Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2068 ggr
Hejsanna
0

Bitsk hanhund

Hej! Jag är en tjej på 24 år och jag och min familj har en gemensam hanhund på 10 år. Denne lille rackare är blandras malteser/lhasa apso och är hela familjens ögonsten. Han är verkligen supersnäll och normal i sitt beteende (ingen är väl perfekt) men hyfsat väluppfostrad och verkligt tillgiven alla vuxna! Problemet jag nu har är att han sedan ett traumatiskt veterinärbesök förra sommaren har blivit väldigt svår att handskas med i vissa situationer. Detta är då man ska göra sånt han hatar, som att klippa klorna, ta bort fästingar eller helt enkelt sånna "pilliga" saker! Jag misstänker att han tror att det ska göra ont. Så fort man pillar på något på tass eller huvud så blir han jättenervös och gör små utfall och försöker bitas. Han bits absolut inte så hårt, men ändå! Vill verkligen kunna lite på honom och kunna klippa klor och sånt i lugn och ro. (nu filar jag ner dom men det är inte lika effektivt) Tillägger att jag alltid tar det mycket lugnt med honom och verkligen börjar med lite mys och så, så att vi ska komma i rätt stämning, men han vägrar ändå. Han är ju lite till åren, men förutom detta kan man inte märka att han börjar ändras på nåt sätt. Han är valpig och pigg! Är väldans tacksam för tips, då det enbart är jag som sköter all pälsvård och liknande. /Hejsanna