som förvisso har med funktionen och mekanismen att göra, men som inte handlar om att faktiskt använda det på en levande varelse.
Sen har jag svårt att tänka mig en situation där jag skulle vilja använda stackel eller stryphalsband eftersom jag föredrar lydnad från tillit och hellre försöker komma på hur jag ska få min vilja igenom utan att tvinga. Det finns alltid ett sätt att förklara på som inte innebär smärta eller tvång, även om jag inte alltid känner till det sättet.
Halvstryp är däremot praktiskt - då vill jag ha det anpassat så att det inte blir mindre än att ett par fingrar får plats mellan halsen och halsbandet när det är åtdraget (så att hunden inte kan backa ur men utan att det får någon stryp-inverkan) och blir lagom stort att lätt få över huvudet när det är öppet. Rasslet i halvstrypskedjan är dessutom en konsekvent varningssignal för hunden att kopplet håller på att ta slut innan de börjar dra.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Behöver man ett halsband med spikar som körs in i hunden så kan man likaväl avliva hunden om den är så pass okontrolbar. Eller omplacera den till en bättre människa som kan träna djur …
#29 kunde inte sagt det bättre själv.
både försäljning och användning av stackel, kräkhalsband och stryp borde förbjudas tycker jag.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#26 Ja. Precis. :) Hoppas bara tråden inte spårar ur helt.
MVH
Sofie
16 enligt jbv så är stackel förbjudet. står så här: Elhalsband och stackelhalsband får inte användas på hundar. Elhalsband är ett halsband som ger hunden elstötar. Stackelhalsband är ett halsband med taggar http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
Nu är det väl inte värre än vad man gör det till heller. Man kan skada en hund med precis vartenda halsband som finns på hela jorden, halvstryp, helstryp, halti, stackel och vad där nu mer finns för halsband.
Jag tror det handlar lite om att använda det med vett. Man ska ju inte strypa hunden med ett helstryp likaväl att man inte ska penetrera halsen på hunden med stackel. Använder man det ordentligt så är det inte så farligt som så många vill göra det till.
Jag säger inte att det är rätt eller fel att använda det, men precis alla halsband kan användas som tortyrredskap om man vill använda det till ett sånt syfte!!
fast det är ju förbjudet att använda..
MVH
Sofie
#34 Om det var menat till mig så är det ju inte förbjudet i alla länder. Tyskland, Usa och danmark har jag för mig att man får lov att använda det (inte helt säker på danmark dock). Det är nog lättare att räkna upp vilka länder det är förbjudna i tror jag.
#35 Fast vi bor i Sverige - de flesta här i alla fall. Tråden handlar inte om USA eller Tyskland, eller Danmark.
MVH
Sofie
#36 Nej nej, det vet jag, men jag ser inte varför vi ens kom in på det. Jag antydde bara att det inte är förbjudet överallt. Om det sen är rätt eller fel vill jag inte ge mig in på.
Jag menar bara att du kan skada en hund med vilket halsband som helst om du vill. Har man inställningen att skada hunden så gör man ju det. Då kvittar det om stackel används eller inte.
#36 Visst är det så, men alla halsband har inte taggar inåt mot hundens hud. Och alla halsband är inte förbjudna att använda i Sverige.
MVH
Sofie
#38 Det är dock sant, både det med taggar och att inte alla halsband är förbjudna. Men jag ville som sagt bara klargöra i mitt första inlägg att inte bara stackel kan användas som tortyrredskap.
Okej
MVH
Sofie
Tycker att det är förbjudet av en bra anledning! Det finns INGET annat halsband förutom stackel som har en möjlighet att punktera huden på huden genom att hunden själv hastigt drar till. Min hund går fint i koppel, men visst händer det att hon kan dra till ibland. En gång släppte en man ner "bakluckan" (heter det så?) på ett släp rakt ner i marken precis bakom oss och det gav ifrån sig ett jäääkla ljud! Klenod blev då överraskad och rädd och fullkomligt ryckte till i kopplet med alla sina krafter (+50 kg). det gjorde så ont i armen. Min reaktion var att hålla kvar i kopplet. Och vad hade då hänt med Klenod om hon haft stackel? Jo hon hade fått ett tjugotal punkteringshål i halsen så det hade fullkomligt pissat blod!! Tänk om det går hål på aortan som ligger ganska dåligt till, plågsam död innom en 15-20 min då alltså… Nej tack!! Tycker själv det låter som vansinne att försvara stackel. Men alla tycker olika!
# 41
Nu är ju piggarna på ett stackel inte konstruerat som vassa nålar så att det skulle gå hål är ganska osannolikt.
Fö vill jag kommentera att de som använder stackel för att hindra hunden från att dra är okunniga jubelidioter, stackel är ett verktyg/hjälpmedel för att trigga hunden, därför används det i skyddstäning på kontinenten o i USA bl a.
Helstryp fyller en liknande funktion, en hund som drar, den drar mer om den har ett stryp på sig än om den har ett vanligt halsband.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Urs kolla denna sida :( http://www.cobankopegi.com/prong.html
Längre ner står det tips om vilka som kan behöva använda hansbandet och på en av punkterna står det att man kan ha den om man har en "stutsig" valp!!
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#42, inte ens ett stackel går emot fysikens lagar! Så jovisst kan ett sådant halsband skapa punkteringssår…
# 42
Har du sett ett i verkligheten?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#45 yes!
En fråga.
Halvstryp är bra, säger många.
Om man vänder taggarna utåt på ett stackel, så blir det ett bra halvstryp, betydligt bredare än en vanlig kedja (stryphalsband).
Får man använda ett stackel på detta fina sätt?
Det har även rekommenderats som skydd mot angrepp av rovdjur.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#47 på en engelsk wiki sida står det att om man använder halsbandet så kan det ge skador på kropp och huvud. Sedan finns det breda halsband med stora nitar utåt som är till för att skydda tex boskapshundar mot rovdjur. Men hur vanligt det är i sverge vet jag ej.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
47 ingen aning antagligen inte om man går efter jbv hemsida får man inte bruka stackel. Men jag hade någ ringt till jbv o hört vad dem säger om detta.
Sitter det änds bra utan koppel? för går man med hunden så tror jag mer på att man kan skydda sin hund än detta halsband ändå.
#47 - det finns bättre halsband om man vill ha taggarna utåt. Då bör man ha ett brett läderhalsband med taggar på och absolut inget felvänt stackel, som ändå inte gör någon nytta i det fallet eftersom taggarna är snedställda.