Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1401 ggr
mejamylove
0

Ni med katt

Hejsan, vår familj funderar på att skaffa en katt. Men vår yngsta hund skulle om hon får chansen gärna käka upp grannens katter :/  Min mamma säger att om man köper en liten kattunge så kommer hon inte vilja jaga den men jag tror inte på henne. Så nu undrar jag- vad tror ni? Kommer hon käka upp den elr respektera den?

Pudelbus
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vet jag inte hur din hund beter sig med katter. Men min vovva är j*vla dryg mot dom vuxna men ungarna tvättar och tar hon hand om mer en gärna.

Pudelbus
0

Glömde säga att när vi fick henne så var hon mycket dryg. Men nu bor hon i samma hem som dom men ibland får hon *återfall*

mejamylove
0

Hon lixom stirrar på dom så man är tvungen att dra bort henne därifrånn. Och om hon är lös så jagar hon dom (Grannens dumma katter är inne på våran gård hela tiden för att reta våra vovvar)

Hanna Andersson
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har tre katter och två hundar. Hundarna är 11 och 3 år och katterna är 7, 2 och 1 år.

Våran hund som är 3 år vill jaga alla katter hon ser ute men inne skulle hon aldrig drömma om att jaga katterna, Katten som är 7 år är bästa kompis med denna hund. Det går inte att skilja dem åt. Tror att det har mycket med vem som tillhör flocken. Katterna ute gör det inte och därför ska dem jagas bort.

Tror inte det ska vara nån fara för er ifall ni köper en katt. Hunden kommer troligtvis fatta att den tillhör flocken.

Detta kort tog jag ute på våran terrass igår. Bästa vänner sedan dag ett.

annika85
0

Jag har två hundar och två katter, katterna tillkom efter första hunden. Katterna var vuxna och inte hundvana, hunden var inte kattvan, första veckan var katterna vansinniga på hunden om han kom nära.

Men allt eftersom tiden gick så vande de sig och nu några år senare är de bästa vänner.

äldsta katten älskar vår äldsta hund, och tar alla chanser att kela med honom. yngsta katten avgudar mopsvalpen, och de rejsar runt i huset som två galningar;0)

Men du som ägare har ett väldigt stort ansvar att se till att hundarna lär sig vad som är ok och inte ok när det kommer till katterna. Det kan lätt ske olyckor om hundarna leker för tufft, speciellt med en kattunge.

Lycka till:=)

MVH

mejamylove
0

#4 Mysigt det ser ut! Fast min hund är inte aggressiv och vill jaga BORT katterna hon vill lixom käka upp dom, hon skulle säkert rycka pälsen som ett gosedjurs stoppning om hon fick chansen.. ;(

#5 Tack, det kmr nog behövas :)

mikkan01
0

När min hund var valp så var katter det bästa han visste…nu kunde han inte bry sig mindre =) Andra hunden däremot blir gaaaalen när hon ser katter…hon älskar att leka och gosa med dem…fast katterna vill inte detsamma Flört (kan det inte vara bushumör din hund är på, inte direkt äta upp?).

~mikkan

Jenna_Nord
1

Min hund är också glad i att jaga katter och stirrar lätt och låser fast blicken om hon ser en när vi är ute på promenad. Men med våra två egna katter hos mamma bryr hon sig inte ett dugg :) Hon går fram och nosar dom i rumpan för o säga hej och sen är det inte mycket mer med det. Det blir bara extra spännande och roligt när de är en katt som hon inte känner!
Grannens katt som är väldigt(!) hundvan stod kvar när min hund sprang fram mot henne. Då fanns de liksom inget att jaga och hon bara nosade intresserat på henne och vifta på svansen :)
Jag tror faktiskt att till 99% är de hunden som får stryk och inte katten.

Sen är det ju helt upp till dig att se till att hunden faktiskt respekterar katten i familjen och att katten står i lite högre "rank" :)

Mvh Jenna

mejamylove
0

#7 Rätt säkerpå att det är ÄTA upp!!! Min kompis har en labbeblandning som gillar katter och jagar dom för att busa, tro mig det är inte det min hund försöker :(

#8 En gång så kom de fram en kaxig katt till oss när vi var ute på promenad den satt still medan hon drog fram i kopplet sen bet hon i luften efter den (hon nådde ju inte fram efterssom jag höll fast henne) utan att katten rörde på sig. Hon skulle om hon fått chansen leka med den som en pipleksak ;/ Fast min hund är en energisk boxer, så hon tillhör nog de 1% Som katten får stryk

Hon rör dock inte min dvärgskäggis (dvärgskäggagam) när han kryper runt på golvet bara kollar intressant, inte stirrigt som när hon glor på katterna…

Jenna_Nord
0

Hur gammal är hon? :)

Mvh Jenna

ellebelle1994
1

min st bernad gick för att döda våra katter när hon kom, hon sprang och brydde sig inte om vad som stog i vägen. när hon gjorde det gick vi emellan och röt (inget annat va lönt när hon va så fixerad) det tog ca fyra mån sen va hon snäll mot katterna. I dag ca 2 år senare kan hon fortfarande lyfta på läppen om hon ligger i mitt knä och dom tvunget ska klätra på eller framför henne men nu räcker et enkelt lungt nej.

det borde gå bra bara man visar att katten e din och den får va här och va konsekvent om hon ska va på den hela tiden.

lycka till Glad

mejamylove
0

#10  Hon är 3 :)

#11 Bra tips, hon går oxå för att döda :/ Tack för svar :)