Köpa vuxen hund
Hej!
Har hittat en annons jag är intresserad av på blocket. Det är två hundar som är 1,5 år gamla. Jag var egentligen ute efter en hund, men eftersom de är bröder känns det dumt att sära på dem och jag har ekonomin för att ha två hundar. Dessutom har de ju utbyte av varandra och egentligen är det väl inte mer "jobb" att ha två hundar än en?
Hur tänker ni om detta? Kan det bli/finnas några problem? Vad bör jag tänka på?
Vad ska man fråga efter? De är friska, vaccinerade och är renrasiga. Jag ska fråga om stamtavla och var de är köpta. Finns det något köpeavtalsmall man kan använda? Man ska även kräva en veterinärbesiktning va?
Detta är ju så nytt för mig så jag skulle bli glad av råd och tips angående att köpa vuxen/vuxna hundar. :)
På skks hemsida står det bra om köp av vuxna hundar:
http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/kopa-vuxen-hund/
längst ner står det:
Uppfödare/överlåtare som är medlemmar i Svenska Kennelklubben, SKK, använder sig av organisationens eget köpeavtal som kan rekvireras från SKKs centrala kansli.
så är säljarna medlemmar i skk bör ni använda skks köpeavtal.
glöm inte att de ska vara nyligen vetrinärbesiktade intyget sak inte vara äldre än 10 dagar, vacc och alla papper ska vara i sin ordning. Ta gärna skk som koll som 1 skriver där har du lite o "pricka av". Själv hade jag lätt skaffat omplaceringshund har gjort det o även tagit över en 6mån valp så den biten är jag personligen inte rädd för iaf. Att det sen är mer jobb med två hundar klart det är det, du ska ju träna dom oxå :) Jag går med mina hundar separata promenader o tränar dom var försig, me de kan oxå träna ihop och jag kan slå två flugor i en smäll :D Dyrare japp det är det oxå. Men det stora hela är iaf att man får mycket mer på köpet när man har två hundar, jag ska inte gå tillbaka till ha bara 1 hund då jag anser två hundar ger så mycket 
# 1 Okej, tack. Jag ska fråga om säljaren är medlem i SKK, men om han inte är det, finns det någon annan mall man kan gå efter då? Papper och avtal är inte min starkaste sida… :)
# 2 Ja det känns som det är för mycket jobb med en valp nu för min del. 1,5 åringar känns som en perfekt ålder. De är inte valpar men inte gamla heller. :) Tack för kommentaren angående att ha två hundar. Det känns som att det är en fördel att ha två. Man behöver inte känna att man lämnar någon ensam på samma sätt om man skulle behöva åka bort några timmar heller. :)
http://www.pitbull.se/pitbull_information/Kopeavtal.pdf
Är detta ett avtal som är giltigt ifall det skulle vara några tvister av något slag?
TS vad är det för ras du tänkt skaffa? 
# 5 Boston terrier! :)
6 trevlig ras, som sagt kolla vetrinärintyget och stamtavla. Alla papper ska vara i sin ordning det är super viktigt :) Håller tummarna för dig o allt går som du planerar. Tänk på att även omplaceringshundar kan behöva sin matte/husse hemma en tid för att lära sig funka i sitt nya hem. Inte ovanligt att de inte funkar att vara ensamma första tiden då allt är nytt :)
Inga större problem att sära på två 1,5 åringar och vore egentligen det bästa även om dom är kompisar nu.
Om 1-2 år kanske dom inte är lika såta vänner längre, när dom vuxit på sig lite mer och blivit vuxna.
# 8 Det visade sig att ena hunden var såld redan, så det är en kvar åt mig. Så sitter och funderar och funderar på detta… Det blev ju plötsligt så verkligt haha!
Veterinärbesiktning ej äldre än 7 dagar vid leverans.
Kolla upp uppfödaren, vem säljer 2 hanvalpar till samma person?
Har inte rasklubben valp/omplaceringsförmedling?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
10 bra att du tog upp det missa att vetbesiktingen/intyget bara får vara 7 dagar gammalt :)
# 10 http://www.bostonterrierklubben.se/ finns ingen omplaceringsförmedling där vad jag förstod. :/ Är det något fel med att sälja valpar till samma person? Jag har frågat vilken uppfödare de kommer ifrån, väntar på svar. :)
12 när det är väl inget fel med köpa två valpar av en ufd det är inte ovanligt att ufd säljer två valpar till samma hem.
#12 Även om de inte har någon omplaceringsverksamhet så kan du testa mejla/ringa valpförmedlaren hos klubben. Dessa personer brukar ha stenkoll på alla valpkullar och även på eventuella vuxna hundar som behöver nya hem. Litet tips bara, om det inte blir något med denna hund!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
# 14 Tack för tipset. :)
# 13 Jag känner faktiskt ingen uppfödare som säljer två hanvalpar till samma hem, i den mån det säls mer än en valp till en person/familj så skall dessa vara väldigt hundvana så att man som uppfödare är säker på att dee klarar av att uppfostra 2 valpar samtidigt så att de inte hamnar på blocket när de kommer i slyngelåldern.
# 12 Jag såg det. Märklg rasklubb som inte har valpförmedling o lika märkligt att de inte har några krav öht för att stå med på deras uppfödarlista.
I ditt ställe skulle jag kolla upp kenneln som hunden kommer ifrån, om de uppfyller de punkter som rasklubben tar upp att valpköpare borde kolla, samt det som står i RAS under hälsa.
#4 alla avtak ör giltiga i en tvist så länge båda parter har skrivit på det. Eller egentligen gäller mutliga avtal också, men det är svårare att bevisa något då.
det viktigaste i ett avtal är att allting står tydligt och utskirivet så inget kan misstolkas. Eller att det blir "men hon sa…" fast det inte står något i avtalet om det.
# 17, nej alla avtal är inte gilltiga, ett köpeavtal får inte innehålla begränsningar i köparens ägande o förfoganderätt.
Att tänka på när man tar över en äldre hund är att oftast gäller uppfödarens DF föräkring bara i förhållande till valpköparen o inte vid vidareförsäljning. vidare bör man inte byta bolag, utan överta beffintlig försäkring.
# 16 okej, blev osäker nu. Han har stamtavla och jag har fått ett namn på uppfödaren men hittar inget om denne mer än att han står med på någon lista över uppfödare.
16 och jag känner minst 3 st som köpt valpar från samma kull, även hanvalpar. En fråga är det mer risk att skaffa hanvalpar än tikvalpar?
19 finns väl dom som skaffar ett par kullar utan att ha kennel, även dessa får följa skk regelverk och får sin/a kull/ar inreggade.
#18 eftersom vi har avtalsrätt här i sverige så får ett avtal se ut i princip hur som helst, i alla fall mellan två privat personer eller mellan två företag.
Däremot ett avtal mellan ex ett företag och en privatperson får inte se ut hur som helst. Då inte avtalsparterna är lika "starka".
# 21
Ta det till domstol om du tror på det själv.
#22 eftersom jag läser juridik, så ja det hade jag gjort.
ur köplagen:
3 § Lagens bestämmelser tillämpas inte i den mån annat följer av avtalet, av praxis som har utbildats mellan parterna eller av handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande för parterna.
samt
4 § Lagen gäller inte i fall då konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig.
Och när kosumentlagen är giltig kan läsas här:
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.
Det ska ganska mycket till för att ett avtal ska vara ogiltigt. Tex hot eller om man verkligen har för någon bakom ljuset, men det ska väldigt mycket till eftersom när du skriver på ett avtal så förutsätts det att du läser igenom det.
Du får gärna visa mig lagrummet som påvisar det du säger.
Det enda jag tänkt på idag är den där sabla hunden, haha. Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra. Det känns som att det kom hastigt, men samtidigt känns det som en chans som inte kommer så ofta. En bostonterrierhane som inte är valp men ändå inte äldre än 1,5 år.
Jag ska definitivt ha honom på prov i några veckor i sådana fall, men det känns ändå lite som att det kan komma upp beteenden senare som man inte märker på en gång.
Svårt och stort beslut. :/
Fick svaret nu att ägaren inte ville lämna ut honom på prov och då fick jag lov att tacka nej. Känns alldeles för riskabelt att köpa en hund med en tidigare ägare när man inte får lära känna hunden lite först.
Letar vidare, hoppas på att hitta rätt snart.
25, trist Det är bara leta vidare, såg föresten den en anonns på blocket om två bostonbröder antar det är dessa du funderat på?
Vi skaffa dok hundar utan prövotid Chanel var 3 år och Donna 6 månader. Jag är lite sån att jag går för mycket tyvärr vad hjärtat säger för mycket men det har ju gått som man tänkt sig iaf.
Jag kan oxå förstå dom som inte lämnar ut hund på prövotid tänk om man gör det till flera st sicket flaxande det skulle vara för hunden.
# 26 Jo det var en av dem som var kvar och visst förstår jag om de inte vill lämna ut på prövotid, men samtidigt så är jag ju väldigt seriös och vill att det ska funka och jag vill se att hunden trivs i min familj så att bara köpa den efter att bara ha hälsat på den tycker jag känns orättvist mot både hunden och mig.