Hur långt kan en valp gå?
Hej hej, har en liten fråga.
Vår valp är 12 v och väger strax över ett kilo (blandras men mest yorkshire terrier i sig så han ska vara så liten), redan hos uppfödaren var han väldigt aktiv och de promenerade flera ggr varje dag.
Vi har fortsatt promenera med honom 2 ggr om dagen (plus tusen korta kissrunder varje dag såklart) och i början var de längsta promenaderna 30 min i lugn takt, nu mera har han så mycket energi så att vi kan ta 45 min promenader i ganska högt tempo, han springer mycket och har god kondition och vi skulle såklart bära honom om han blir trött men han är alltid full av energi.
Men när vi möter andra hundägare får vi ofta kommentarer som "ni går väl inte för långt med honom?" "Man ska ju vara försiktig när de är sådär små!"
Så nu undrar vi hur långt är för långt? Vad är det som är farligt? Han visar som sagt inga tecken på att bli utmattad, lite trött när vi kommer hem såklart men inte slut liksom. Vi går de långa rundorna på förmiddagen och kvällen när det inte är så varmt ute. Han får mat och vatten när han kommer in och sen brukar han sova.
Tacksam för alla tips.
45 Minuter för en 12v valp? För länge!
Ett litet tips, Fortsätter du sådär så lär de behövas 3 timmars promenader när han är vuxen. Dagligen, För att han ska bli nöjd.
Tycker det är alldeles för länge…hade gått max 5-10 minuter med en valp. Vissa klarar av att gå hur länge som helst men det kan skada skelettet med för mycket träning…de ska växa i lugn o ro. 
~mikkan
Min valp är också väldigt aktiv, men hon får springa lös på gräsmatta då kan hon springa och studsa hur mycket hon vill, men hon kan också lägga sig ned och vila när hon vill, det sker på hennes vilkor. Jag går inte med henne speciellt långt.
Att gå långt kan slita väldigt mycket på leder och skelett, vilket kan leda till problem längre fram. Det är också skillnad på att gå länge och låta valpen studsa runt fritt.
Valpar skall få röra sig fritt, inte motioneras.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Handlar det om prommenader är det alldeles för långt. Går man hade jag högst gått 5-10 min.
Däremot om valpen får leka fritt kan man vara ute längre.
Det låter lite länge för en SÅ ung valp.
Men vi är också ute och går koppelpromenader med vår valp, han är 5månader. Längsta kanske är på 20minuter i normal tempo och det blir inte ens varje dag.
Men om jag får kapa tråden lite och någon klok människa kan svara mig detta. För jag har undrar över det här!
Som det sägs så ska inte en valp "promenera" för länge. Säg att 1 timmas koppelpromenad för en valp på 5månader är för länge men däremot är det helt okej för den och gå/springa/busa etc fritt i 3timmar på gården.
Hur går det ihop? Vad är skillnaden på att gå koppelpromenaden och det fria springandet? Jag menar hur kan det på olika sätt påverka hans kropp/växande t.ex?

#6 En valp som fritt leker, tex i trädgården, blir inte pressad av övriga flocken att röra sig framåt. Den kan rejsa när den vill, men även lägga sig och vila långa stunder och flocken finns fortfarande kvar. Vid en promenad handlar det om att röra sig framåt hela tiden, och en valp vill för allt i världen inte bli lämnad, dvs lägga sig ner och vila mitt i en promenad. Därav att många tror att valpen inte är trött, för den hänger med på promenaderna.
#7 Mmm, tack för kloka svar som vanligt från dig!
Det är lite så jag tänkt att det är. Och eftersom vi har två hundar så känns det iblans som att lillen vill hänga på i storebrorsans takt och därav inte alltid visar trötthet.
#8 Precis. För i det vilda är enda gången en hund lämnas av flocken på promenad, är när den inte orkar, dvs ska dö.
#7 Ditt svar lät rimligt, men jag undrar fortfarande hur en 1 timmas koppel promenad skulle kunna tära på ett valpskellet men inte 2 timmars konstant bus på gården.
Valpen "motionerar" ju minst lika mycket under de två timmarna på gården som under en timmas koppelpromenad i normal takt.
Undrar jag också bara :D Tacksam för svar!
#10 Om en liten valp konstant busar på gården utan att vila, eller sänka tempot, skulle jag påstå att det finns andra hundar/ människor på gården som stressar på valpen.
#10 när man promenerar är det mer statiskt. Den gör samma rörelse hela tiden, det blir det inte när de busar.
Men jag säger som #11, en valp som busar 2 timmar i sträck, det tillåter i alla fall inte jag med min valp. Hon och min stora hund skulle kunna busa i timmar, men jag brukar köra en time out så de får paus, för annars skulle de trötta ihjäl varandra. Plus att valpen blir övertrött…
jag går med min högst 5 min o det i hans takt, när vi koppeltränar.
Idag var vi i skogen men då gick han i sin egen takt helt o hållet. Skulle inte vilja kalla det promenad då han mest strosade runt bara. Sen satt vi oss ner på en bänk o vilade o passade på att passivitetsträna samtidigt.
Den runda jag skulle gått på 20 min gick vi tsm på en timme.
Så brukar vi göra…
OJ då! Tack alla kloka människor som hjälpt oss få rätsida på detta! Inga fler långpromenader innan han blivit stor!
handlar det inte om hur lång sträcka valpen går? Det är skillnad på 500m och 2 km, men det kan ta lika lång tid att gå..
MVH
Sofie