Nån bra salva till tassar?
Hej som säkert alla vet så har det snöat hos oss har det bara snöat pyttelote. Men de hade ändå saltat en massor på vägarna. vilket kan vara bra om man inte vill ramla. Men min stora hund får så lätt sprickor i tassarna. Idag när jag kom hem så tittade jag och de var jätte torra och hade börjat få sprickor. Förra året så tog vi på nån salva som man har till människor men kommer ej i håg vad den heter. Men har ni några tips på vad man kan skaffa sig för någon salva så han slipper att få spricko. Han vill gärna slicka på tassarna så det får ju inte vara något farligt. Har ni några tips?
Min Amadeus på bilden
Försvarets hudsalva på apoteket är bra och helt okej att slicka på! Finns dessutom som egen tassversion!
Jag köper "hundsalva", finns i djuraffärer. Innehåller kära och används när de saltat ute och hundarnas trampdynor blir sköra och får sprickor. Behövs inte smörjas in särskilt ofta heller! En gång varannan vecka eller så.
Tjära naturligtvis. Haha
Tack så mkt för era svar. Men nu när jag inte har något sånt än då jag bor långt ifrån stan finns det nåt annat man kan använda bara under tiden? Tänkte att jag får skapa denna tråden innan det blir för stora sprickor.. Men tack för svaren
Bisalva, det är den ultimata salvarn för torr hud, oavsett om det är små hundtassar eller torra läppar. Brukar finnas på hälsobutiker :)

Smörj och stärk tassarna inifrån med laxolja!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min hund får ofta problem med ena tassen bara, året om. Det är allt från svamp (pga för mycket slickande från hans håll) till sprickor eller bara att dom är torra.
Nu det senaste när tassen varit dålig så har han fåttbada fotbad efter sista kvällsrundan (han är dessutom så liten så jag kan ställa honom i handfatet i badrummet - skitsmidigt i såna här lägen!) och sen har ajg smörjt in med Jukon-salva som jag egentligen smörjer mina tatueringar med. Den är ungefär som vaselin, fast med lite eukalyptus i också, och på tub istället för burk. Kostar 25kr och finns att köpa på apotek och liknande. SKITBRA salva! Inget farligt att slicka i sig heller om hunden skulle göra det, och tassarna har oftast läkt helt från att ha blödande sår mellan trampdynorna, till att ha vanliga hud, inom ett par dagar bara.
Annars vet jag att man, som nödlösning/hemmakur kan smörja tassarna med olivolja ibland. Detta görs också helst på kvällen efter sista rundan, och ska då också allra helst packas in i plast för att hålla kvar oljan på tassen/huden, och sen gärna något värmande runt som en strumpa t.ex. Är lite meckigt att fixa med, men det ger också superbra resultat!
Oavsett, var noga med att tvätta tassarna innan du smörjer dom, så det inte är massa annan skit som fastnar i salva. Oftast är det bäst på kvällarna, eftersom hunden sen kan lägga sig och sova med en gång så hinner det man smörjt med, gå in i huden ordentligt och verka extra mycket!
Lycka till!

4ess tassalva! Det är en grön burk och salvan ser ut som tjära, luktar tjära men den gör UNDERVERK för mina hundars tassar när dem blir torra. Likaså draghundarnas tassar.
Sen är laxolja bra att ge, det smörjer inifrån kroppen och ut.
Jag tycker PROB salvan är superbra - använde den sista vintern till min fd hund som hade stora problem med vägsaltet.
PROB salva med Aloe vera efter promenaderna och en av deras fetare salvor före utgång (finns flera sorter).
Tack sä jättemycket för alla tips det var flera saker som vi ahr här hemma som vi kan ta så länge innan vi kommer oss till stan. Men kan man ta vanlig vasselin? Annars så finns det ju lite smått och gott som kan funka
Det är ju super när man tänker efter vad fort man kan få svar på denna sidan!
jag har en liten tub som heter "tassvax" (dock skrivet på norska) och den tycker jag e super bra :)
#10 ja man kan säkert ta vaselin också. Den är ju lika fet och likadan i konsistensen (stavning?) som Jukon-salvan som jag tipsade om. Enda skillnaden vad jag vet, är att Jukon innehåller lite eukalyptus också, vilket har en otroligt bra läkande effekt. Men vaselin funkar ju skitbra på annat uttorkat, så det ska nog inte vara några problem. Annars kan du ju alltid testa att smörja på ganska mycket, precis innan promenad istället, så lägger det sig som en skyddande hinna så saltet har svårare att tränga in i tassarna. Likaså får snön svårare att fastna. Ett tips kan ju vara att klippa ner håret på tassarna också, så är det lättare att hålla rent och smörja och så, plus att det blir inte lika mycket snö som fastnar.
Tack för alla tips!
Det har endast blivit torra men ajg tänkte att det var bättre att skapa tråden nu än när det hade blivit jättedåligt. Jag smörjde in honom i går med lite vasselin och det verkar redan ha blivit bättre
Tack alla go hundmänniskor för era tips!
Jag köpte jagalätt men tycker inte den var så jätte bra. Därmed kör jag oxå som 1 försvaretshundsalva.
Jukonsalvan är jättebra på känsliga och sprickiga tassar. Finns t.o.m att köpa på överskottsbolaget. Det är en fet, vaselinlik salva som ofta används på tatueringar. Jag använde även jukon på min förra chinchillas tassar då de blev torra och sprickiga av att hon klättrade på gallret. Rekommenderar verkligen jukon.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Tack änu en gång för tipsen!

Försvarets låter jag bli, då jag umgås med nötallergiker, det är jordnötsolja i den.
Sen gillar inte jag att kladda ner tassarna, om det räcker med laxolja.
MVH Elin
Jag lånar tråden litegrann, jag hoppas att det är okej. :)
Kan man använda 4ess-salvan som skydd mot kylan?
Jag har hört att man inte kan använda vissa salvor som skydd mot kylan eftersom att det kan samlas fukt mellan tassen och salvan som sedan fryser så det är därför jag undrar. Jag funderar över att skaffa skor till min vovve men det känns enklare med att bara använda en salva.
Om man ska ge laxolja, behöver man ge det varje dag?
Ungefär hur mkt?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Kan ju börja med att förklara att hundsalva, tassalva, tassvax och fyraess är samma sak. Den är till för att ha vid kyla och snö. Motverkar snösamling och sprickor i trampdynor bla. :) har funkar super på min vovve :)

Jag ger ca 1 msk åt Vidar, nästan varje dag, ibland glöms det bort. Han väger 35-40 Kg, mindre hund behöver mindre mängd.
MVH Elin
18 det går så bra så!
Jag var inne på en hälsokostbutik och de rekommenderade kokosfett på torra tassar. Är det någon som har erfarenhet av det? Jag har själv aldrig hört talas om det
Mvh Jenny
Jag ger min hund laxolja, ett par droppar ungefär till varje måltid (hon väger 4,5kg så hon får 2,5-5 ml/dag).
Jag köpte även Jagalätt tasssalva förra vintern och tyckte den trängde in bra och la sig som en hyffsat bra hinna. Görbillig också.
Men jag funderar på att köpa 4ess i år eller någon annan tjäraliknande för att ha ett bättre skydd. Vi bor mitt i stan och när det blir mycket snö saltas de flesta vägar och trottarer här och det hade valpen besvär med förra året. Vi kunde ju bära henne, och kan fortfarande, över de värsta partierna men det är ju inte riktigt meningen.
Jag funderar också på någon typ utav sko.
19, jag ger kanske 3 droppar varje dag till mina hundar på tesked :) De på djurbutiken sa hur mycket man skulle ge.
#24 Rättelse, jag ger Fiskolja. Standart Fiskolja
försvarets hudsalva är kanon!:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#26 Vad är skillnaden på lax- och fiskolja då? :P
#28 Laxolja är baserat på enbart lax. T.ex. dden här.
Fiskolja kan vara lite olika fisksorter, jag har inte riktigt koll på vilka fisksorter som får ingå, men i Standarts beskrivning står "av viltfångad fisk från Atlanten".
Bra att tänka i den här lilla fördjupningen kan vara att det är skillnad på fiskolja och fiskleverolja.
Fiskleverolja bör inte ges regelbundet och i lika stora doser som fiskolja, bland annat för att det innehåller stora mängder A-vitamin som kan bli påfrestande för levern och för att i fiskens lever kan större mängder miljögifter samlas än i resten utav fisken.
#30 Tack då vet jag :)
#32 tack för ditt svar men detta skrev jag i vintras så det är inte aktuellt längre å nu har vi försvaretshundsalva som funkar super så de ska vi använda om vi får problem i vinter igen.