Borrelia
Vad "innebär" borrelia? Jag vet att det kommer från fästingar men hur pass allvarligt är det? Är det dödligt? Om en hund haft borrelia och klarar sig bra, hur kommer dennes liv se ut framöver? Hur vanligt är borrelia? Vilka symptom visar sig om hunden fått borrelia?
Min hund har troligtvis haft borrelia några år innan det upptäcktes, fått det innan jag fick honom.
Han hade oklar hälta (har fortaranande) och bakbenen hänger upp sig ibland. Dessutom hade han dålig aptit och var mager.
Han fick antibiotika mot borrelia (det går inte att se om hunden har eller bara har haft sjukdomen genom något test) och gick snabbt upp i vikt.
Nu vet vi inte säkert om hältan kom av sjukdomen, men jag vet så mycket som att något gick fel - han fick sprutor i lederna och efter det är han konstant halt och har en hårlös fläck på ena frambenet.
Dock i de flesta fall så blir hunden (och människor) helt friska när de får behandling. Men ibland sitter det i.
Det divideras fortfarande om huruvida djur kan ha borrelia..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
# 1
Naturligtvis kan djur ha Borrelia, såväl hundar, hästar o människor.
Ibland blir de/man bra, i vissa fall blir hundarna så dåliga så att de får tas bort.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#2 När jag sökte fakta för några månader sedan var det många sidor som hävdade motsatsen osv.
Det är sällan de behöver tas bort eftersom sjukdomen kan botas med antibiotika.
Jaghar en väninna som länge (över 6 månader) hade borrelia innan man hittade vad det var, hon blev halvt förlamat i ansiktet m.m. men efter två veckors antibiotika kur blev hon helt frisk igen. Sen finns det väl några få fall där det pågått för länge.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Fästingäckel kan ställa till mycket elände. Hoppas hunden blir bra och inte får bestående problem.
# 3
Jag känner hundar som fått tas bort pga komplikationer till borrelia trots antibiotikabehandling.
Hos både hundar o människor kan det hända att man inte hittar antikroppar i blodet, bara i cerebospinalvätskan o innan man kommit så långt i sina undersökningar är hunden avlivad pga neurologiska problem o tvåbeningen inlagd på psyk för allvarliga psykiska problem, o tyvärr är inte dessa reversibla, oavsett behandling, skadan är redan skedd.
#5 En av mina söner hade borrelia som femåring (fjorton år sen), ingen här i Karlstad förstod vad som var fel förutom en läkare som jobbat på östkusten som satte diagnosen. Hon skickade oss direkt till barnakuten där ryggmärgsprov togs och borrelian hade hunnit sprida sig i nervsystemet. Vi blev inlagda över natten och så fick han antibiotika intravenöst i fjorton dagar, vi åkte dit varje dag. Han har inga men efteråt. Så det behöver inte gå så illa, man kan ha tur. Han kunde dött eller fått bestående hjärnskador…
# 6
Vilken otrolig tur ni hade!
#7 Tack! Ja det är jag tacksam för ännu idag…